bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
یک مقام مسئول به بازارنیوز خبر داد؛
یک مقام مسئول در واکنش به خرید و فروش بارنامه در بازارسیاه گفت: این کار تخلف بوده و تسویه حساب مالی کامیون‌داران باید به موقع و بدون هیچ گونه تعللی انجام شود؛ سازمان راهداری برای حل این مشکل به دنبال دریافت مجوز‌هایی برای آغاز به کار بستری تحت عنوان سامانه پرداخت آنلاین کرایه است.

پرداخت کرایه بارنامه کامیون‌ها سامانه‌ای می‌شود/ تاخیر در تسویه مالی با کامیون‌داران تخلف است

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً در پایگاه خبری بازارنیوز مصاحبه‌ای از «سید جلال موسوی» نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور منتشر شده که در آن، او نسبت به خرید و فروش بارنامه‌ها در بازار سیاه و همچنین بی تفاوتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور انتقاد کرده بود.


«حمیدرضا شهرکی» معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در واکنش به این مسئله به بازارنیوز گفت: وقوع این امر عمدتاً ناشی از آن است که برخی از شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل در فرایند تسویه حساب مالی با رانندگان کامیون، به آن‌ها چک‌های بلند مدت می‌دهند؛ لذا، این امر باعث می‌شود که برخی از کامیون‌داران برای اینکه بتوانند زودتر به پول خود برسند، چک را با رقمی پایین‌تر از ارزش واقعی خود به افراد دیگر واگذار کنند.


معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: تسویه حساب مالی کامیون‌داران باید به موقع و بدون هیچ گونه تعللی انجام شود؛ لذا، در صورت ارسال هرگونه گزارش از تاخیر در پرداخت مطالبات رانندگان، شرکت متخلف ابتدا مکلف به ارائه توضیحات شده و سپس در صورت غیر موجه بودن آن توضیحات، با آن شرکت برخورد خواهد شد.


وی همچنین درباره اقدامات سازمان راهداری برای جلوگیری از این موضوع هم گفت: در حال حاضر این سازمان پیگیر دریافت مجوز‌هایی برای آغاز به کار بستری تحت عنوان سامانه پرداخت آنلاین کرایه است. عملکرد این سامانه معطوف به پرداخت وجه و تراکنش‌های مالی بوده، به همین خاطر را‌ه‌اندازی آن منوط به اخذ تاییدیه‌های متعددی از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی کشور شده است.


شهرکی درباره جزئیات سامانه پرداخت آنلاین کرایه‌ها هم توضیح داد: این سامانه سفارش معاونت حمل و نقل به معاونت برنامه‌ریزی سازمان راهداری بوده است؛ تا به حال اقدامات گوناگونی برای تکمیل آن انجام شده و اکنون فقط مواردی مثل تعیین تکلیف نحوه تبادلات مالی و همچنین مجوز‌های تراکنش‌های بانکی باقی مانده است.


این مقام مسئول ادامه داد: در یکی از مراحل پیگیری راه‌اندازی این سامانه، درخواستی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل کشور بیان شد مبنی بر این که موضوع سامانه پرداخت آنلاین کرایه در شورای عالی ترابری کشور مطرح شود؛ در حال حاضر بررسی این سامانه در کمیته‌های کارشناسی این شورایعالی در حال انجام است.


وی افزود: مضاف بر اقدامات صورت گرفته برای فعالیت سامانه مذکور، باید این نکته را هم یادآور شد که در حال حاضر نمایندگانی از ادارات کل راهداری و حمل و نقل شهرستان‌ها در پایانه‌های باری کشور گماشده شده‌اند تا کامیون‌داران بتوانند از طریق آنها تخلفات مربوط به فرایند حمل و نقل کالا به ویژه موارد مختص به پرداخت مطالبات مالی را گزارش دهند.


شهرکی در پایان تصریح کرد: علاوه بر حضور این نمایندگان، گاهی اوقات مسئولان ادارات کل راهداری شهرستان‌ها هم از این پایانه‌ها بازدید‌هایی را به عمل می‌آورند که در آن صورت رانندگان کامیون می‌توانند شکایت خود درباره پرداخت وجه بارنامه را به آنها منتقل کنند. نکته مسلمی که اکنون وجود دارد این است که تخلفات مربوط به پرداخت بارنامه‌ها و یا خرید فروش آن در بازار سیاه، خارج از پایانه‌های باری کشور صورت می‌پذیرد، اما به هر حال شرکت حمل و نقل موظف است که مبلغ بارنامه را فقط با راننده کامیون تسویه کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: