bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
واردات آیفون در شرایطی به دلیل ارزبری بالا ممنوع است که اکنون پرچمداران برند‌های دیگر از جمله سامسونگ با حجم زیاد وارد می‌شوند و چه بسا ارز بیشتری هم مصرف می‌کنند.

گروه دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ از زمانی که برای نخستین بار خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های موبایل آیفون توسط یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارجی منتشر شد و آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات موضع بسیار جدی گرفت و در مقابل این ممنوعیت ایستاد، حدود ۳ سال می‌گذرد.
آن زمان جهرمی توانست حرف خود را به کرسی نشانده و عدم ممنوعیت واردات آیفون را تا پایان دولت دوازدهم ادامه دهد،

استاندارد دوگانه در ممنوعیت واردات موبایل/ آیفون ممنوع، سامسونگ آزاد؟

 اما دولت سیزدهم با ممنوعیت موافق بود. در همین بین رهبر معظم انقلاب هم ممنوعیت واردات آیفون را از جنبه دیگر دارای اهمیت دانستند. ایشان در صحبت‌های خود به ضرورت ممنوعیت واردات کالا‌های آمریکایی از جمله گوشی موبایل که میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کند، اشاره کردند.

مسئولان دولتی که بر ممنوعیت واردات تاکید دارند، علت اصلی آن را ارزبری آیفون عنوان کردند. طبق گزارشات مراکز ذی‌ربط سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات آیفون خارج می‌شد. یک میلیارد دلاری که طبق همان گزارشات، صرف ۵ تا ۷ درصد خریداران موبایل در سال بود. بدین معنی که حدود یک سوم ارزی که برای کل واردات موبایل است، صرف واردات برای ۵ درصد افراد می‌شد.

یک گوشی آیفون این روز‌ها که مدل ۱۵ آن روی بورس است، حدودا ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد. گرانی این نوع گوشی‌ها هم یکی از دلایلی است که به ممنوعیت آن دامن می‌زند. آیفون ۱۵ در بازار ایران اگر به صورت رسمی هم وارد شود، قیمت آن حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون (به دلیل آپشن‌های متفاوت آن) است؛ لذا، هر کسی نمی‌تواند این گوشی‌ها را خریداری کند.

تناقض، اما اینجاست که اگر آیفون ۱۴ یا ۱۵ گران است و ارز زیادی خارج می‌کند، چرا به سامسونگ اس ۲۳ اولترا ارز می‌دهید؟ یا چرا پرچمدار شیائومی وارد می‌شود؟

شاید دلیلش این باشد که خریداران پرچمداران سایر برند‌ها طرفداران کمتری دارند، اما زمانی که ممنوعیت برای کالایی اعمال شود، خریداران به سراغ جایگزین می‌روند؛ همانطور که خیلی افراد به جای آیفون ۱۴ یا ۱۵، پرچمدار سامسونگ خریدند؛ بنابراین به نظر می‌رسد اگر قرار است که واردات یک کالا به دلیل ارزبری ممنوع باشد، باید به همان زمزمه‌ای که ۳ سال پیش پیچیده بود بازگشت. در ابتدا و پیش از اعلام ممنوعیت آیفون، قرار بود که همه گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شوند که با رایزنی‌ها و  نظرات کارشناسی مختلف، به عدد ۶۰۰ یورو رسید.

در همان زمان ممنوعیت آیفون نقل قول‌ها آن بود که در ابتدا این برند ممنوع می‌شود و پس از آن به صورت مستمر  و اولویت‌بندی شده، واردات همه گوشی‌های بالای ۶۰۰ یورو ممنوع خواهند شد که این اتفاق نیفتاد و نارضایتی را در بین خریداران موبایل، بیشتر کرد.

گفتنی است؛ طبق گزارش گمرک جمهوری اسلامی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۱.۹ میلیارد دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه با سال ۱۴۰۰ که واردات آیفون ممنوع نبود، میزان قابل توجهی کمتر است. البته با توجه به ترفند‌هایی که در فضای مجازی آموزش می‌دهند برای دور زدن رجیستری آیفون، هم چنان هم این برند وارد می‌شود، اما به صورت قاچاق و ارزی که خارج می‌کند، خارج از شبکه تجرات است که آسیب‌های آن بیشتر است؛ لذا مسئولان وزارت صمت و ارتباطات برای پوشش حفره‌های رجیستری، باید تمهیداتی بیاندیشند.
 

پایان پیام//

برچسب ها: موبایل ، آیفون ، اپل
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: