bazarnews

کد خبر: ۸۳۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
صندوق بین المللی پول منتشر کرد؛
محدودیت و ممنوعیت، دورکاری و فاصله گذاری اجتماعی باعث شده است که مردم سهم بیشتری از بودجه خانوار را صرف خرید غذا و مسکن کنند، در حالی که افراد کمتری موارد غیر ضروری مانند بلیط هواپیما و پوشاک خریداری می کنند. با پایین آمدن درآمد میلیونها نفری که شغل خود را از دست داده اند، هزینه های کالاهای غیر ضروری احتمالاً کاهش خواهد یافت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز - مسعود قالیباف؛ شاخص قیمت مصرف ­کننده تغییرات ناگهانی در الگوی هزینه را منعکس نمی­ کند زیرا وزن­های شاخص قیمت مصرف­ کننده به­ طور مداوم به روز رسانی نمی­ شود. به­ عنوان مثال، با کاهش قیمت کالاهای غیر ضروری که دیگر خریداری نمی­ شود می­ توان شاخص قیمت مصرف­ کننده را پایین آورد.

در مقاله جدید کارمندان صندوق بین ­المللی پول از تخمین هزینه ­های به دست آمده از داده­ های کارت اعتباری و بدهی برای تنظیم وزن­های شاخص قیمت مصرف­ کننده برای مطابقت با الگوهای هزینه در طول همه گیری ویروس کرونا استفاده شده است. این مطالعه نشان می­ دهد که تورم در طول سه ماه نخست همه گیری بیش از آن چیزی است که فکر می­ کردیم.

نمودار هفته تفاوت بین شاخص قیمت مصرف­ کننده و شاخص کوید-[1]19 با توجه به هزینه­ های انجام شده توسط خانوارها در کانادا برای بازه زمانی ماه فوریه تا مه را نشان می­دهد. لوزی­ های نمودار تفاوت بین دو شاخص بر اساس منطقه را نشان می­دهد. در هفت منطقه از هشت منطقه نشان داده شده، شاخص قیمت مصرف کننده زیر شاخص کوید-19 است. با نگاهی به میانگین کل مناطق، این شکاف 0.23 واحد درصد است.

تأثیر کرونا در اندازه گیری تورم

مهم­ترین عوامل مثبت ایجاد کننده شکاف بین شاخص کوید-19 و شاخص قیمت مصرف کننده، غذا و حمل و نقل هستند که هر یک 0.16 واحد درصد در ایجاد شکاف جهانی نقش دارند. افزایش قیمت مواد غذایی به رشد سریع­تر شاخص کوید-19 در هر هشت منطقه کمک می ­کند. پایین آمدن قیمت حمل و نقل، که وزن بیشتری در شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به شاخص کوید-19 دارند، به رشد سریعتر شاخص کوید-19 در همه مناطق جزء جنوب صحرای آفریقا کمک می­کند.

اصلی ­ترین عامل منفی در شکاف جهانی مسکن است که 0.03- واحد درصد را شامل می­شود و پوشاک که 0.08- واحد درصد را شامل می­ شود. مسکن وزن بیشتری در شاخص کوید-19 نسبت به شاخص قیمت مصرف کننده دارد، اما شاخص قیمت آن، آنقدر به شاخص قیمت مصرف­ کننده کل نزدیک است که افزایش وزن آن باعث می­ شود که شاخص کوید-19 از شاخص قیمت مصرف کننده دور نشود. اثر رو به پایین پوشاک به دلیل افزایش فصلی قیمت پوشاک است که دارای وزن کوچکتری در سبد کوید-19 است.  

علی رغم این یافته که وزن­های شاخص قیمت مصرف ­کننده در ماه­های ابتدای همه­ گیری تورم را کم برآورد کرده ­اند، اما به کارگیری سریع وزن­های شاخص قیمت مصرف کننده برای انعکاس الگوی هزینه در طی همه ­گیری، عملی نیست. به علاوه، معرفی وزن­هایی که بر اساس یک بازه زمانی کوتاه هستند، می ­تواند از دقت شاخص در بلندمدت بکاهد. روش بهتر این است که آژانس­های آماری یک شاخص مکمل تهیه کنند که وزن آن­ منعکس کننده الگوهای هزینه در طول همه­ گیری باشد. این امر می­ تواند به سیاست­گذاران تصویری بهتر از تأثیر تورم بر قیمت­هایی که مصرف­ کنندگان در واقع می­ پردازند، ارائه دهد.

https://blogs.imf.org/2020/11/10/data-disruption-the-impact-of-covid-19-on-inflation-measurement/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

 

[1] شاخص کوید-19 همان شاخص قیمت مصرف­کننده است، فقط در اینجا برخلاف وزن­های معمول و عادی سبد کالاهای مشمول محاسبه تورم، بر اساس وضعیت هزینه خانوارها وزن­ها تغییر نموده است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: