bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
یک عضو اتاق بازرگانی گفت: با توجه به رای دادگاه بدوی، احتمال ابطال انتخابات ۲۰ اسفند و بازگشت افرادی مانند خوانساری و کرباسیان که پشیش از این اهلیت آنها تایید نشده بود، وجود دارد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ حسین معروف، عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون احتمال ابطال انتخابات اتاق، اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات، اصلاحیه آیین‌نامه انتخابات که توسط شورای عالی نظارت انجام شده بود، مورد شکایت واقع شد. بر اساس دادنامه، قاضی بخش‌های اصلاحی آیین‌نامه را باطل کرد.

وی افزود: این آیین‌نامه مقدمه برگزاری انتخابات بود و اگر این حکم قاضی که در دادگاه بدوی بوده، در مرحله تجدیدنظر مجددا تکرار شود، انتخابات ۲۰ اسفندماه باطل خواهد شد.

معروف درباره علت این که چرا قاضی موارد اصلاحی را ابطال کرده، تصریح کرد: این آیین‌نامه طبق نظر شاکی و قاضی، خارج از چارچوب قانونی تعیین شده است. قانون بدین صورت است که اصلاح آیین‌نامه ابتدا باید توسط هیئت رئیسه اتاق ایران مطرح شده، به تصویب هیئت نمایندگان برسد و سپس به شورای عالی نظارت رفته و آنجا تصویب شود؛ اما طبق نظر دادگاه، این اتفاق نیفتاده و شورای عالی نظارت بدون طی مراحل گفته شده، خود به تنهایی این آیین‌نامه را اصلاح کرده است.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد دفاع خوبی در دادگاه از سوی شورای عالی نظارت انجام نشده، چون می‌توانستند با استناد به برخی قوانین، از عملکرد خود دفاع کنند.

عضو اتاق بازرگانی در خصوص این که آیا لابی خاصی پشت این ابطال وجود دارد یا خیر گفت: برخی از روسای اتاق که تعدادشان به بالای ۲۰ نفر می‌رسید، از بند محدودیت ۲ دوره‌ای برای روسا در آیین‌نامه جدید ناراضی بودند. رئیس فعلی اتاق ایران با توجه به موضعی که در مقابل اصلاحیه آیین‌نامه داشت و آن را در ابتدا با عدم امضای صورتجلسه آن و بعدا با امضا با قید اقلیت، بیان کرد، نشان داد که موافق نیست. البته به نظر می‌رسد روسای اتاق‌های شهرستان‌ها بیشترین فعالیت را در این خصوص داشته‌اند.


معروف تایید کرد، در صورتی که آیین‌نامه اصلاحی و به تبع آن انتخابات ابطال شود، افرادی مانند مجید خوانساری، مهدی کرباسیان، فاطمه مقیمی و سایر افراد سرشناسی که اهلیت آن‌ها برای انتخابات اخیر تایید نشده بود، می‌توانند به چرخه انتخابات بازگردند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: