bazarnews

کد خبر: ۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
مشاور ترامپ از بازنگری در برجام خبر داد.
بازار نبوز - مشاور رئیس جمهور منتخب آمریکا تاکید کرد: دونالد ترامپ قصد دارد در توافقنامه هسته ای با ایران بازنگری کند. 

 به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، ولید فارس در مصاحبه با این شبکه گفت: توافقنامه هسته ای با ایران به صورتی تغییر خواهد کرد که شرایط کشورهای منطقه که از دخالت های ایران آسیب دیده اند در نظر گرفته شود.  

فارس افزود: مذاکره مجدد درباره بعضی بندهای توافقنامه هسته ای ایران و ارسال مجدد آن به کنگره امکان پذیر است. 

فارس مدعی شد که ترامپ اعتقاد دارد واشینگتن همه چیز به تهران داده است و هیچ چیزی در قبال آن نگرفته است، همانطور که در این توافق ، منافع کشورهای عربی همسایه با ایران در نظر گرفته نشده است؛ این کشورها، به ویژه در سایه تهدیدات روزافزون ایران، جزئی از هرگونه ترتیبات مرتبط با این پرونده باشند."

ولید فارس با اشاره به اینکه با متحدان و شرکای خود برای بررسی نحوه تعامل با نقش ایران نشست برگزار خواهند کرد، تأکید کرد که روابط واشینگتن با کشورهای عربی در دوره ترامپ بهبود خواهد یافت.

این گزارش در حالی است که یک روز پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد درباره برجام تصمیم گیری با ترامپ است.

سخنگوی کاخ سفید در رابطه با توافق هسته ای ایران تلویحا گفت: تصمیم گیری در این خصوص به عهده ترامپ است.

 جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید درباره اینکه آیا توافق هسته ای ایران در دوران ترامپ رئیس جمهور آینده اجرا خواهد شد گفت دولت فعلی آمریکا متعهد به اجرای آن سیاستها تا بیستم ژانویه است و ما به تعهداتی که در این خصوص داده ایم عمل خواهیم کرد همان طور که تا کنون عمل کرده ایم. 

 مسئله دیگر اینکه در رابطه با توافقات و قراردادهایی که قوه مجریه آمریکا امضا می کند سنتی وجود دارد که رؤسای جمهور بعدی برخی از عناصر تدوام در این توافقات را حفظ می کنند. البته من نمی دانم که آیا در این مورد همین طور خواهد شد یا خیر. اما به عنوان بخشی از این انتقال آرام و هموار (قدرت)، رئیس جمهور اوباما این فرصت را خواهد داشت تا با ترامپ رئیس جمهور منتخب درباره برخی از این سیاستها و منافع آنها صحبت کند.  

تیم رئیس جمهور منتخب نیز فرصت خواهد داشت تا کارشناسان امنیت ملی دولت اوباما که روی اجرای این سیاستها کار می کرده اند، توضیحات و گزارشهایی به آنها بدهند. اما در نهایت این رئیس جمهور منتخب است که مسئول تعیین مسیر سیاست خارجی آمریکا برای چهار سال آینده خواهد بود و احتمالا برخی از سیاستهایی که او دنبال خواهد کرد شامل اطمینان بخشی به متحدان آمریکاست که امنیت ملی آمریکا را تقویت می کند.

 این بخشی از مسیر سیاست خارجی رئیس جمهور اوباما بود و رؤسای جمهور قبلی نیز همین کار را کرده بودند. اما مطمئنا رئیس جمهور منتخب ترامپ باید این تصمیم را خودش اتخاذ کند. 

اما از سوی دیگر موگرینی در واکنش به انتخاب ترامپ و سیاست‌ او درباره برجام، بر ناتوانی ترامپ در برهم زدن توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: توافق ایران در قالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده و لذا مسئله ای دوجانبه یا یک جانبه نیست، بلکه توافقی چندجانبه است.

به گزارش سی ان ان؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر اینکه توافق هسته ای ایران، توافقی دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست گفت: «این توافقی چندجانبه است که من به شخصه در آن مسئولیتی مستقیم داشتم و هنوز هم ریاست کمیسیون مشترکی را که ناظر بر اجرای توافق است بر عهده دارم و باید اجرای آن را از سوی همه طرف های درگیر تضمین نمایم. از سوی دیگر توافق ایران در قالب قطعنامه ی شورای امنیت در سازمان ملل تصویب شده و لذا مسئله ای دوجانبه یا یک جانبه نیست بلکه توافقی چندجانبه است که در چارچوب سازمان ملل قرار دارد.»
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: