مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اجرای عملیات آبنگاری (هیدروگرافی) در ۱۶ بندر و محدوده دریایی این استان خبر داد و گفت: در قالب این عملیات، تاکنون عمق یابی به حجم ۱۲هزار کیلومتر انجام و نقشههای هیدروگرافی تهیه شده است.
علیرضا محمدی کرجی ران صبح امروز (۳۱ خردادماه) آبنگاری یا هیدروگرافی را علم اندازهگیری مشخصات فیزیکی آبها و نواحی پیرامونی و توصیف وضعیت آبهای قابل دریانوردی دانست و اظهار داشت: هیدروگرافی و نقشه برداری بنادر استان هرمزگان با هدف تهیه نقشه های۱:۱۰۰۰ به منظور مطالعات رسوب گذاری و ناوبری و کشتیرانی ایمن در نواحی ساحلی و بنادر انجام شده که در صورت نیاز، طرحهای لایروبی عملیاتی میشود.
وی با اشاره به انجام عملیات هیدرگرافی در ۱۶بندر و محدوده دریایی استان هرمزگان از دی ماه سال ۹۸ تاکنون، خاطرنشان کرد: این محدودهها شامل بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، خلیج فارس، شهید ذاکری و بهمن در جزیره قشم، شهید حقانی بندرعباس، هرمز، لارک، لنگه، جاسک، ابوموسی، سیریک، خور تیاب، کانال ورودی بندر شهید رجایی، مغروقه کنار بندر شهید حقانی و شرق بندرلنگه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم عملیات عمق یابی در محدوده این استان را شامل ۱۲هزار و ۸۳ کیلومتر اعلام کرد و با تشریح مهمترین دستاوردهای این پروژه تصریح کرد: عمق یابی و تهیه نقشه هیدروگرافی با مقیاس ۱:۱۰۰۰، برداشت خط بالاترین حد آب (HWL) و عوارض کمک ناوبری موجود در ساحل تا شعاع صد متری از خط بالاترین حد آب (برداشت داغ آب)، تعیین مختصات سه ایستگاه ساحلی و اتصال به شبکه سراسری سازمان نقشه برداری با جی. پی. اس و ترسیم نقشهها با منحنیتر از یک متری طبق استانداردهای سازمان نقشه برداری کشور از جمله مهمترین دستاوردهاست.
کرجی ران از انجام عملیات هیدرگرافی در این استان با استفاده از جدیدترین تجهیزات و فناوریهای روز دنیا سخن به میان آورد و تجهیزات استفاده شده را شامل جی. پی. اس دو فرکانسه (RTK)، اکوساندر Reson، سرعت سنج Digibar pro، مولتی بیم WASSP، موشن سنسور، توتال استیشن ۸۰۵، شناور قیام، نرم افزار ۲۰۱۰ Hypack، نوت بوک و ترازیاب برشمرد.
وی در پایان اضافه کرد: در این پروژهها از دو روش تک پرتوی سینگل بیم (Single Beam) و چند پرتوی مولتی بیم (Multi Beam) جهت انجام هیدروگرافی استفاده شد؛ در روش نخست، برای اندازه گیری یک عمق، یک پرتو ارسال شده، زمان رفت و برگشت آن محاسبه شده و عمق آن به دست میآید. روش دوم یعنی مولتی بیم از فناوریهای نوین در زمینه برداشت دادههای عمق یابی است که باعث تولید و تهیه نقشههای هیدروگرافی دقیقتر و با جزییات بیشتر در زمان کمتر میشود.