گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز - مسعود قالیباف؛ در مقاله جدیدی که توسط توبیاس آدریان و آدیتا ناراین[1] انتشار یافته است به بررسی وضعیت سیستم بانکی در بحران کرونا پرداخته شده است. از یک هفته به هفته دیگر، بسیاری از کارگران شغل و حقوق ماهیانه خود[1] را از دست دادند. رستورانها، هتلها و هواپیماها همه خالی شده اند. مصرف کنندگان و کسب و کارها اکنون با ضرر و زیان شدید در درآمد- ورشکستگی بالقوه گسترده روبرو هستند.
فشار بر سیستم بانکی رو به افزایش است، به گونه ای که پیش فرض نکول بیشتر در بدهی قریب الوقوع است. اکنون بسیاری از کشورها انتظار شوک بخش مالی [در این بحران] مشابه بزرگی و اندازه بحران مالی سال 2008 دارند.
سوالی که در ذهن سیاستگذاران وجود دارد این است که آنها چگونه باید برای این امر آماده شوند.
درست یک دهه پیش، سیاستگذاران جهانی در نمایش بی سابقه ای برای هماهنگی شروع و توسعه یک چارچوب نظارتی اصلاح شده برای بخش مالی گرد هم آمدند. آنها به طور قابل توجهی حداقل استانداردها را برای کیفیت و کمیت سرمایه و نقدینگی بانکها را افزایش دادند. موفق به ساختن یک سیستم مالی مقاوم تر شدند.
در بحران کنونی، مقامات ملی اقدامات زیادی را برای ارایه پشتیبانی مالی انجام دادند. بانکهای مرکزی در حال باز کردن خطوط نقدینگی جدید هستند. چگونه ناظران بانکی[2] برای اطمینان از تداوم اعتماد و اطمینان به سیستم بانکی باید پاسخگو باشند؟
نسخه سیستم بانکی[3]
ناظران بانک به مانند کارشناسان بهداشت باید به یک وضعیت سریع و فوق العاده برای پاسخگویی داشته باشند. ناظران باید برای مقابله با بلایای طبیعی، رویدادهای ریسک عملیاتی، اثرات جانبی استرس بانکی[4] ابزارهای موجود در دفترچه راهنمایی خود را[5] ترکیب کنند. صندوق بین المللی پول با توجه به نقطه نظرات جهانی و نتایج تجارب گذشته، می تواند راهنمایی های دیگری را در راه پیشبرد امور پولی و مالی ارایه دهد:
قوانین را تغییر ندهید. انجام این کار در بحران احتمالاً منجر به سردرگمی بیشتر خواهد شد. به همین ترتیب، آمادگی داشته باشید که در صورت قصور و کوتاهی در کوتاه مدت، به بانکها فرصت دهند تا قوانین را رعایت کنند و از اجرای ابتکارات جدید خودداری کنند- بانکها باید با توجه به افزایش مشکلات موجود در انجام عملیات، بر حفظ عملکرد مداوم متمرکز شوند و از تغییر در قوانین اجتناب نمایند.
از ضربه گیرها استفاده کنید[6]. تنظیم کنندگان باید به گونه ای عمل نمایند که ضربه گیرهای نقدینگی و سرمایه بانک از تداوم وامهای بانکی پشتیبانی کنند، بدون اینکه عواقب منفی برای مدیریت بانک داشته باشد. بانکها این ضربه گیرها را بالاتر از حداقل استانداردهای بازل برای مدیریت فشارهای نقدینگی و از دست دادن درآمد ناشی از بازپرداخت وامهای از دست رفته ایجاد کردند.
تشویق برای اصلاح وام. ناظران باید به طور واضح با بانکها ارتباط برقرار کنند تا بانکها بتوانند در بازپرداخت سبد وام برای وام گیرندگان خود و بخشهایی که در اثر شوک شدید ولی موقت ضربه خورده اند فعالانه عمل کنند. آنها همچنین باید به بانکها در مورد مدیریت انعطاف پذیر ریسک اعتباری و اختلال در استانداردهای حسابداری در این شرایط یادآوری کنند. نهادهای حسابداری در تلاشند تا برای حسابرسان توضیح دهند که چگونه باید با شروع بهبود اقتصادی، چنین تغییراتی را مشاهده کرد.
مخفی نکردن ضررها. بانکها، سرمایه گذاران، سهامداران و حتی مالیات دهندگان باید ضررها را تحمل کنند. شفافیت کمک به همه ذینفعان را فراهم می کند؛ همانطور که در بحران مالی سال 2008 ثابت شد، شوکه شدن تنها واکنش آنها را بدتر می کند.
شفافسازی رفتارهای نظارتی و اقدامات حمایتی. شفافسازی صاف و صادق بانکها و تنظیم کنندگان در مورد رفتار ابزارهای مالی، از جمله ابزارهای که به طور مستقیم برای وام گیرندگان، ضمانتهای اعتباری، توقف پرداخت[7]، انتقالات مستقیم و یارانه ها- که فراتر از هر گونه راهنماییهای فعلی در چارچوب سرمایه بازل قرار گرفته است- به شفافیت کلی کمک میکند.
تقویت ارتباطات. گفتگوی مداوم بین ناظران و بانکها به خصوص در این وضعیت بی سابقه کار از راه دور با همکاران، مشتریان و سرپرستان را تشویق کنید. به طور معمول، گزارش دهی در حوزه های کلیدی، از جمله حوزههای نقدینگی و اعتباری، در یک بحران تقویت می شود. اما با توجه به اختلالات عملیاتی، ممکن است سایر الزامات گزارش دهی کمتر از ارزیابی سلامت مالی معقول باشد.
هماهنگی در سراسر مرزها (جهان). بانکداری یک کسب و کار جهانی است. هماهنگی گسترده بین تنظیم کنندگان ملی در سطح بین المللی امری ضروری است. این بحران سرانجام می گذرد ولی برای از بین رفتن تأثیرات آن ممکن است زمان لازم داشته باشد، اما حفظ یکپارچگی چارچوب بین المللی برای اعتبار و یکپارچگی سیستم مالی جهانی بسیار مهم خواهد بود. نهادهای بین المللی مانند هیأت مدیره ثبات مالی[8] و کمیته نظارت بانکداری بازل[9] شب و روز در حال انجام این کار هستند.
آیا کافی خواهد بود؟
به عبارت ساده، شاید گفتن این حرف خیلی زود باشد. در این مرحله، شرایط در بسیاری از کشورها به همان اندازه سناریو نامطلوب تست استرس که تنظیم کنندههای بانکی معمولاً برای ارزیابی قدرت سیستم بانکی خود استفاده میکنند، شدید است و ممکن است بدتر شود.
همه اینها فرض میکند که فعالیتهای اقتصادی میتواند در اواخر سال جاری دوباره آغاز شود، اما باید سناریوهای منفی را نیز در نظر بگیریم. در شرایط شدیدتر، مجبور خواهیم بود که به طور قابل ملاحظه ای به دفترچه راهنمای خود بپردازیم. برخی از سیستمهای بانکی ممکن است مجدداً مورد استفاده مجدد قرار بگیرند و یا حتی تغییر ساختار پیدا کنند. صندوق بین المللی پول تجربه عمیقی در کمک به کشورها برای بازسازی سیستم بانکی از طریق برنامه های کمک فنی خود دارد و آماده کمک خواهد بود.
Source: https://blogs.imf.org/2020/03/31/maintaining-banking-system-safety-amid-the-covid-19-crisis/
[1] Tobias Adrian and Aditya Narain
[1] paychecks
[2] bank supervisors
[3] Banking system prescription
[4] Banking system prescription
[5] their playbooks
[6] Use the buffers
[7] payment holiday
[8] the Financial Stability Board
[9] the Basel Committee on Banking Supervision