گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با بازارنیوز، در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو که در مجلس در حال پیگیری است، اظهار کرد: این طرح، بی مفهوم و رانت ساز است. اگر صادرات قطعه در کشور ما شدنی بود، تا به حال انجام میشد. نه صرفه اقتصادی دارد و نه اصلا امکانپذیر است. وقتی اتفاقی شدنی نیست و آقایان اصرار به انجام آن دارند، مانند سایر اصرارهاست که میگویند باید بدون پا بدویم.
وی افزود: این طرح موجب کاهش قیمت خودرو در ایران نخواهد شد و صرفا یک رانت ساختاری را در ایران تقویت میکند و هیچ آورده دیگری برای کشور ندارد.
زاوه در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این مدل واردات سابقه داشته یا خیر؛ گفت: در دهه ۶۰ واردات در مقابل صادرات را داشتیم. اکنون برای برخی اقلام مانند موز و... هم این مدل واردات در حال انجام است که تماما موجب رانت و فساد شده است. در مورد خودرو و قطعات آن تا به حال چنین طرحی نداشتیم. در این روشها نوع کالا اهمیت ندارد، هرکالایی با این روشها وارد شود، نتیجه مشابهی خواهد داشت.
وی در خصوص اظهارنظر یک نماینده مجلس مبنی بر صادرات قطعات ایرانی به شرکتهای مرسدس بنز و بی. ام. و، این گونهع موضعگیریها را حرف مفت قلمداد و تصریح کرد: این نمایندهای که چنین حرفی زده را نمیشناسم و اگر جای رسانهها بودم حتما پیگیری میکردم. شرکت بی. ام؛ و که تکذیب رسمی کرد.
زاوه افزود: مسئله این نیست که کیفیت قطعات ما خوب است یا بد که آن شرکتها از ما خریداری کنند یا خیر؛ کیفیت مسئلهای قابل حل است؛ معظل اصلی این است که ما بدون روابط بانکی و بدون عضویت در FATF، چگونه به شرکتی صادرات دارید که تمام اطلاعات مالی آن در بورس نیویورک وجود دارد و همه اطلاعات آن باید شفاف باشد؟ با اینها که نمیتوان تهاتر کرد. حرف مفت تبعاتی ندارد و همه میزنند.
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح تا چه میزان میتواند صنعت قطعهسازی خودروی ما را بهبود بخشد، گفت: این طرح رانتخواری قطعهسازان را گستردهتر میکند. تاکنون کسانی که ماشین وارداتی میخریدند از شر این رانتخواران در امان بودند که با این طرح، آنها هم گرفتار خواهند شد.
زاوه در پایان تاکید کرد: اتفاقات مختلفی ممکن است رخ دهد. این طرح میگوید لنت صادر کن، به جای آن خودروی بنز وارد کن. البته وقتی میخواهند داخل دریا بریزند، نیاز هم نیست کیفیت داشته باشد، یک کالایی را شبیه به لنت تولید کنند و بعد از خروج از مرز، به دریا بریزند و به جای آن خودروی لوکس خارجی وارد کنند و از کنار آن سودهای میلیاردی به جیب بزنند.
پایان پیام//