bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رشد ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعبی تزریق گاز به صورت روزانه در شبکه گازرسانی کشور را به عنوان یکیی از مزیت‌های توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عنوان کرد.

جهش ۲۰ میلیون مترمکعبی تزریق گاز به شبکه گازی کشور با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «هادی بیگی نژاد» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پیرامون اهمیت فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت سیزدهم محقق شد، به بازارنیوز گفت: افزایش تولید گاز از محل این فاز منجر به رشد ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعبی تزریق گاز به صورت روزانه در شبکه گازرسانی کشور می‌شود. با عملیاتی شدن این امر مهم، دولت می‌تواند شکاف بین تولید و مصرف گاز را کاهش داده و همچنین اتکای ایران به واردات آن را به شکلی محسوس کمتر کند.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با توسعه این فاز، کمبود‌های موجود در گازرسانی به مناطق مسکونی به شکل قابل توجهی جبران می‌شود؛ لذا دولت می‌تواند در کنار تامین گاز بخش خانگی، نیاز پتروشیمی‌های کشور به این ماده را هم برآورده بسازند. مسئله‌ای که در نهایت منجر به افزایش تولید محصول آن‌ها خواهد شد.


وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که با افزایش تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی، طی سه سال بهره برداری زودهنگام، بیش از ۷ میلیارد دلار سود اقتصادی برای کشور محقق شود.


بیگی نژاد متذکر شد: در طول سال‌های اخیر ناترازی گازی همواره یکی از مهمترین چالش‌های کشور در بخش انرژی بوده است، اما با توسعه این فاز، دیگر شاهد تشدید ناترازی‌ها در مصرف گاز نخواهیم بود.


این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره تاریخچه احداث این میدان گازی گفت: عملیات مطالعات و بهره برداری از فاز‌های مختلف پارس جنوبی از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. در آن سال پترو پارس مطالعه طرح را آغاز می‌کند، اما به دلیل آنکه در آن زمان دولت از متخصصان لازم برای پیشبرد این طرح برخوردار نبود، مسئولان دولت وقت ترجیح دادند که عملیات اجرایی و مطالعه را از طریق متخصصین خارجی پیگیری کنند.


وی اضافه کرد: در آن زمان با دعوت از شرکت‌های اروپایی، کنسرسیومی بین ایران و برخی از کشور‌ها شکل می‌گیرد؛ پس از ایجاد این کنسرسیوم، فاز ۱ تا ۳ پارس جنوبی به مرحله بهره برداری و توسعه رسید. پس از بهره برداری این ۳ فاز، بهره برداری و توسعه فاز‌های دیگر توسط شرکت‌های داخلی انجام شد.


بیگی‌نژاد متذکر شد: طرح توسعه و بهره برداری فاز ۱۱پارس جنوبی از سال ۱۳۷۸آغاز شد؛ اما تا سال ۱۴۰۰ هیچ اقدامی برای تکمیل آن صورت نگرفت. در طول این مدت با شرکت‌های خارجی مثل توتال قرداد بسته شد، اما آن‌ها کاری را از پیش نبردند.


این عضو کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰به بعد پتروپارس به تنهایی کار توسعه این فاز را آغاز کرد و در نهایت در سال جاری موفق به بهره برداری از این فاز شد. این اقدام بی نظیر پترو پارس فعل ما می‌توانیم را صرف کرده و بار دیگر ثابت شد که می‌توان با تکیه بر توان داخلی مسیر پیشرفت و موفقیت را طی کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: