bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
در گفتگو با بازارنیوز اعلام شد:
واردات کنجاله سویا از نظر وزنی ۷۸ درصد و از نظر ارزشی ۷۳ درصد کاهش یافت.

گروه کشت و دام بازارنیوز- مهربانو مهدوی؛ اطلاعاتی به دست این خبرگزاری رسیده که نشان می‌دهد واردات کنجاله سویا در ۳ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۷۸ درصد و از نظر ارزشی ۷۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش شدید 78 درصدی واردات کنجاله سویا/ بازار در بحران و تولیدکنندگان گرفتار

بر اساس جدول بالا، ارزش دلاری جمع نهاده‌های دامی که وارد کشور شده، در ۳ ماهه سال ۱۴۰۲، معادل یک میلیارد و ۶۴۸ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۳۳۶ دلاراست. در حالی که این رقم در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱، معادل یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۸ دلار بوده است. با توجه به این که در واردات ذرت، جو و دانه سویا، افزایش واردات داشتیم، همه علت این کاهش میزان واردات نهاده‌های دامی، به کاهش شدید واردات کنجاله سویا باز می‌گردد.  

در همین راستا طی ماه‌های اخیر فعالان صنعت دام و طیور از کمبود این نهاده مهم خبر و درباره شرایط بازار هشدار داده بودند. به گفته این افراد، چالش ایجاد شده در تامین ارز مورد نیاز برای واردات کنجاله سویا دلیل این مساله است.

چندی پیش ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگویی با خبرنگار بازارنیوز گفته بود که هم‌اکنون واردکنندگان کالایی به مرغداران تحویل نمی‌دهند و آنطور که می‌گویند واردات این کالا به دلیل مباحث ارزی دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد به کیلویی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان رسیده است، افزود: این در حالی است که قیمت مصوب هر کیلوگرم کنجاله سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان است.


همچنین سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز به خبرنگار بازارنیوز گفته بود: هم اکنون سویا در وضعیتی بحرانی است و حتی یک کیلوگرم از آن در بازارگاه یافت نمی‌شود.

مقدسی دلیل این اتفاق را مشکل در تامین ارز دانست و گفت: درخواست ما از مسئولان این است که در تامین ارز نهاده‌های دامی تدابیر لازم در نظر گرفته شود تا بیشتر از این در صنعت دامپروری کشور دچار مشکل نشود.

براساس اطلاعات موجود واردات سایر نهاده‌های دامی افزایش و مجموع واردات نسبت به سال گذشته (از نظر وزنی و ارزشی) ۳۱ درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش حجم واردات نیز مربوط به جوی دامی بوده که از نظر ارزشی ۱۲۹ درصد و از نظر وزنی ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: