این شرکت هواپیمایی در مقابل اعتراض مسافران، یا پرداخت هزینه را به چند ماه بعد موکول میکند یا میگوید صبر کنید تا پروازها برقرار شود، آنوقت بازهم از ما بلیت بخرید! حالا در فضایی که به دلایلی نامشخص، پروازهای ترکیه لغو میشود و پروازهای شرکتهای هواپیمایی ایرانی به این مقصد نیز دایر نیست، شرکت هواپیمایی قطرایرویز بساط سوءاستفاده همتای ترک خود را تکمیل کرده و با قیمتگذاریهای سرسامآور، عرصه را بر مسافران ایرانی تنگ کرده است. قیمت بلیت از حدود دو میلیون تومان پیش از بحران کرونا اکنون حتی به 67 میلیون تومان هم رسیده؛ چیزی در حدود 33 برابر. کار تا جایی بالا گرفت که برخی میگویند ترکیه و قطر در همکاری با یکدیگر چنین بستری را علیه ایران فراهم کردهاند. در هر حال، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه در حال پیگیری موضوع و رفع مشکلی هستند که هنوز به نظر میرسد رشتهای است که سر دراز دارد! تورج دهقانیزنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در حاشیه بازدید از سفرهای هوایی درخصوص تعرفه چندمیلیونی بلیت رفت و برگشت تهران ـ استانبول گفت: «مردم بهتر است فعلا بلیت پروازهای ترکیه را نخرند». او خبر داده: «در حال رایزنی با کشور ترکیه هستیم و وزارت امور خارجه هم در حال رایزنی است تا مشکلی برای پروازهای ترکیه ایجاد نشود». دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هم گفته اگر پروازهای شرکتهای هواپیمایی ایرانی برقرار شود، احتمالا ترکیشایرلاینز هم پروازهایش را راه خواهد انداخت. در پیگیریها از شرکت هواپیمایی ایرانایر، یک مقام آگاه در این شرکت هواپیمایی خبر داد از 28 شهریور، هر جمعه یک پرواز به ترکیه برقرار خواهد شد. اگر این خبر دوباره تغییری نکند، شاید بتوان امیدوار بود که پروازهای ترکیشایرلاینز نیز برقرار شده و با شکستن انحصار قطرایرویز، قیمتها هم سر فرود آورند. با نگاهی به پیشفروش قیمتها خواهیم دید که ارقام بلیت وقتی به وعده اول اکتبر نزدیک میشویم، به تعادل میرسد؛ اما نمیتوان چندان امیدی داشت که بار دیگر ترکیشایرلانز زیر حرف خود نزده و سفرها را لغو نکند یا دوباره بلیت ایرلاینهای داخلی کنسل نشود. در هر حال همانطور که سفیر ایران در ترکیه گفته، نتیجه هرچه باشد، عایدی برای مسافران خاص است و شامل سیر و سفر نمیشود. به گفته فرازمند، فعلا افرادی که کار ضروری در ترکیه دارند و همچنین دانشجویان، مقیمان، هیئتهای تجاری و مسافران ترانزیت میتوانند وارد ترکیه شوند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در رابطه با برقراری پروازها به ترکیه میگوید: ترکیه چندینبار خبر از بازگشایی مرز هوایی خود داد، اما چنین نشد و به دلایلی نامشخص، پروازها به تعویق افتاد. تاکنون فقط تاریخ اول اکتبر مطرح شده، اما این تاریخ (11 مهرماه) به دلیل آنکه چندینبار تاریخ برقراری پرواز از سوی ترکیه تغییر کرده، قابل اتکا نیست. مقصود اسعدیسامانی با بیان اینکه اکنون سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه در حال رایزنی در این زمینه هستند، ادامه میدهد: باید دید در روزهای آتی آیا این امکان برقرار خواهد شد یا خیر. اسعدیسامانی با اشاره به اینکه پیک دوم کرونا در ترکیه آغاز شده، میافزاید: درحالحاضر محدودیتهای جدید در ترکیه آغاز شده است؛ بنابراین شاید اگر پروازها دایر شود، برای مسافران ایرانی ایجاد مشکل کند؛ اما گاهی ضرورت حضور در این کشور در قالب کار و تجارت یا تحصیل وجود دارد و به همین خاطر رایزنیها برای برقراری ارتباط ادامه دارد.
او با بیان اینکه اکنون شرکت هواپیمایی قطرایرویز انحصار بازار را در دست گرفته، میگوید: شرکت هواپیمایی قطرایرویز از امتیازی که ترکیه در اختیار او قرار داده، کمال سوءاستفاده را میکند و درحالحاضر شاهدیم که بلیت در مسیر ترکیه با قیمتهای گزاف به فروش میرسد. به همین خاطر از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری هستیم که هم پروازهای ایرانی را دایر کنیم و هم ترکیشایرلاینز را فعال کنیم تا این انحصار از بین برود. او همچنین خبر داد اکنون پروازهای ترکیه برقرار هستند، اما نمیتوانند مسافران ایرانی را به این کشور ببرند و صرفا مسافران را با رعایت پروتکلهای بهداشتی از ترکیه به ایران منتقل میکنند. به گفته او، اگر قرار باشد پروازی بین ایران و ترکیه برقرار شود، از سوی شرکتهای هواپیمایی دو طرف انجام میشود؛ وقتی ترکیشایرلاین به ایران بیاید، متقابلا ایرلاینهای ایرانی هم میتوانند به ترکیه پرواز کنند.