bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
«مصباحی مقدم» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره به چالش‌های حقوقی به وجود آمده ناشی از معاملات اموال غیر منقول با استفاده از قولنامه، وجود اسناد عادی را فسادزا تلقی کرده و راه جلوگیری از بروز چالش‌های آن را مبنا قرار دادن اسناد رسمی در محاکم قضایی کشور دانست.

فروش یک خانه به ۵ نفر با استفاده از قولنامه/ اسناد عادی فسادزاست+ فیلم

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت طرح مجلس شورای اسلامی برای اعتبارزدایی از اسناد عادی مصون به مصوبه «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» اظهار کرد: رسیدگی به این طرح هنوز در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار نگرفته؛ لذا، نمی‌توانم اکنون اظهار نظر دقیقی را درباره آن داشته باشم. هر زمان که این طرح در دستور کار مجمع قرار گرفت، آن موقع می‌توان جزئیاتی را از جلسات مربوط به رسیدگی به این طرح را اعلام کرد.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته اسناد عادی موجب فساد‌های گسترده شده بود و گاهی اوقات با مواردی برخورده‌ایم که در آن پنج نفر به صورت همزمان، ادعای مالکیت بر روی یک واحد آپارتمان مسکونی را داشتند؛ علت بروز این مسئله هم ناشی از آن بود که یکی از این افراد سند رسمی از ملک در دست داشت، اما نفر دیگر ساکن آن واحد مسکونی بود.


وی افزود: در کنار این فرد، آن چند نفر دیگر هم بر اساس اسناد قولنامه‌ای ادعای مالکیت بر آن واحد مسکونی را داشتند. مسلماً تداوم چنین موضوعی، بی‌ثباتی‌های زیادی را در خصوص مالکیت افراد بر اموال غیر منقول ایجاد خواهد کرد. مهمترین راه برای جلوگیری از این بی‌ثباتی‌ها، مبنا قرار گرفتن اسناد رسمی و بی اعتباری اسناد عادی است.


مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: البته این سخن به این معنی نیست که هیچ کس نمی‌تواند با استفاده از سند عادی ملک خود را به نام فرد دیگری کند، بلکه در صورت وقوع هر گونه مشکل حقوقی برای مالکیت آن ملک، این مسائل باید بین طرفین حل شود، چرا که اسناد عادی دیگر در محاکم قضایی از رسمیت برخوردار نخواهند بود.


مشروح گفته‌های مصباحی مقدم را در کلیپ زیر مشاهده کنید.




پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: