bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی مانع از بروز رانت شده و سپس زمینه‌های سوءاستفاده برای برخی از افراد سودجو را به طور کامل از بین می‌برد.

تاج الدینی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا میرتاج الدینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با بازارنیوز تصمیم دولت برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی را امری مثبت و مفید دانست و اظهار کرد: تمامی اطلاعات شرکت‌های دولتی اعم از میزان سوددهی آنها، قرارداد‌های منعقد شده، جزئیات مناقصه‌ها و مزایده‌ها و در نهایت تعیین وضعیت سوددهی و یا زیان‌ده بودن آن‌ها از جمله داده‌های مهمی هستند که باید در جریان شفاف‌سازی عملکرد این قبیل شرکت‌ها برای سهامداران، کارشناسان اقتصادی و آحاد مردم به صورت وضوح منتشر شود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی مانع از بروز رانت شده و سپس زمینه‌های سوءاستفاده برای برخی از افراد سودجو را به طور کامل از بین می‌برد. با تحقق این هدف مهم، این افراد دیگر نمی‌توانند از محل شرکت‌های دولتی برای خود امتیازات ویژه دریافت کنند.


وی متذکر شد: عدم نظارت صحیح و جامع بر عملکرد شرکت‌های دولتی باعث شده که این بنگاه‌های اقتصادی به نقطه‌ای تاریک و غیرشفاف در نظام اقتصادی کشور تبدیل شوند. مطمئناً زمانی که همه ابعاد و جزئیات عملکرد شرکت‌های دولتی زیر ذره‌بین قرار بگیرد، فضا برای نظارت و افزایش کارآیی آن‌ بنگاه‌ها مهیا می‌شود.


میرتاج الدینی ایجاد شفافیت در بخشی از دارایی‌های شرکت‌های دولتی را به عنوان یکی از ضرورت‌های شفافیت عملکرد این نوع بنگاه‌ها دانست و گفت: در حال حاضر شرکت‌های دولتی وجود دارند که سالیان سال است که برخی دارایی‌های آنها راکد و بلااستفاده مانده است. این مسئله به معنای هدررفت و اتلاف منابع شرکت‌های دولتی محسوب می‌شود. با نظارت بر وضعیت شرکت‌های دولتی و اموال آنها، دولت می‌تواند بهره‌برداری‌های خوبی را از دارایی‌ این نوع شرکت‌ها داشته باشد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد: با تحقق شفافیت در جزئیات دارایی‌های شرکت‌های دولتی، در ابتدا از راکد شدن آن‌ها ممانعت و در مراحل بعدی می‌توان از این دارایی‌ها به نحو احسنت بهره برداری و استفاده کرد. در حال حاضر اجرایی چنین کاری به معنای افزایش بهره وری اموال آن شرکت دولتی تلقی می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: