bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک نماینده مجلس گفت: هر چقدر آیین نامه زودتر ابلاغ شود و تسهیلات زودتر به دست روستاییان برسد، بهتر است؛ چون بر اثر تورم از ارزش این تسهیلات کاسته نمی‌شود و روستاییان بیشتر می‌توانند از آن بهره ببرند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید اکبری؛ به تازگی دولت مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را تصویب کرد. کارشناسان و مسئولان این افزایش سقف تسهیلات را مثبت ارزیابی می‌کنند و گامی موثر در راستای مقاوم سازی خانه‌های روستایی و ساخت خانه‌های جدید در روستا‌ها می‌دانند.

اجرای مصوبه‌ی افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با تأخیر زیادی صورت گرفت و فاصله‌ای طولانی بین تصویب این مصوبه و ابلاغ و اجرایش شاهد بودیم.

شواهد و قرائن نشان می‌داد که انتظار روستاییان برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی باعث راکد ماندن فعالیت‌های ساختمانی در این مناطق شده است. در آن زمان، مسئولان بنیاد مسکن توصیه کردند متقاضیان فعلا وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند و در صورت شروع پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی، مازاد این رقم را بگیرند.

بیم آن می‌رود که این مصوبه به سرنوشت آیین نامه افزایش تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان دچار شود. به طوری که بین تصویب تا اجرایش فاصله طولانی بیفتد. اکنون انتظار عمومی از دولت این است که در اسرع وقت نسبت به ابلاغ و اجرای این آیین نامه اقدام کند.

نظرات سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن را در خصوص آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی و لزوم ابلاغ و اجرای هر چه سریع‌تر آن در ادامه می‌خوانید.

حسینی کیا با اشاره به این موضوع که خانه‌های روستایی از مقاومت لازم برخوردار نیستند و نیاز است تسهیلاتی در اختیار روستایی قرار دهیم، تصریح کرد: متاسفانه خانه‌های روستاییان آن قدر که لازم است، مقاوم نیستند. بنابراین، در صورت بروز سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: از آنجائیکه ما جزو کشور‌هایی هستیم که بروز حوادث طبیعی مانند زلزله در آن‌ها زیاد است، باید در راستای مقاوم سازی خانه‌های روستایی و ساخت خانه‌های جدید و مقاوم اقدامات اساسی انجام دهیم.

حسینی کیا گفت: هزینه‌های ساخت مسکن بالاست و روستاییان توان مالی لازم را برای ساختن خانه‌های مقاوم ندارند. بنابراین، حمایت دولت در قالب ارائه‌ی تسهیلات لازم است تا روستاییان خانه‌های مناسب در اختیار داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را اقدام مثبتی می‌دانم. با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و بالا رفتن هزینه‌ی ساخت و ساز در کشور باید این افزایش صورت می‌گرفت که دولت به درستی و به موقع این کار را انجام داد.

وی گفت: حمایت از روستاییان در زمینه‌ی ساخت خانه‌های روستایی یک سیاست دو سر برد است. از یک طرف این اقدام به نفع روستاییان است و از خانه‌های استاندارد بهره مند می‌شوند. از طرف دیگر، ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها در روستا‌ها باعث می‌شود که روستاییان به عنوان قشر مولد کشور در روستا‌ها بمانند و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند. این موضوع به نفع کلیت اقتصاد کشور است.

حسینی کیا افزود: تصویب آیین نامه به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد. ابلاغ و اجرای سریع آیین نامه‌ی تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی باید در دستور کار قرار بگیرد تا روستاییان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: هر چقدر آیین نامه زودتر ابلاغ شود و تسهیلات زودتر به دست روستاییان برسد، بهتر است. زیرا بر اثر تورم از ارزش این تسهیلات کاسته نمی‌شود و روستاییان بیشتر می‌توانند از آن بهره ببرند. از سوی دیگر، در آستانه‌ی ماه‌های سرد سال قرار داریم و اگر آیین نامه با تأخیر ابلاغ و اجرا شود، عملاً روستاییان به دلیل تمام شدن فصل ساخت و ساز نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید اقدامی عاجل در خصوص ابلاغ و اجرای آیین نامه‌ی مورد بحث انجام دهد. به نحوی که فاصله‌ی بین تصویب آیین نامه و اجرای آن به حداقل برسد و روستاییان به سرعت از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: