bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به تاثیر ریزش نرخ ارز در کاهش قیمت خودرو، گفت: در صورت توانایی دولت در کنترل مولفه‌های مهمی همچون نرخ ارز، تعیین تکلیف واردات خودرو‌های وارداتی کارکرده و در نهایت افزایش عرضه خودرو، این روند تا پایان تابستان امسال ادامه خواهد یافت.

کاهش حباب بازار خودرو همزمان با سراشیبی نرخ ارز

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون شرایط فعلی این بازار و تداوم کاهش قیمت‌ها اظهار کرد: از اواسط سال ۱۴۰۱، جهش قیمت بی‌سابقه‌ای را در بازارخودرو تجربه‌‎ کردیم، به گونه‌ای که در ماه‌های پایانی سال گذشته، قیمت خودرو به اعدادی کاملاً غیر منطقی رسید.


این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که در چنین شرایطی، روند رو به رشد قیمت‌ها در یک مقطعی از زمان متوقف شده و سپس با ورود بازار خودرو به وضعیت رکود، حباب‌های قیمتی آن به تدریج کاهش می‌یابد. البته در این میان نباید از روند نزول نرخ ارز هم غافل شد، زیرا این مولفه از نظر روانی تاثیر ویژه‌ای در وضعیت بازار خودرو دارد.


وی تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز، بازار خودرو با تقاضا‌هایی مواجه می‌شود که به دلیل حفظ سرمایه و یا خرید اتومبیل‌های ارزان قیمت به وجود آمده است، در نتیجه با تشدید تقاضا‌، قیمت خودرو بالا می‌رود. در مقابل این وضعیت، همزمان با افت نرخ ارز، فعالان بازار خودرو منتظر خبر‌هایی می‌مانند که منجر به کاهش بیشتر قیمت دلار می‌شود، در چنین شرایطی، بازار با رکود مواجه شده و قیمت خودرو هم کاهش می‌یابد.


صدرایی تداوم روند نزولی قیمت در بازار خودرو را منوط به عملکرد دولت در کنترل این بازار دانست و گفت: ادامه این وضعیت به توانایی و برنامه‌های دولت در کنترل مولفه‌های مهمی همچون مهار نرخ ارز، تعیین تکلیف واردات خودرو‌های وارداتی کارکرده و در نهایت افزایش تولید و در نتیجه تشدید عرضه خودرو از سوی خودروسازان بستگی دارد .


این کارشناس صنعت خودرو در پایان تاکید کرد: در طول چند روز گذشته، ریزش نرخ ارز تاثیر بسزایی در کاهش حباب قیمت در بازار خودرو داشته است. حال با توجه به این مسئله اگر دولت بتواند مولفه‌های مذکور را به خوبی مدیریت کند، می‌توان این انتظار را داشت که افت قیمت در بازار خودرو تا پایان تابستان امسال ادامه داشته باشد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: