bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
در گفتگو بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان با اشاره به خرید سهام باشگاه پرسپولیس توسط چند بانک، گفت: این امر باید با استفاده از آورده سهامداران این بانک‌ها صورت بگیرد، در غیر این صورت ریسک ناشی از این موضوع به سپرده‌گذاران انتقال خواهد یافت.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در طول چند روز گذشته اخبار متعددی درباره خریداران سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس منتشر شده است. در ابتدای امر اعلام شده بود که سهام باشگاه پرسپولیس توسط کنسرسیومی متشکل از ۴ بانک و همچنین سهام باشگاه استقلال هم توسط هلدینگ خلیج فارس خریداری خواهد شد.

سپرده‌گذاران، قربانیان ریسک فوتبالی بانک‌ها/ خرید سهام تیم‌های پایتخت چه مضراتی دارد؟
طبق آخرین اخبار اعلام شده از سوی یک رسانه ورزشی، قرار است که ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس توسط ۶ بانک خریداری شود. بانک شهر با خرید ۳۰ درصد، بانک‌های ملت و تجارت هم هر کدام با ۲۰ درصد (مجموعاً ۴۰ درصد) و سه بانک صادرات، رفاه و اقتصاد نوین هم هر کدام با ۵ درصد (در کل ۱۵درصد) به ترتیب بزرگترین خریداران سهم ۸۵ درصدی سرخ‌های پایتخت محسوب می‌شوند. گفته شده که کنسرسیومی از پتروشیمی‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس هم خریدار سهام باشگاه استقلال خواهند بود.


«کامران ندری» کارشناس حوزه بانکی درباره خرید سهام باشگاه‌های زیان‌ده و بدون درآمد توسط بانک‌ها به بازارنیوز گفت: خرید و فروش سهام توسط بانک‌ها به معنای وارد کردن یک دارایی ریسکی به ترازنامه آنهاست. در حال حاضر با نگاهی به تحولات بازار سرمایه می‌توان به وضوح به تغییرات مکرر قیمت سهام پی برد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت سهام یک روز صعودی و در روز دیگر نزولی است؛ لذا همین نوسانات می‌توان به بانک‌ها آسیب وارد کند، زیرا بدهی آن‌ها ماهیتی نقدی دارد، یعنی هر آن سپرده گذار می‌تواند با مراجعه به بانک سپرده خود را برداشت کند. زمانی که تعداد مراجعه کنندگان به بانک‌ها افزایش پیدا کند، آن‌ها سعی می‌کنند با فروش دارایی و یا سهام خود خلاء به وجود آمده را پر کنند. در چنین شرایطی قیمت سهام بانک‌ها در بازار سرمایه هم با افت قابل توجهی همراه می‌شود.


وی تصریح کرد: با توجه به این نکته، بانک مرکزی معمولاً محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سهام تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی تعیین می‌کند. مضاف بر این نکته، به هر اندازه که بانک‌ها در این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند به همان اندازه ناگزیر به افزایش سرمایه خود خواهند شد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: زمانی که دارایی‌های ریسکی به ترازنامه بانک‌ها افزوده شود، نسبت کفایت سرمایه هم برای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی بانک‌ها هم به تناسب ریسکی که متحمل می‌شود موظف می‌شوند که آورده خود و یا سهامداران خویش را بالا ببرند.


ندری با اشاره به ضرر‌دهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و نداشتن درآمدی مشخص برای آنها، گفت: در چنین شرایطی موظف خواهند شد که این هدف را فقط از طریق آورده سهامداران محقق کند.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با توجه به این نکته که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با زیان شدیدی همراه هستند، بعید می‌دانم بانکی به اختیار خود بخواهد در جایی سرمایه‌گذاری کند که چشم‌انداز سودآوری برای آن وجود ندارد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها مجبور به خرید سهام پرسپولیس شده‌اند یا خیر، گفت: چنین گزاره‌ای را تایید نمی‌کنم، اما با استناد به دلیل همچون زیان‌ده بودن و عدم سودآوری آن‌ها و سپس مشکلات متعدد اقتصادی این باشگاه‌ها، هیچ بانکی از روی اختیار ریسک خرید سهام آن‌ها را نخواهد پذیرفت.


ندری تصریح کرد: حال با فرض این نکته که تیم کارشناسی بانک‌ها تمامی ابعاد این مسئله را ارزیابی کرده و به واسطه این موضوع آن‌ها هم می‌توانند این باشگاه‌ها را به سودآوری و درآمد پایدار برساند، باز هم نمی‌توان از ریسک بالای این موضوع چشم پوشی کرد، زیرا خرید سهم بنگاه‌ها توسط بانک‌ها در اصل یک اقدام ریسک پذیر است.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: خرید سهام باشگاه‌ها باید با استفاده از آورده سهامداران خود انجام شود. اگر این کار از سوی بانک‌ها صورت نگیرد، ریسک ناشی از این تصمیم به سپرده گذاران منتقل خواهد شد. یقیناً حاکمیت اجازه تشدید مشکلات بانک‌ها را نخواهد داد؛ لذا، در صورت عدم موفقیت آن‌ها در این زمینه ما شاهد استفاده از منابع بانک مرکزی برای برطرف‌سازی این موضوع خواهیم بود.


وی در پاسخ به این سوال که وضعیت وخیم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس می‌تواند سهام بانک‌های خریدار آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد یا خیر، گفت: در حال حاضر بانک‌ها با مشکل سودآوری مواجه‌اند و نسبت کفایت سرمایه آن‌ها هم در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ لذا، وارد شدن دارایی‌های ریسکی همچون سهام باشگاهی مانند پرسپولیس به ترازنامه می‌تواند وضعیت کفایت سرمایه آن‌ها را بدتر کند.


ندری در پایان تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی که منطقی و اقتصادی تصمیم می‌گیرند قاعدتاً به سمت خرید سهام بانک‌هایی که چنین فعالیت‌های ریسکی را انجام می‌دهند، حرکت نخواهند کرد. لذا، خرید سهام پرسپولیس برای این بانک‌ها امر مثبتی نخواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: