bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
ظهر امروز، خبر افزایش حداکثر 29 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها منتشر شد، خبری که نه آنچنان به سود خودروساز است، و نه هرگز به سود مصرف‌کننده!

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، ظهر امروز در بخش خبری ساعت ۱۴ صدا و سیما، خبر از افزایش حداکثر ۲۹ درصدی قیمت خودرو داد.
وی در خصوص این افزایش قیمت گفت: آخرین افزایش‌ها مربوط به آذر سال ۱۴۰۰ بود و در ۱۴۰۱ ما هیچ رشد قیمت کارخانه‌ای نداشتیم.

مدیرعامل سایپا افزود: خودروی شاهین حدود ۱۸ درصد،  کوییک اتوماتیک حدود ۱۷ درصد، تمام خودرو‌های ایران خودرو از جمله پژو ۲۰۶، دنا، پژو پارس، سمند و تارا کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت یافته‌اند.

تیموری تصریح کرد: امروز در سایت‌های ایران خودرو سایپا لیست قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

وی گفت: خودروی شاهین ۱۸ درصد افزایش قیمت یافته و از ۳۰۴ میلیون تومان (به اضافه ۴۰ میلیون تومان عوارض) که ۳۴۴ میلیون تومان بنابراین با افزایش ۱۸ درصدی پایه قیمت شاهین، پایه قیمت این خودرو ۳۶۴ میلیون تومان و با عوارض حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود که نسبت به ۶۷۰ میلیون تومان بازار فاصله دارد.

این اتفاق در حالی رخ داده که خودروسازان و سهامدارانشان از عدم افزایش قیمت کارخانه شاکی بودند و علت ضرر خودروسازان را، عدم تناسب قیمت کارخانه با هزینه تمام شده می‌دانستند.  

مسئولین هم این افزایش قیمت را برای جلوگیری از زیان خودروسازان انجام دادند، اما آنچه که مشخص است، افزایش ۲۹ درصدی قیمت، هرگز نمی‌تواند ضرر آن‌ها را جبران کند.

از طرف دیگر، افزایش قیمت کارخانه‌ای منجر به رشد قیمت در بازار آزاد می‌شود. به طوری که پالس افزایش قیمتی که شورای رقابت مدنظر داشت، بازار را ملتهب کرد و قیمت‌ها به سرعت بالا رفتند.

رشد قیمت‌ها برای جبران گپ بین قیمت بازار و کارخانه بود تا از ضرر خودروساز جلوگیری شود و قیمت‌ها به اصطلاح واقعی‌تر شود، ولی با این وضعیت، نه خودروساز سودی می‌برد، نه مشتری. سود مجددا در جیب دلال‌ها خواهد بود، تا روزی که تولید و عرضه خودرو بالا رفته و متناسب با تقاضا در بازار باشد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: