bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۸۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با بازارنیوز؛
کارشناس ارشد بانکداری و مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: در صورت وصول دارایی های کاسپین، به احتمال زیاد اول سپرده های کوچک به پول خود می رسند و بعد سپرده های کلان!
به گزارش بازار نیوز، وضعیت برخی موسسات مالی و اعتباری طی چند ماه گذشته غوغایی به پا کرد و به دنبال آن، مالباخته هایی که به واسطه سودهای فریبنده، امروز برای رسیدن به سپرده خود دست به دامان قوه قضاییه و بانک مرکزی شدند.

این برای اولین بار نیست که ما شاهد ورشکسته شدن موسساتی هستیم که با سود بیشتر سپرده های کلان جذب می کنند! اما هنوز کسی پاسخ قانع کننده ای برای پیدایش چرایی این موسسه ها پیدا نکرده است.

البته در پاسخ به این سوال، کارشناسان امور بانکی اظهارنظرهای متفاوتی دارند اما در مجموع روی عدم استقلال سیاسی و تصمیم گیری بانک مرکزی اتفاق نظر دارند.

موسسات غیرمجاز به مراکز قدرت وصل هستند!
اما احمد حاتمی‌یزد، کارشناس ارشد بانکداری و مدیرعامل اسبق بانک صادرات در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز گفت: متاسفانه همه موسسات اعتباری غیرمجاز به یکی از مراکز قدرت وصل هستند آن هم مراکزی که احمال قدرت فراقانونی می کنند یعنی بیشتر از چیزی که قانون اجازه داده، امتیاز می گیرند!

وی اضافه کرد: این موسسات چون تحت نظارت بانک مرکزی نیستند بدون استثنا محکوم به ورشکستی خواهند بود، چرا که افرادی که در راس این موسسات هستند دانش کافی ندارند و در شرایط دشوار و خارج از هر نوع ضابطه ای به دنبال این هستند که پول مردم را جذب و در جایی خرج کنند که از ریسک آن خبر ندارند و از آنجایی که مردم هم از این مسائل بی خبر هستند به طمع سود بالاتر در دام این موسسات گرفتار می شوند.

حاتمی یزد تصریح کرد: موسسات غیرمجاز همه فاسد و ورشکسته هستند و نباید به آنها اتکا کرد، ولی چه کنیم با مردمی که این موارد را دیده اما باز هم ریسک می کنند. مردم چوب طمع خود را می خورند و باید قبول کنند که به طمع سود بیشتر گرفتار این وضعیت شده اند و نباید در حال حاضر انتظار داشته باشند که دولت از پول نفت بدهی آنها را بپردازند.

کارشناس امور بانکی افزود: 10 سال پیش شاهد بودیم که موسسه محمد رسوال الله و موسسه قرض الحسنه جی در اصفهان ورشکسته شد و چند صد هزار نفر از آنها سپرده هایشان به خطر افتاد ولی باز هم شاهد هستیم که عده ای چشم بسته وارد این موسسات می شوند و حاضر نیستند پول خود را در بانک ها سرمایه گذاری کنند که نظارتی بر آنها هست.

مالباخته های کاسپین به همه پول خود نمی رسند!
وی در پاسخ به اینکه مالباخته های موسسه کاسپین با توجه به مجوز دار بودن این موسسه برای رسیدن به پولشان باید چکار کنند؟ گفت: این موسسه ها دارایی های خود را به فروش می رساند تا پول صاحبان سرمایه را پرداخت کنند در این شرایط مالباخته ها باید به دادگاه بروند تا با شکایت به قوه قضاییه به پول خود برسند. این تنها راه برای رسیدن به سپرده های از دست رفته خود است هر چند که صاحبان سرمایه در چنین شرایطی به همه پول خود نمی رسند و ممکن است که به 60 یا در نهایت به 90 درصد پول خود دست یابند. 

حاتمی یزد اضافه کرد: در زمان ورشکستی یک موسسه، مدیر همه دارایی های موسسه را وصول می کند و به سپرده گذار پس میدهد ضمن اینکه اول سپرده های کوچک به پول خود می رسند و بعد سپرده های کلان. به طور مثال در زمان انحلال موسسه ثامن از سپرده های یک میلیونی تا 30 میلیونی را به افراد پس دادند و بعد تعداد سپرده های کلان که تعداد کمی هم بودند به پول خود نرسیدند و سوخت شدند!

عدم اجرای قانون در همه نهادهای ایران بیداد می کند!
مدیرعامل اسبق بانک صادرات ضعف اصلی در تاسیس و انحلال موسسه های غیرمجاز را در عدم اجرای قانون در همه نهادهای جمهوری اسلامی دانست و گفت: قوه قضاییه باید این مشکلات را قضاوت کند هرچند که موسسه غیرمجاز میزان را که به قضات دادگستری مربوط می شود را بدون مجوز تاسیس کرد از سویی هم نیروی انتظامی بدون مجوز صندوق قرض الحسنه قوامین را برپا کرد که بعدها با فشار تبدیل به بانک شد و روحانیت هم از موسسه منحل شده محمدرسول الله حمایت کرد. 

وی خاطر نشان ساخت: 15 سال پیش وزارت تعاون مجوز موسسه های غیر مجاز را صادر می کرد ولی در حال حاضر مجوز این موسسه ها با زور سیاسی صادر می شود! ضمن اینکه پیروی نکردن از قانون و زور سیاسی باعث این اتفاق ها می شود.

بانک مرکزی نمی تواند جلوی زور و فشار روحانیت، قوه قضاییه و نیروی انتظامی بایستد!
وی در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی به این موسسه ها مجوز اعطا کرد؟ گفت: بانک مرکزی هم برای این موسسه ها مجوز صادر می کند چون زور و فشار سیاسی بر بانک مرکزی باعث می شود تا مجوز را صادر کند ضمن اینکه به دلیل نداشتن قدرت سیاسی کافی نمی تواند جلوی روحانیت، قوه قضاییه و نیروی انتظامی بایستد.

حاتمی یزد تاکید کرد: به هر حال در سرتاسر کشور با حمایت روحانیون، نیروی انتظامی، قضات و سیاسیون، موسسه غیرمجاز تشکیل شده آن هم بدون رعایت قانون و با ذکر نام معصومین از مردم نزول خواری می کنند! با این شرایط می توان گفت که قانون در کشور احترام ندارد و سرتاسر خلاف قانون است! اگر قوه قضاییه و دولت به اجرای قانون پایبند بودند بقیه نمی توانستند کاری بکنند.

وی گفت: مجوز دادن به معنی تضمین بدهی سپرده گذار نیست حتی اگر یک بانک هم  مثل بانک ملی، ملت، صادرات و ... ورشکست شود باز هم بانک مرکزی مسئول بدهی های مردم نیست و هیچ تعهدی ندارد، چرا که بانک مرکزی تنها نظارت می کند نه تضمین بدهی مردم! برای مثال در آمریکا زمانی که بانک ها ورشکسته شدند بانک مرکزی آمریکا پول مردم را باز پس نداد.

عده ای از نماینده های مجلس، حامی  صندوق های غیرمجاز هستند
وی در پاسخ به اینکه با وجود عدم قدرت سیاسی بانک مرکزی چرا نماینده های مجلس به عنوان قانگذار جلوی این رانت بازی ها را نمی گیرند گفت: عده ای از نماینده های مجلس، حامیان همین صندوق های غیر مجاز هستند. 

کارشناس ارشد امور بانکی با تاکید بر اینکه فساد سرتاسر کشور را فرا گرفته است، گفت: حدود 10 سال پیش بانک جهانی یک گزارش رسمی از وضعیت صندوق های ایران ارائه کرد و گفت که در ایران 7 هزار صندوق قرض الحسنه غیرمجاز وجود دارد که از بین آنها 2 هزار صندوق غیر فعال و 5 هزار از آنها فعالیت دارند. این گزارش ها کتبی و در سایت بانک جهانی هم وجود دارد. هر کارشناسی می تواند این گزارش را بخواند ولی نتوانست جلوی آن را بگیرد چون زورش به آن ها نمی رسد.

احمدی نژاد رشد اقتصادی 4 درصد را 6 درصد اعلام کرد!
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی قدرت اجرایی ندارد تصریح کرد: در دوره احمدی نژاد بانک مرکزی بعد از محاسبه اعلام کرد که رشد اقتصادی 4 درصد است و جالب اینجاست که شخص احمدی نژاد دستور داد باید به جای  4 درصد به مردم 6 درصد را اعلام کنید! و چون بانک مرکزی این دستور را قبول نکرد، احمدی نژاد، دکتر کمیجانی را که اکنون معاون اقتصادی بانک مرکزی است را از سمت خود برکنار کرد!!!

حاتمی یزد در خصوص راهکار اصلی برای رهایی از دام این موسسه ها غیرمجاز تصریح کرد: دولت و ملت باید پایبند قانون باشند. به اعتقاد من بهترین راهکار در دوره خاتمی و اصلاحات بود که گفت همه باید تابع قانون باشند و قانونمندی حرف اول را می زند. متاسفانه قضات و دادگستری به جای پرداختن به مسائل و وظایف خود به دنبال شرکت، بانک، سهام و مسائل اقتصادی هستند و بنده به صراحت اعلام می کنم که تا زمانی که این داستان ها وجود دارد این مشکلات هم ادامه دارد ضمن اینکه اینها مولد فساد هستند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
0
5
اینجوری که شما میگی داشتن یا نداشتن «مجوز بانک مرکزی» هیچ توفیری نداره!!

پس کارکرد بانک مرکزی چیه دقیقا؟؟؟
پاسخ ها
رضا
| |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۱
مردم ایران اسلامی با دیدن و اعتماد به مجوز موسسه ""مجاز کاسپین ""به تاریخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ و ثبت نام آن در سایت بانک مرکزی که کاسپین مجاز بوده و پنجمین موسسه مالی مجاز در سایت بانک مرکزی می باشد پول و سرمایه های خود را به امانت در آن گذاشته‌اند
وقتی این تعاونی ها واجد کسری و بحران بوده اند، باید متوقف می شدند؛ اسم این هشت تعاونی را تغییر دادن؛ شبیه این است که نام یک انسان کچل و مفلس و سرطانی را از (حسن کچل) به (زلف علی) تغییر دهیم؛ در ماهیت تغییری ایجاد نمی شود.

سیف اشتباهی فاحش کرده و بی تدبیری بزرگی مرتکب شده و به جای عذرخواهی و جبران، با توجیهاتی سخیف و ضعیف، به شعور مردم توهین می کند و رنج شان را مضاعف می سازد.

۹ ماه در مقابل تغییر تابلو و اخذ میلیاردها تومان سپرده، سکوت کرده و مانع نشده و اطلاع رسانی نیز نکرده و حالا تقصیر را به گردن یک قاضی در یک استان می اندازد!!

در ارائه مجوز، تمهید و تدبیر و حسابرسی لازم را نکرده و اطلاع رسانی صحیح نداشته و بارها مردم را به سپرده گذاری در مؤسسات واجد مجوز تشویق کرده و حالا می گوید؛ (مردم نسبت به مجوز کاسپین دچار سوءتفاهم شده اند!!!)

استدلال هایش مرغ پخته را به خنده می اندازد و گویا نمی داند که کثیری از مخاطبان، سواد و ضریب هوشی شان از او بیشتر است.

سطح اشتباه و خسارت چنان است که از انسان های ضعیف، پذیرش چنین خطایی بعید است. اگر خطا و خسارت اش کوچک بود، شاید قدرت و شجاعت پذیرش را داشت.
محمدمهدی معادی خواه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
0
1
بانک مرکزی نهادی به نام صندوق ضمانت سپرده ها تأسیس کرده که بانک ها و مؤسسات مجاز در آن عضو هستند. (البته از کاسپین بی خبرم). این صندوق برای جبران خسارت در صورت ورشکستگی است. ضمناً در آمریکا بانک مرکزی کشور سپرده های بانک های ورشکسته را پس نداد؛ اما موسسه فدرال بیمه سپرده ها (اف دی آی سی) برای بانک های مورد تایید خود تا سقفی ضامن و متهد بود.

وبسایت صندوق ضمانت سپرده ها http://www.idgf.ir/ است. آیا شما واقعاً کارشناس ارشد بانکداری هستید که این صحبت را می کنید که اگر بانک ملی هم....؟!!
بدبخت شده بانکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
0
0
ببینید عزیزان هی همدیگر را به دروغ گوی یا چرا رفتی این موسسه یا به طمع ورزی یا بی سوادمتهم کردن همدیگه بسه سر همه کلاه گذاستن وکنار نشتن وبه لفاظی های ما به همدیگه میخندند موسسات هیچ مشکلی نداشتن فقط تنها مشکلشون زیر بار زورگوی های دولتی نرفتن وگر نه تمامی سپرده گذاران اگر در موقعت آرامی سوال کنید هردو طرف از هم راضی بودن این مشکل فقط توسط دولت درست شده پس همگی آگر میخواهید به حق خود برسید اتحاد وهمفکری در کنار موسسات جلوی زورگویی های بانک مرکزی باستیم در دولت های خارجی که در قانون ودینشان حرفی از حق الناس نشده اگر سرمایه گذاری جایی اندوخته داشته باشد پس از مرگ وی هم همگی بسیج میشوند تا ورثه آنها را پیدا کنند وتمام متعلقات باسود کامل به نرخ روز حساب میکنند وبه آنها بااحترام میدهند اما؟در اینجا صحبت از دین ورعایت حقوق شهروندی که میشود دولتیان ومجلس وقضایی گوش فلک را کر میکند ولی در موقع عمل آنها که میبایست از حقوق مردم دفاع کنند دنبال فرصت کوچکی هستن تا حق مردم مظلوم وبی دفاع را بخورند واگر کسی صدایش در آید هزار انگ بهش میچسبانند خدا به داد همه مابرسد که روز حساب وکتاب نزدیک است ما هم خدایی داریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
0
از قدیم گفتن کفر شاید بمونه اما ظلم ماندگار نیست
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: