bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
«شیخی»در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
یک کارشناس اقتصادی در نشست خبری بازارنیوز به موضوعات متعددی همچون ابعاد امنیت غذایی، علت عدم خودکفایی ایران در تولید گندم، مضرات محصولات تراریخته و اهمیت نان کامل در امنیت غذایی مردم ایران پرداخت.

شیخی

گروه کشت و دام بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عبدالمجید شیخی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اهمیت امنیت غذایی اظهار کرد: به استناد اسناد مهم مختلف،بسیاری از نهاد‌های بین المللی به دلیل اهمیت این مسئله و تاثیر آن بر زندگی بشر، به صورت تخصصی به این موضوع ورود کرده و برای تعریف و تشریح تخصصی آن برای مردم جهان، چندین شاخص اساسی را برای امنیت غذایی اعلام کرده‌اند. سازمان‌های غذا و کشاورزی جهانی، بهداشت جهانی و بانک جهانی از جمله نهاد‌های بین الملل پیشگام و فعال در حوزه امنیت غذایی هستند که در طول این سال‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داشته‌اند.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: امروزه امنیت غذایی یک مسئله کلیدی برای امنیت ملی برای کشورها محسوب می‌شود، زیرا نیاز مبرم انسان به خوردن غذا، مهمترین علتی است که نقش امنیت غذایی را در امنیت کشور‌ها پر رنگ می‌سازد.


وی تصریح کرد: مواد غذایی ناسالم مصرف شده توسط مردم هر کشور می‌تواند بزرگترین تهدید آن کشور باشد. در حال حاضر ایران از جمله کشور‌هایی است سطح خودکفایی تولید مواد غذایی و یا صنایع فرآوری شده بخش کشاورزی در آن ۱۰۰ درصد نبوده و در اصل یک کشور واردکننده مواد غذایی محسوب می‌شود.

چرا ایران در تولید گندم خودکفا نشد؟


شیخی همچنین درباره توان کشور برای خودکفایی در تولید مواد غذایی استراتژیک گفت: علی‌رغم وجود ظرفیت کشت کافی گندم و تامین نیاز کشور در ایام خشکسالی، در طول سالیان اخیر سیاست‌هایی غلط حمایتی در بخش کشاورزی به اجرا درآمده که مانع از تحقق این امر مهم شده است.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه علت اصلی این امر هم ناشی از ارزیابی‌های غلطی بوده که توسط متولیان حوزه کشاورزی کشور درباره تولید گسترده یک نوع محصول غذایی و هزینه و فایده آن صورت گرفته است. متاسفانه این افراد تحلیل‌های لازم برای تامین نیاز کشور به گندم از طریق تولید را ندارند.


وی خاطرنشان کرد: مواجهه یک تحلیلگر و یا فعال اقتصادی بخش خصوصی با یک مسئله اقتصادی مهم، متناسب با هزینه و درآمد‌های آن طرح انجام می‌شود، اما یک تحلیلگر اقتصادی که از موضع عمومی به چنین مسائل مهمی می‌نگرد، منافع عمومی را هم بر منافع خصوصی اضافه می‌کند. علاوه بر این مورد، بررسی آثار مثبت ایجاد خودکفایی، بهینه استفاده کردن و اولویت دادن به نهاده‌ها و در نهایت حداقل سازی نیاز ارزی برای واردات گندم از دیگر مولفه‌های مهمی است که تحلیلگر اقتصادی بخش عمومی به آن توجه می‌کند.


این تحلیلگر خاطرنشان کرد: نیاز ارزی یکی از شاخصه‌های ضد امنیت ملی است؛ به بیان ساده‌تر، زمانی که نیاز به ارز در کشور افزایش می‌یابد، سیاست‌های کشور به سمت سازش با استکبار و کوتاه آمدن از منافع ملی منحرف می‌شود.

مصحولات غذایی تراریخته، قاتل خاموش انسان


شیخی همچنین درباره تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته هم توضیح داد: در حال حاضر از بین کشور‌های پیشرفته جهان تنها در ۳۸ کشور اروپایی واردات، مصرف، ذخیره سازی، تولید، صادرات و فرآوری محصولات تراریخته ممنوع اعلام شده است. پشتوانه اصلی این گونه محصولات، بنیاد راکفلر است که در اصل یک بنیاد صهیونیستی محسوب می‌شود.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: واردات محصولات تراریخته به ایران همچنان ادامه دارد و تنها مانعی که پیش روی این قبیل محصولات وجود دارد آن است که تولید این قبیل محصولات غذایی در کشور ممنوع بوده و کالا‌هایی با این ویژگی باید دارای برچسب‌هایی باشند که از طریق آن بتوان مواد غذایی تراریخته و غیر تراریخته را تشخیص داد.


وی درباره کشور‌های تولیدکننده و صادرکننده محصولات تراریخته گفت: کشور‌های آمریکا، هند، چین، کانادا، برزیل و آرژانتین از جمله کشور‌های تولیدکننده مواد غذایی تراریخته هستند که این قبیل کالا‌ها را در بازار‌های جهانی صادر می‌کنند.

واکاوی اهمیت نان کامل در امنیت غذایی مردم ایران


شیخی همچنین درباره نان کامل و اهمیت آن در امنیت غذایی کشور تصریح کرد: گندمی که اکنون برای تهیه آرد نان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت ناقص و بدون طی کردن مراحل ارگانیک به کارخانجات تولیدکننده آرد تحویل داده می‌شود. این در حالی است که گندم لازم برای تولید آرد باید به صورت خاص و ویژه فرآوری، نگهداری و ترابری شود.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در مرحله آرد سازی گندم و به منظور افزایش ضریب پروتئین آن، حتما می‌بایست گندم بین ۲ تا ۳ ماه در سیلو‌هایی نگهداری شوند که متناسب با آب و هوای کشور باشد ، اما چنین شرطی اعمال نمی‌شود.


وی تصریح کرد: پس از تبدیل گندم به آرد، باید به مدت ۲ هفته نگهداری شده و پس از طی شدن این مدت، روانه نانوایی‌ها شود، اما چنین شرطی هم برای تهیه نان سالم محقق نمی‌شود؛ در نتیجه شاهد آن هستیم که آردی بی کیفیت و نم زده به نانوایی‌ها عرضه می‌شود که نانوا‌ها هم از آموزش کامل برای تهیه یک نان مقوی برخوردار نیستند.



پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: