مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مسئله رکود اقتصادی و کاهش نرخ رشد اقتصادی بر اثر کرونا مختص به کشور ما نیست، اظهارکرد: همه کشورها و شهرهای جهان تحت تاثیر کرونا با افول درآمدهای شهری مواجه اند. این موضوع در کشور ما با مسئله تحریم هم افزایی یافته است و به همین علت درامدهای ملی و درامدهای شهری کاهش جدی یافته اند.
وی تصریحکرد: پیشبینی ما با توجه به شرایط حاکم کسری بودجه است. آمار ارائه شده در صحن شورا برای تحقق درآمدها حکایت از عدم تحقق ۴۵درصدی درآمدها در سه ماهه اول سال دارد که این موضوع باعث فشار جدی بر طرحهای شهری میشود؛ در بسیاری از هزینههای شهر و مدیریت شهری مثل: نگهداشت شهر، پسماند، فضای سبز، جمع آوری زباله رفت و روب شهری و هزینه کارگران و پیمانکاران شاغل در شهر و دستمزد کارکنان شهرداری اجتناب ناپذیرند و در هر حالتی باید این هزینهها پرداخت شوند.
به گفته این عضو شورای شهر، یک سری هزینهها مربوط به توسعه و طرحهای شهری است که تحقق نیافتن بودجه فشار اصلی روی آنها میآورد. در چنین شرایطی باید تمرکز بر اتمام طرحهای نیمه تمام باشد، به عبارت بهتر نباید بار اضافه در شهر ایجاد کرد. طرحهای نیمه تمام هم باید به بهره برداری برسند. چون طرحهای نیمه تمام در صورت تکمیل نشدن برای شهر منفعت ندارند و مشکل جدی ایجاد میکنند؛ بنابراین باید برای تحقق بودجه فکری جدی کرد، زیرا اگر با همین روند پیش رویم قطعا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، چون نیمی از بودجه شهر تهران ناشی از درآمدهای شهرسازی است.
فراهانی افزود: از درآمدهایی که بواسطه صدور پروانه تراکم تغییر کاربری مسکونی و اداری تحت عنوان درآمدهای شهری یاد میکنیم؛ باتوجه به شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن هزینههای نهادههای ساختمانی تمایل به ساخت و ساز به شدت کم شده است که این اتفاق منجر به کاهش درآمدهای شهرسازی خواهد شد و کسانی که پولی دارند با توجه به گران شدن مصالح ساختمانی و فقدان جذابیت بخش مسکن احتمالا وارد بازارهای دیگر میشوند؛ بنابراین چشمانداز مناسبی در این خصوص وجود ندارد.
وی با تاکید بر ایجاد برنامه تحولی گفت: در این ماه چند اقدام متوجه مدیریت شهری است و اقداماتی هم باید در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد. متاسفانه لایحه ارزش افزوده و درآمدهای پایدار که نمایندگان مجلس قبل زحمت زیادی برای آن کشیدند با نامه دولت توسط شورای نگهبان رد شد و الان دوباره به مجلس جدید ارجاع شده است چرا که قرار بود در آمدهای ارزش افزوده از ۳ درصد به ۴ درصد برسد و درآمدهای پایدار شهری بهبود یابد که میتوانست وضعیت درآمدهای شهرداری را هم در تهران و هم در سایر کلان شهرها التیام بخشد؛ دولت علاقه نداشت که سهم شهرداری در ارزش افزوده از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش یابد. این اتفاق فشار مضاعفی بر شهرداریها وارد میکند.
فراهانی در پایان توسعه حمل و نقل شهری را از مهمترین مشکل شهرها عنوان و خاطرنشانکرد: توسعه این بخش مستلزم صرف هزینه بالا است که جزو انجام تکالیف دولت محسوب میشود؛ دولت باید نیمی از هزینه توسعه حمل و نقل شهری را بپردازد، قرار بود دولت ۱۹ هزار اتوبوس برای کلان شهرها بخرد و نیمی از هزینه توسعه مترو و یک سوم هزینه بلیت مسافران را بپردازد، اما وقتی این تکالیف را انجام نمیدهد عملا باید شهرداری هزینههای مربوط را پرداخت کند که بار مضاعفی بر دوش شهرداریها میگذارد.