bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
نماینده مجلس به گزارش بازارنیوز عکس‌العمل نشان داد؛
نماینده مجلس پرحاشیه‌ای که پس از خودرو به موضوع واردات موبایل هم ورود کرده، به گزارشی که بازارنیوز علیه مواضع او کارکرده بود، واکنش نشان داد.

گروه دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ جلال رشیدی کوچی، پس از آن که در گزارشی او را طرفدار قشر لاکچری خواندیم، ناراحت شده و شب گذشته در برنامه لایو اینستاگرام خود، به این خبر واکنش نشان داده است.
واکنش به دفاعیات نماینده جنجالی درباره آیفون 15/ نشان دادید که واقعا پوپولیست هستید آقای رشیدی!
گزارشی که در بازارنیوز منتشر شد، ناظر بر ممنوعیت واردات آیفون ۱۵ و توییت این نماینده مجلس مبنی بر پیگیری برای رفع این ممنوعیت بود. در آن گزارش به صورت مختصر آوردیم که چرا آیفون ۱۵ نباید وارد شود، اما رشیدی کوچی، در لایو خود نشان داد که توجهی به مسائل اقصتادی کشور ندارد و علیرغم این که تاکید دارد پوپولیست نیست، اما بسیار رفتار پوپولیسیتی دارد.

آیفون برای ایرانی‌ها لوکس است

وی در ابتدای لایو خود گفته که آیفون کالای لاکچری نیست. او برای توضیح این ادعای خود گفت در بازار‌های جهانی، کالای هزار دلاری لوکس نیست و ما به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه باعث شدیم این گوشی در کشور گران باشد.

با وجود این که کلمه لوکس، عبارتی لاتین است، اما فرهنگ معین، آن را  «شیک، زیبا، قشنگ، پرشکوه، تجملی» ترجمه کرده است. اگر آیفون ۱۵ را به طور مثال هزار دلار بدانیم، هر گوشی بدون تعرفه، حدودا ۵۰ میلیون تومان است. در شرایطی که میانگین دستمزد ایرانی‌ها را ۱۲ میلیون هم درنظر بگیریم، ماهانه ۲۴۰ دلار حقوق آنهاست. برای خرید یک گوشی آیفون، اگر هیچ خریدی هم انجام نشود، یک ایرانی باید بیش از ۴ تا ۵ ماه کار کند تا بتواند یک آیفون بخرد؛ در حالی که در کشور‌های دیگر، خصوصا اروپایی‌ها، کمترین دستمزد برای کشور پرتقال است که حداقل حقوق آن‌ها ماهانه نزدیک به ۹۰۰ دلار می‌شود. یعنی یک کارگر صفر اروپایی با یک ماه کار می‌تواند یک آیفون بخرد.

در این شرایط، کالایی که عمده مردم کشور نتوانند آن را بخرند و از آن بهره ببرند، لوکس محسوب می‌شود؛ حال می‌خواهد در هرکجای جهان، هرطور که بخواهند ارزش‌گذاری کنند.


شما به دنبال دلیل و برهان هستید؟ این هم دلیل و برهان!


رشیدی در ادامه خود، مشکل ارزبری آیفون که در گزارش به آن اشاره کردیم را غیرقانع‌کننده دانست. او خود در لایو اذعان کرد که آیفون برای ۵ درصد مردم است و حدودا یک میلیارد دلار ارزبری دارد، اما برای فرار از این بحث، واردات گوشی‌های بالارده سامسونگ را مطرح کرد و گفت چرا آیفون ممنوع شده و سامسونگ خیر؟

در گزارش پیشین اشاره شد که آیفون بیشترین ارزبری را دربین برند‌های مختلف گوشی موبایل دارد. طبق آماری که سامانه همتا که مسئولیت رجیستری تلفن‌های همراه را دارد، منتشر کرده، سالانه حدود ۴.۲ تا ۴.۳ میلیارد دلار، ارز از کشور برای واردات گوشی موبایل خارج می‌شود.

از میزان وارداتی که گفته شد، بیش از یک میلیارد دلار مخصوص واردات آیفون است. یعنی یک‌چهارم ارز برای آیفون مصرف می‌شود در حالی که فقط ۵ درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد؛ در حالی که شیائومی با خروج ۱.۲ میلیارد دلار ارز، تا ۳۰ درصد نیاز بازار را پوشش می‌دهد.

جالب است بدانید در سال ۱۴۰۰ و پیش از ممنوعیت واردات آیفون، ۱.۵ میلیارد دلار گوشی پرچمدار و بالای ۶۰۰ یورو وارد کشور شده که سهم آیفون، ۱.۲ میلیارد دلار بوده است. یعنی پرچمداران سامسونگ، شیائومی و سایر برندها، فقط 3۰۰ هزار دلار ارز خارج کرده اند. این تفاوت آیفون، با سایر گوشی‌های گران‌قیمت است. به عنوان مثال، سامسونگ s ۲۲ طی یکسال پس از رونمایی در اسفند دوسال پیش تا دیماه 1401، ۱۰۲ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده بود.


بازار خودرو و موبایل شباهتی ندارند؛ آدرس غلط ندهید


رشیدی در لایو خود، آن‌هایی که مخالف واردات آیفون در این شرایط اقتصادی کشور هستند را به این متهم کرد که می‌خواهند بازار موبایل را شبیه بازار خودرو، انحصاری کنند. او از یک برند نوپای موبایل در ایران نام برد که می‌خواهد گوشی تولید کنند، اما با مغاطله‌ای واضح، دو بازار که هیچ شباهتی به هم ندارند را به یکدیگر تشبیه کرد.

سالها خودرو در کشور ما به میزان نیاز تولید می‌شد و کارخانه‌های باکیفیتی داشت که به دلیل بی‌ندبیری و اشتباهات مدیریتی، به این روز افتاد، اما بازار موبایل ایران، کاملا وابسته به واردات است و اصلا امکان تامین نیاز در داخل کشور نیست.

در پایان باید گفت که آقای رشیدی کوچی، شما دانسته یا نادانسته، در دام پوپولیسم افتادید. تفکرات شما مانند استامینوفن است برای بیماری که سرطان دارد. مردم را با شیرینی‌های فیک فریب می‌دهید، در حالی که خنجر این رفتارها، به صورت کاهش ارزش پول ملی و تورم و بیماری‌های دیگر اقتصاد بر پیکر  مردم وارد خواهد شد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: