bazarnews

کد خبر: ۹۵۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
یکشنبه‌ها با اقتصاد اسلامی؛
یک اقتصاددان ضمن تشریح ماهیت تئوری‌اقتصاد اسلامی، به سرفصل‌های مهم اقتصاد خرد از منظر این تئوری اشاره و توضیحاتی در مورد مولفه‌هایی نظیر کارکرد بنگاه‌های اقتصادی و جایگاه مصرف کننده در اقتصادی اسلامی را ارائه داد.
گروه اقتصادکلان بازانیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد واعظ برزانی» اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با بازارنیوز به رویکرد‌های نظری تئوری اقتصاد اسلامی اشاره و در تشریح این موضوع گفت: در سال‌های اخیر شاهد ظهور یک سرفصل مطالعاتی بین رشته‌ای تحت عنوان اقتصاد اسلامی بوده ایم که توجهات ویژه‌ای به مباحثی،   چون اقتصاد خرد، کلان و بانکداری داشته و بر این اساس این مسائل را از منظر قوانین اسلام مورد برسی قرار داده است.

 این اقتصاددان در ادامه مفاهیم اقتصاد خرد از منظر اقتصاد اسلامی را نام برده و در این مورد توضیح داد: مفاهیم اقتصاد خرد در منظر اقتصاد اسلامی در فضای دینی و مبتنی بر قوانین و تعالیم اسلامی تهیه و تدوین می‌شود؛ به طور کل مفاهیمی مانند ماهیت ریسک در اقتصاد اسلامی، ریسک مجاز و ریسک غیر مجاز، محدوده سود مشروع برای بنگاه‌های اقتصادی، محدوده مصرف مشروع توسط خانوار ها، ساختار مطلوبیت خانوار‌ها و ساختار بازار دراقتصاد اسلامی، مجموعه‌ای از مفاهیمی است که در حوزه اقتصادی اسلامی در بخش اقتصاد خرد تعریف می‌شود.

 وی در ادامه به جایگاه بانگاه‌های اقتصادی از دیدگاه اقتصاد اسلامی هم پرداخت و درتشریح این مسئله گفت: بر اساس چهارچوب‌های نظری اقتصاداسلامی، وظیفه بنگاه‌های اقتصادی ایجاد ارزش در اقتصاد است،  اما علیرغم این وظیفه، این ارزشگذاری اقتصادی از حدود و ثغور مشخصی هم باید پیروی کند؛ بر این اساس بنگاه‌های اقتصادی باید از مباحثی، چون ایجاد ترتیبات تبانی گرایانه، صوری سازی قیمت‌ها در بازار و ایجاد انحصار‌های غیرطبیعی در برخی از بازار‌های مالی بپرهیزند.

برزانی همچنین افزود: شفافیت اطلاعات اقتصادی و روان بودن جریان معاملات بین بنگاه ها، جزو مهمترین ویژگی‌های مثبتی است که بنگاه‌های اقتصادی باید بر  بر اساس تئوری اقتصادی اسلامی آن را مد نظر قرار دهند.

 این استاد دانشگاه در ادامه به جایگاه مصرف کنندگان در دیدگاه اندیشه اقتصاد اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: از منظر اقتصاد اسلامی یک مصرف کننده اصلی تصمیم گیرنده‌ای است که فقط به دنبال حداکثر مطلوبیت از طریق کالا‌های مادی نیست بلکه در سبد مصرفی او کالا‌ها و مباحث معنوی مانند صدقه، انفاق و نوع دوستی جایگاه اساسی دارد.

 وی در آخر اذعان کرد: این مصرف کننده معتدل، ترکیب مناسبی از کالا‌های مادی و معنوی را در سبد مصرف خود قرا می‌دهد و به بیان ساده ترمصرف کننده واقعی سبد کالای مصرفی خود را به طور متقابل و متوازن از هر دو دسته  کالای مادی و معنوی تنظیم می‌کند.

پایان پیام//
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: