bazarnews

کد خبر: ۱۴۰۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
موسسه کاسپین یکی از آن موسسه هایی بود که در ابتدا با مجور رسمی بانک مرکزی شروع به فعالیت و جلب اعتماد مردم را کرد اما چندی بعد به دلیل قصور و کوتاهی هیات مدیره تبدیل به یک موسسه غیر مجاز شد.
بازار نیوز - گر چه سرمایه‌گذاری در موسسه‌های غیرمجاز با ریسک بالایی همراه بوده و البته بانک مرکزی هم بارها هشدار داده که سپرده‌گذاران از حرکت به این سمت خودداری کنند، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد موسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را هم دریافت کرده، در نهایت به سرنوشت غیرمجازها دچار شده و سپرده‌گذاران خود را درگیر حاشیه کند.

این روزها کاسپین، همان موسسه‌ تازه وارد به جمع مجازهای بانکی درگیر همین ماجراست. روندی همراه با ابهاماتی درباره چرایی سوق یافتن به این سمت؛ آن‌هم در شرایطی که مجوز فعالیت بانک مرکزی را دریافت کرده است. اینکه مقصر دچار شدن موسسه‌ای مجاز به اختلالات موسسات غیر مجاز کیست یا کجاست، اکنون از مهمترین مسایل موجود است که تاکنون تنها بانک مرکزی به آن پاسخ داده است.

 اسفند ۱۳۹۴ زمانی بود که سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی، برگزاری جلسات متعدد در شورای پول و اعتبار  و بحث برای ساماندهی مجموعه‌ای از تعاونی‌های غیرمجاز، مجوزی برای موسسه‌ای تحت عنوان کاسپین صادر شد و هشت تعاونی در آن گرد هم آمدند.

تعاونی‌های "فرشتگان"، "الزهرا"، "دامداران و کشاورزان کرمانشاه"، "عام کشاورزان مازندران"، "حسنات"، "پیوند"، "بدر توس" و "امید جلین" تعاونی‌هایی بودند که قرار شد با مجموعه کاسپین ترکیب شوند. در نهایت با سرمایه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان در آخرین روزهای سال گذشته فعالیت کاسپین به طور رسمی در شبکه بانکی آغاز شد.

در شرایطی که در زمان صدور مجوز برای کاسپین توضیح یا اطلاع‌رسانی کاملی درباره نحوه صدور مجوز برای این موسسه و چگونگی دارایی‌ها و بدهی آن ارائه نشد، اما اوضاع تا جایی پیش رفت که چندی پیش با برخی اعلان‌ها از سوی مراجع قضایی، ماجرای کاسپین روی دیگری از خود را نشان داد؛ به طوریکه با پرده برداشتن از بدهی حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومانی تعاونی فرشتگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های کاسپین که از سوی دادستان تهران منعکس شد، سپرده‌گذاران نه تنها این تعاونی بلکه مجموعه کاسپین را تحت تاثیر قرار داد و آنها برای دریافت سپرده‌های خود به سمت موسسه هجوم بردند.

وضعیت نامطلوب فعلی در کاسپین در حالی پیش می‌رود که اولین موضوعی که مطرح شد این بود که چرا باید موسسه‌ای با مجوز بانک مرکزی به چنین سرنوشتی دچار شود و این بانک با چه ادله‌ای به این موسسه مجوز فعالیت داده است؟

هر چند که در این مدت هیچ توضیحی از سوی موسسه کاسپین در مورد شرایط موجود اعلام نشده یا مراجع قضایی هم حتی پاسخی در این باره نداشته‌اند، ولی در این مدت یا رئیس کل بانک مرکزی سپرده‌گذاران را به صبوری دعوت کرده یا در اطلاعیه اخیری که این بانک منتشر کرده، مقصر اصلی، اعضای هیات مدیره کاسپین و حتی گاهی صدور حکم قضایی نادرست در این باره معرفی شده‌اند.

از موضع بانک مرکزی اینگونه بر می‌آید که قرار بر این بوده تا کاسپین مشروط به انحلال تعاونی‌های زیرمجموعه مجوز دریافت کند. به عبارتی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن موظف شدند تا در راستای وظایف خود با طی مراحل حسابرسی، کارشناسی و ارزیابی لازم برای تعیین ارزش و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها و همچنین برآورد میزان مازاد یا کسری هر یک از تعاونی‌های منحل شده، اقدام کنند.

نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی ها البته به معنی عدم مسئولیت تعاونی‌های منحل شده در خصوص کسری احتمالی نبوده و مسئولیت پاسخگویی به این کسری در قبال سپرده‌های مشتریان بر عهده سهامداران و تعاونی‌هایی است که منحل شده‌اند، بنابراین کاسپین مکلف بوده نسبت به طرح دعاوی علیه سهامداران و مدیران این تعاونی‌ها که کسری دارایی داشتند در مراجع قضایی اقدام کند. اما با این وجود اتفاقی که افتاده این است که با اینکه تعهدات لازم برای تسریع در ارزیابی و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های هشت تعاونی منحل شده از هیات مدیره کاسپین اخذ شده، اما آنها در انجام تکالیف خود قصوراتی داشته و فرآیند ساماندهی تعاونی‌ها با کندی مواجه شده است.

با این حال ظاهرا پای دادستانی هم در برخی اختلالات اخیر  در میان است. آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، شرط تعویض تابلوی تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین، انحلال و انتقال کامل دارایی ها و بدهی ها بوده است، اما مدیران موسسه با دریافت دستورات مغایر با رویه تعیین شده در خصوص ساماندهی این تعاونی‌ها و برخلاف مفاد نامه‌های بانک مرکزی و تعهدنامه‌های مربوطه و بدون در نظر گرفتن نظر این بانک و تنها بر اساس دستور مراجع قضایی در یکی از استان‌ها اقدام به نصب تابلوی کاسپین و تعویض تابلوهای قبلی کرده‌اند. تعویض تابلو مشروط به انحلال تعاونی‌ها و نقل و انتقال کامل دارایی‌ها بوده است که در نهایت عملا موجب عدم توانایی موسسه در مدیریت تامین نقدینگی و پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌ها و در نهایت اعتراض سپرده‌گذاران شد.

 از سویی دیگر به اعتقاد برخی مقامات بانکی و کارشناسان، با توجه به حساسیت های موجود در شبکه بانکی نمی‌توان از تاثیر رسانه ای شدن بدهی ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بدهی تعاونی فرشتگان و البته شرایط نامطلوب آن از سوی دستگاه قضایی بر نگرانی مردم نسبت به سرانجام سپرده های خود چشم پوشی کرد.

در مجموع ظاهرا بانک مرکزی مراحل ارائه مجوز به کاسپین و زیرمجموعه آن را از سوی خود بی اشکال دانسته و عامل اصلی جریان را قصور هیات مدیره کاسپین و البته تعاونی های منحل شده می‌داند و تاکید دارد که  پاسخگویی به سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده از سوی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کاسپین پس از انجام فرآیند نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها با مسئولیت مستقیم سهامداران و مدیران تعاونی‌های منحل شده در مورد جبران کسری دارایی‌ها امکان‌پذیر است.
ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
با سلام

رییس بانک مرکزی دولت تدبیر و امید با رفع مسئولیت قانونی و اخلاقی و انسانی و با فرار به جلو مردم و قوه قضاییه رو مقصران حادثه "موسسه مالی مجاز کاسپین"معرفی کرده!!!! ......
مردمی که با دیدن مجوز و لیست اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی که به اعتماد به مجوز آن موسسه از مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ سپرده گذاری کردند در واقع توسط بانک مرکزی اغفال و فریب داده شده اند...
اسامی موسسات مجاز مالی در کشور در سایت ذیل در سایت بانک مرکزی وجود دارد:
http://cbi.ir/simplelist/1541.aspx
در این لیست 5 عدد موسسه نام برده شده و موسسه کاسپین هم پنجمین موسسه مالی مجاز هست و هیچ چیزی بعنوان مشروط و محدود و محکوم و مختوم و.....گفته نشده است


در تاریخ بانکداری ایران نداشتیم که بعد مجوز مردم رو بدبخت و آواره کنند......
باید یادآوری کرد به آقای سیف که:
هیأت مدیره کلیه بانک ها و موسسات مجاز از جمله موسسه مجاز کاسپین رو بانک مرکزی تأیید کرده اید.... . مدیرعامل با نظر شما منصوب شده.....حالا تعویض تابلو و دفترچه را انداختید گردن قوه قضاییه و یک قاضی ، پرداخت پول را هم انداختید گردن هیأت تسویه تعاونی ها؟!
آقای سیف جواب به سوالات افکار عمومی و رسانه ها رو بده .... :

**چرا در مورخ1394/12/27 روز صدور مجوز به مردم اعلام نکردی در این موسسه سپرده گذاری نکنید ؟!

**چرا اسم موسسه رو در لیست موسسات مجاز و در سایت بانک مرکزی ثبت کردی تا مردم دچار فریب بشوند؟؟!!

**چرا فرار به جلو میکنی و رفع مسولیت انسانی و اخلاقی و اجتماعی؟!

**مردم به غیر از اطلاعیه ها و سایت بانک مرکزی و تماس با بانک مرکزی به کجا بایستی مراجعه می کردند تا از نقشه های پشت پرده شما با خبر میشدند؟!

**با چه رانتی و دستهای پشت پرده مردم کشور و هموطنان خود رو فریب دادی اونهم به مدت حدود8ماه با صدور یک مجوز حاکمیتی و با امضا شخص خودت ؟!

**چرا قصور و کوتاهی خود و نیز امضای با مجوز خود رو بر عهده نمیگیری و به گردن قوه قضاییه و دیگران می اندازید؟!
** در واقع عدم رعایت این موضوع از طرف بانک مرکزی یک فریب آشکار و کلاهبرداری و یک تبانی میان مدیران بانک مرکزی و جمعی از مدیران کاسپین بوده تا از طریق یک انحراف در اذهان عمومی و با ترفند مجوز بانک مرکزی جذب سپرده نمایند و سپس مردم را متضرر کنید...؟؟!!
این نهایت بی تدبیری دولت تدبیر و ناامیدی است که رییس بانک مرکزی اش آقای سیف به شعور عمومی مردم و ایرانی ها توهین میکند....
جاوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
0
این حرفهای بانک مرکزی یعنی دزدی در روز روشن

1- بانک مرکزی به این موسسه مجوز داده بر چه اساسی مجوز داده تا مردم پولهاشون رو درون این موسسه بریزند بعد به ملت اعلام کنه قرار بوده این شود يا آن شودبانک مرکزی در پرونده ثامن الحجج اعلام کرد این موسسه مجوز نداشته حالا کاسپین که مجوز داره چرا به این مشکلات خورده و بانک مرکزی که مجوز به این موسسه داده پاسخ گو نیست مردم را چه فرض کرده اند واقعا دولت تدبیر و امید خوب تدبیری به کار برده پول مردم رو می گیره میده به موسسات و مجوز هم بانک مرکزی میده بعد پول مردم داده نمیشه و می گویند قرار بوده این شود یا آن شود بانک مرکزی مقصر اصلی است مردم به اعتبار بانک مرکزی در این موسسه پول گذاشته اند نمی دانستند ...
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
0
0
همونطور که دوستان گفتن مجوز اصلا مشروط نبوده و در هیچ جا هم اشاره ای به این که حق سپرده پذیری نداشته و نداره نشده. اما این که کاسپین با تبانی به غارت مردم پرداخته کاملا درست به نظر میاد. تجمیع این تعاونی های 8 گانه عملا از زمان دولت قبل شروع شد و تحت نام آرمان عنوان در شرف تاسیس رو گرفتن و در سایت بانک مرکزی اسمشون درج شد. آقای تهرانفر معاون وقت نظارت بانک مرکزی هم مرتبا می گفتن نور و آرمان به زودی مجوز می گیرن ( تمام صحبتهای ایشون در اینترنت خوشبختانه قابل رویته که برای طولانی نشدن یادداشت لینک نمی ذارم ). ابتدا گفتن در بهار 94 مجوز می گیره. بعد گفتن تا پایان تابستان .روز سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴هم گفتن :"موسسه آرمان تقريبا كار دريافت مجوزش به اتمام رسيده و فقط برخي مراحل اداري آن مانند فرايند ثبت نام در اداره ثبت شركت‌ها، بورس اوراق بهادار و اقدامات اداري در بانك مركزي باقي مانده است.بانك مهر اقتصاد هم در حال پذيره نويسي است و باقي موسسات بزرگ نيز در حال دريافت مجوز هستند. " ( یعنی به ثامن الحججی ها هم اطمینان خاطر دادند که مجوز در راه است !!)در آبان 94 مجوز بانک مرکزی برای ثبت موسسه آرمان در اداره ثبت شرکت ها صادر شد. بعد در آذرماه 94 گفتن اساسنامه آرمان تصویب شده اما "به موسسه آرمان پیشنهاد شده که نام موسسه تغییر کند که احتمالا به‌زودی چنین اتفاقی خواهد افتاد." در آذر 94 "در مجمع فوق العاده این موسسه اعتباری با رای 87 درصد سهامداران ، نام آن به "کاسپین" تغییر می کنه ". یعنی کاسپین دقیقا همون آرمان و دقیقا تجمیع همون 8 تا تعاونیه ولی الان دارن جوری حرف می زنن مخصوصا خود کاسپین که کاسپین یک موسسه مستقله !! الان می فهمیم که چرا گفتن اسمتو عوض کن که در چنین روزهائی بگن کاسپین ، آرمان نیست !! در سکوت کامل هم گذاشتن بعد از اخذ مجوز مردم رو غارت کنه تا امروز.در مجوز کاسپین نوشته شده :"مي‌تواند بر اساس اساسنامه مصوب خود و در چارچوب قانون پولي و بانکي کشور، قانون عمليات بانکي بدون‌ربا، مصوبات شوراي پول‌ و اعتبار، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي صادره از سوي بانک مرکزي و ساير قوانين و مقررات ذي‌ربط، به عمليات مجاز بانکي مبادرت کند." پس حق سپرده گیری هم داشته اما اگر کاسپین فرشتگان و امید جلین و الزهرا و .... نیست آدرس یکی از شعبه هاشو ، فقط یکی ، بدین که در محل و با پرسنل و با حسابهای بانکی فرشتگان و امید جلین و .... نباشه. اصلا سرمایه 300 میلیارد تومنی رو از کجا آورده ؟ پذیره نویس رو هم آرمان انجام داده نه کاسپین !! مخلص کلام این که این تغییر نام فقط یک تغییر نام هست ولی دستاویزی بوده برای این که سهامداران 8 تعاونی به اتفاق بانک مرکزی به راحتی پولهای مردم رو بالا بکشند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: