bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با انتقاد از قیمت پایین تایر ایرانی گفت: این موضوع، تقاضا برای آن‌ها را در شهر‌های مرزی کشور بیشتر کرده که در چنین وضعیتی و با توجه به بازار داغ فروش کد ملی، ما شاهد قاچاق معکوس لاستیک از کشور هستیم.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جمال میرزایی» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کمبود و یا عرضه اندک لاستیک‌های دولتی برخی از برند‌های معتبر ایرانی در بازار شب عید اظهار کرد: در حال حاضر چیزی به نام لاستیک دولتی نداریم، بلکه مصرف کنندگان تایر‌هایی را که با نرخ مصوب سازمان حمایت در بازار عرضه شده باشند را لاستیک دولتی می‌نامند. تا چندی قبل تولیدکنندگان محصولات خود را از طریق سایت به فروش می‌رسانند، اما اخیراً وزارت صمت آن‌ها را از انجام چنین کاری منع کرده است.

بازار داغ قاچاق معکوس تایر در شهر‌های مرزی/ هیچ نظارتی بر قیمت و کیفیت لاستیک‌های وارداتی نمی‌شود
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: در حال حاضر همه تولیدات تایرسازان با قیمت‌های مصوب روانه بازار می‌شود، اما در این میان فقط این لاستیک‌های وارداتی هستند که هیچ گونه نظارتی بر قیمت و همچنین کیفیت آن‌ها اعمال نمی‌شود و حتی با نرخ‌های دل به خواهی در سطح بازار به فروش می‌رسند.


وی درباره برند تایر‌های وارداتی هم گفت: عمده لاستیک‌های خارجی موجود در بازار از میان برند‌های متفرقه‌ای هستند که از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. در حال حاضر آن‌ها به بهانه تنظیم بازار، دو برابر قیمت تایر ایرانی در بازار عرضه می‌شوند.


میرزایی در ادامه نسبت به کیفیت و ایمنی پایین این تایر‌ها انتقاد کرد و توضیح داد: مسئولیت پاسخگویی به این موضوع بر عهده وزارت صمت است. در حال حاضر تولیدکنندگان نسبت به واردات لاستیک و همچنین نوع نگاهی که آن وزارتخانه به این موضوع دارد، معترض‌اند.


رئیس انجمن صنفی صنعت تایر خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک سواری بارز ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما قیمت یک جفت تایر وارداتی در بازار ۳ میلیون تومان برآورد می‌شد که همین مسئله فشار تقاضا برای خرید لاستیک‌های ایرانی را دو چندان کرده است.


وی افزود: در حال حاضر حداقل قیمت واقعی یک جفت لاستیک ایرانی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، اما وزارت صمت با این عدد موافقت نمی‌کند و در ازای آن برای جبران کسری بازار، اقدام به واردات می‌کند.


میرزایی تصریح کرد: اکنون وضعیت تقاضا برای لاستیک‌های تولید داخل به گونه‌ای رقم خورده که مصرف‌کننده تمایل دارد که تایر مورد نظر خود را ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب یعنی تقریبا با قیمت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از فروشنده‌ها بخرد.


رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: با این قیمت، مصرف‌کننده می‌تواند لاستیک با کیفیت و دارای خدمات پس از فروش را تهیه کرده و سپس آن را حداقل ۷۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از لاستیک‌های وارداتی متفرقه خریداری کند.


وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تایر وجود ندارد، چرا که اگر این چنین بود، قیمت تایر ایرانی که اکنون ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و فروشنده هم آن را تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌فروشد، به ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسید.


میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت لاستیک‌های ایرانی، تقاضا برای آن‌ها را در شهر‌های مرزی کشور بیشتر کرده است. در حال حاضر هر کیلو تایر ۳ دلار قیمت دارد، اما قیمتی که وزارت صمت برای تولیدکننده اعلام می‌کند، ۱.۵ دلار است؛ در چنین شرایطی و با توجه به بازار داغ فروش کد ملی و افزایش تقاضای تایر تولید داخل در استان‌های مرزی، ما شاهد قاچاق معکوس آن از کشور هستیم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: