bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
مدیرعامل شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد، ادعا‌ها در خصوص مشکلات فنی مرغ آرین را بی‌اساس دانست و با تمجید از کیفیت این نژاد، ابراز امیدواری کرد، در صورت تبلیغ درست و فرهنگسازی بین مردم، چندین دهک کشور آرین را برای مصرف ترجیح خواهند داد.

گروه کشت و دام بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ روح الله زحمتکش، مدیرعامل شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد در گفتگو با بازارنیوز در خصوص اهمیت مرغ لاین در کشور، گفت: ما جزو معدود سویه‌های صنعتی خارج از کمپانی «تایسون» و «اویاژن» هستیم. از این جهت که نهاده ژنتیک صنعت طیور به صمت انحصار رفته و محدود به ۲ کمپانی مذکور شده، با توجه به شرایط کشورمان، نهاده ژنتیک برای ما بسیار مهم و استراتژیک است.


بیشتر بخوانید:

مرغ لاین آرین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


 

وی افزود: اگر این دو کمپانی تصمیم بگیرند با ما کار نکنند و دست به تحریم کشور ما بزنند، ما پس از گذشت یک یا دو سال با مشکل جدی در تامین گوشت مرغ مواجه خواهیم شد. این مهمترین دلیلی است که حفظ، نگهداری و پرورش مرغ لاین برای ما بسیار مهم است.

زحمتکش با بیان این که هر سویه دارای مزایا و معایبی است، تصریح کرد: ادعا می‌شود سویه «راس» متناسب با وزن‌گیری بالا و ضریب تبدیل بهینه است، اما آرین یک سویه مدیوم‌سایز با جثه متوسط است که برای مرغ حداکثر تا ۱ کیلو و ۷۰۰ گرم طراحی شده و قائدتا باید در همان پارادایم هم تولید شود. پارادایمی که اکنون مطلوب آرین است با پارادایمی که کشور ما در حال تولید است، تفاوت دارد.

وی افزود: امروز مردم کشور ما مرغ درشت مصرف می‌کنند. همچنین در برخی مواقع، نوسانات بازار را روی ماندگاری پرنده‌های گوشتی در فارم مدیریت می‌کنند. یعنی مثلا مرغ‌دار می‌بیند که بازار یک هفته دیگر شرایط بهتری خواهد داشت، اگر پرنده ۴۵ روزه هم باشد، آن را نگه می‌دارد و مرغ را ۵۲ یا حتی ۶۰ روزه به کشتارگاه می‌برد؛ لذا مرغ‌دار حاضر است چند روز اضافی را تحمل کند، ولی به بازار خوب برسد. همه این‌ها باعث شده که تولیدکننده‌های ما نسبت به سویه‌ای مانند راس اقبال بهتری نشان دهند.

این کارشناس صنعت طیور، یکی از علل اصلی این فرهنگ را، اقبال کشتارگاه‌ها به مرغ درشت برای حاشیه سود بیشتر عنوان کرد و گفت: کشتارگاه‌ها در ایران خیلی خوش بحالشان است. چراکه تا امروز تولیدکننده مجبور بوده مطابق میل این‌ها پرنده تولید کند، از طرفی هیچ‌وقت مشتری‌های این‌ها در سطح کشور هیچ مطالبه‌ای برای تیپ خاصی از مرغ نداشتند و هرچه که آن‌ها تامین و به بازار روانه کردند، مردم خریدند؛ لذا این‌ها از این حربه استفاده کرده و اعلام می‌کنند که ذائقه مردم، مرغ درشت است؛ در صورتی که ممکن است متفاوت باشد.

رد ادعای بی‌اساس در خصوص مرغ آرین/ کشتارگاه‌ها در ایران «خوش‌بحالشان» است

زحمتکش افزود: مرغ درشت چیزی بوده که همیشه در بازار بوده و مردم خریدند، امروز اگر ما فرهنگسازی کنیم، مردم هم قبول خواهند کرد. برای مرغ آرین همیشه گفتیم که باید تبلیغات درستی انجام شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. اگر مرغ سایز (آرین) ابلاغ شود و در بازار فقط آرین باشد و تبلیغات از مزایای این نوع مرغ انجام شود، مردم یقینا مرغ سایز را انتخاب می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

بهترین مرغ برای مصرف، سایز است+اینفوگرافیک


 

وی در خصوص مزایای آرین گفت: این نژاد، مرغی است که از لحاظ طعم و کیفیت بافت گوشت، بسیار با نژاد راس و سایر نژاد‌ها متفاوت و بهتر است. اگر این طعم و کیفیت بافت به درستی به مردم رسانده شود، بعید است حداقل چند دهک کشور غیر از آرین، مرغی مصرف کنند.

زحمتکش ادعای مربوط به مشکلات فنی مرغ آرین را بی‌اساس دانست و اضافه کرد: می‌گویند ضریب تبدیل سویه خارجی ۱.۷  و آرین ۲ است. این ادعا در حالی است که تا اواخر سال ۱۳۹۹، هیچ پرنده آرینی در بازار نبوده، پس چرا میانگین ضریب تبدیل کشور هیچ‌وقت زیر ۱.۹۵ نیامده است؟ حتی استان‌های برتر هم زیر این عدد نبوده است. پس نمی‌توانند بگویند ضریب تبدیل سویه خارجی ۱.۷ است. این عدد برای یک «فارم» است، نه برای همه نقاط کشور.

مدیرعامل شرکت مرغ مادر و اجداد دیزباد در خصوص سهم مرغ آرین در بازار، گفت: سهم مرغ مادر این نژاد در سال ۱۴۰۱ و در ماه‌های مختلف، متغیر و بین ۴۰ تا ۵۲ درصد بوده، اما به نظر نمی‌رسد در بحث مرغ گوشتی، سهم بالایی در بازار داشته باشد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: