bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
علی‌رغم تصویب کلیات وزارت بازرگانی در مجلس، هنوز این وزارتخانه موافقان و مخالفان متعددی دارد که بازارنیوز در یک گزارش تصویری کوتاه به تشریح برخی از این اختلاف نظر‌ها پرداخته است.

واکاوی ابعاد وزارت بازرگانی در ساختار اقتصادی کشور/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ احیای مجدد وزارت بازرگانی در دولت سیزدهم، مسئله‌ای ادامه‌دار و پر حاشیه که در طول دو سال گذشته باعث ایجاد اختلاف نظر‌های مختلفی میان دولت و مجلس شده است. اختلاف در این باره تنها مختص به قوای مجریه و مقننه نبوده و در سطح کارشناسی و فعالان اقتصادی هم تفاوت آرای متعددی درباره آن وجود دارد.


برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که ادغام وزارت بازرگانی با وزارخانه صنعت و معدن و تولید وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در اوایل دهه ۹۰ موفقیت آمیز نبوده و بهتر است این دو وزارتخانه برای باری دیگر از یکدیگر تفکیک شوند. علاوه بر این دلیل، دیگر فعالان اقتصادی موافق با تشکیل وزارت بازرگانی معتقدند در طول سال‌های اخیر از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور به بخش تجارت خارجی کشور توجه کمی شده به همین خاطر باید وزارتخانه‌ای مستقل ایجاد شود تا در آن نهاد، چالش‌های حوزه بازرگانی خارجی کشور به طور ویژه رصد و مورد پیگیری قرار بگیرد.


در مقابل موافقان وزارت بازرگانی، مخالفان این وزارتخانه می‌گویند بر حفظ وزارت صمت تاکید دارند و معتقدند که سیاست‌های صنعتی و تجاری باید به طور هماهنگ ذیل یک دستگاه مورد پیگیری قرار بگیرد. علاوه بر این، آن‌ها می‌گویند که تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت برای دولت هزینه بردار بوده و  مغایر با چابک سازی آن محسوب می‌شود.


در گزارش تصویری ذیل دیگر ابعاد اختلاف نظر موافقان و مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی به اختصار شرح داده شده است.





پایان پیام// 

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: