bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
در نشست خبری کنگره موبایل ایران مطرح شد؛
رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری و افزایش درآمد‌های دولت و همچنین اطمینان مشتری از اصالت کالا را از مزایای اجرای طرح رجیستری برشمرد.

 گروه دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، در نشست کنگره موبایل ایران در گفتگو با بازارنیوز در خصوص مزایای طرح رجیستری، اظهار کرد: طرح رجیستری برای همه زنجیر تامین موبایل در کشور و همچنین برای مصرف‌کننده، طرحی بسیار مفید بوده و ما بسیار از اجرای این طرح راضی و سپاسگزاریم. در ۲۰ سال گذشته، طرح مذکور، ۲ بار اجرا شد، ولی ناموفق بود و شکست خورد تا این که بالاخره به صورت بهتری اجرا شد و تاکنون مزایای خوبی به همراه داشته است.

ایجاد ۲۰ هزار شغل، نتیجه اجرای طرح رجیستری/ اطمینان از اصالت کالا، مزیتی برای خریداران موبایل است

وی افزود: در گذشته، کالا به صورت قاچاق وارد می‌شد و گارانتی یا خدمات پس از فروشی نداشت، ولی اکنون با این که در همه کشور‌ها مدت زمان گارانتی ۱۲ ماه است، در ایران پس از اجرای طرح رجیستری، ۱۸ ماه در نظر گرفته شد. اکنون کالا پیش از رسیدن به دست مشتری، به آزمایشگاه می‌رود و استاندارد می‌شود و خرید آن مانند گذشته پرریسک نیست.

اسدی تاکید کرد: این طرح علاوه بر مزایایی که برای واردکننده، فروشنده و مصرف‌کننده داشته، درآمد  بسیار بالایی در بخش‌های مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی و خود هزینه طرح رجیستری به دولت تزریق کرده است. همچنین به صورت غیرمستقیم، درآمد دیگری برای دولت از محل مالیات بر درآمدی که امروز با اجرای این طرح شفاف‌سازی شده، ایجاد کرده است.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، اشتغالزایی را به عنوان یکی از مزایای مهم طرح رجیستری دانست و تصریح کرد: هر شرکت واردکننده‌ای برای بخش‌های مختلف مانند زیرساخت و خدمات پس از فروش مجبور است که افرادی را استخدام کند و این باعث کارآفرینی در صنعت موبایل شد.

وی افزود: ما حدودا ۴۰۰ شرکت عضو در انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی داریم که طبق آخرین آماری که از همکارانمان از تعداد نیرو‌های تحت پوشش بیمه‌ایشان گرفتیم، ۲۰ هزار نفر بود. این  آمار در زمانی که طرح رجیستری اجرا نمی شد، زیر هزار نفر بود، چون در آن زمان، نه بخش خدمات پس از فروشی داشتیم و نه بازرگانی و حسابداری!

گفتنی است؛ این نشست در تاریخ 16 اسفندماه با حضور هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی و مجری برگزاری کنگره موبایل ایران جهت تشریح برنامه‌های این دور دوم این رویداد، برگزار شد.

در این نشست مهدی اسدی رییس انجمن واردکنندگان موبایل ضمن تاثیرگذار بودن دوره اول کنگره موبایل ایران گفت: دور اول کنگره موبایل علی رغم تمام چالش‌های گیش رو، به طور مطلوبی برگزار شد و انجمن به عنوان برگزار کننده و آژانس تدبیرگران به عنوان مجری برگزاری تمام تلاش خود را در جهت هرچه بهتر برگزار کردن این رویداد انجام دادند.

اسدی در ادامه گفت: با توجه به شاخص‌های دور اول، در این دوره شاهد مشارکت بیشتر و حضور برندهای خارجی نیز هستیم. به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی، موضوعات و رویدادهای جدیدی در این دوره تعریف و اجرا خواهد شد.

وی افزود: با مشارکت تشکل‌های مرتبط به موبایل اعم از تولیدکننده، تامین کننده، فروشگاهی، خدمات دهنده  و نرم افزاری و در کنار هم قرار گرفتن‌ ذینفعان بخش خصوصی برای اولین بار، شاهد ارتقاء این صنعت خواهیم بود.

محمدرضا عالیان دبیر کنگره موبایل ایران نیز در ادامه در رابطه با شکل‌گیری و دلایل برگزاری کنگره گفت: نگاه متولیان برگزاری کنگره نگاه اکوسیستمی است و تلاش داریم اهداف رویدادهای مشابه بین‌المللی را در این رویداد دنبال کنیم.

عالیان ادامه داد: از جمله مهترین اهداف کنگره ترسیم  نقشه راه و نمایش نقش ذی‌نفعان در زنجیره اکوسیستم موبایل است. در عین حال قصد داریم تا  ارزشی که می‌تواند در این زنجیره شکل بگیرد را مدل سازی کنیم. با برگزاری کنگره با حضور اجزای زنجیره اعم از تامین کنندگان، ارائه دهندگان زیرساخت، سرویس هدندگان و تنظیم  گران، شبکه‌سازی بین لایه‌ها صورت خواهد گرفته و در نهایت ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط نیز در ترسیم نقشه راه می‌توانند بهتر و هدفمندتر برنامه‌ریزی و عمل کنند. همانگونه که در دور گذشته نیز این رویداد مورد استقبال مدیران و مسئولین مرتبط قرار گرفت که علاوه بر حضور ، جلسات تخصصی نیز با اعضا و ذی‌نفعان این اکوسیستم برگزار شد.

دبیر کنگره موبایل ایران به این موضوع اشاره کرد که رشد تکنولوژی و بهره‌مندی از این فضا در دنیا جهش روزافزون دارد بالاخص با شکل‌گیری پدیده‌ای چون هوش مصنوعی، با توجه به اهداف ترسیم شده در سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه، نیاز داریم تا در ایران نیز فاصله‌ها را کمتر کنیم. رویدادهایی از این دست می‌تواند توان اکوسیستم موبایل را افزایش دهد و می‌توانیم حداقل ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم. برای دست یابی به این مهم نیاز است حاکمیت فضای لازم را فراهم سازد.



پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: