bazarnews

کد خبر: ۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
برخی از اقتصاددانان معتقدند تا زمانیکه نظام بانکی عملکرد شفافی نداشته باشد و گره های کور آن باز نشود نمی توان انتظار پیشرفت اقتصادی در سطح کلان کشور را داشت.
بازار نیوز - از نگاه کارشناسان پاشنه آشیل مشکلات اقتصادی با عملکرد نامناسب نظام بانکی گره خورده است و اگر بانک ها اقدام جدی و جهادی در جهت رفع این نقایص نداشته باشند مشکلات اقتصاد کشور همچنان باقی خواهد ماند.

نظام بانکی پاشنه آشیل رکود و تورم
محسن صرامی فروشان کارشناس اقتصادی  عنوان کرد: نظام بانکی کشور به جای حفظ منافع سرمایه گذاران بیشتر به سود خود فکر می کند، از سوی دیگر بیشتر بانک ها توانایی رسیدن به شاخص های اصلی بانکداری را ندارند.

وی در ادامه گفت:اگر نظام بانکی کشور طبق فرمول های بانکی کشورهای پیشرفته عمل کند و همانند آن ها سودهای نیم تا دو درصدی به سرمایه گذاران, صادرکنندگان و وارد کنندگان تخصیص دهد وضعیت این نظام  و اقتصاد کشور رو به بهبود خواهد رفت.

صرامی فروشانی گفت: باید در کشور یک بار برای همیشه تدبیری اندیشید و شرایط را به گونه ای تدوین کرد تا به شاخص های بالای اقتصادی برسیم.

پس انداز مردم در بانک ها صرف بخش تولید نمی شود
موسی الرضا ثروتی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد:طبق قانون بانک‌ها باید ظرف سه سال از بنگاهداری خارج شده و وظیفه اصلی خود را ایفا کنند این در حالی است که تاکنون خبری از اجرایی شدن این قانون نیست.

وی تصریح کرد: سود بالای تسهیلات بانکی موجب شده تا تولید کنندگان از پس پرداخت آن با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد برنیایند و مجبور به واگذاری املاک و واحدهای تولیدی خود (جهت بازپرداخت تسهیلات) به بانک ها شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این در حالیست که برخی از افراد وام های میلیاردی می گیرند و اقساطی پرداخت نمی کنند.

وی ادامه داد:پس انداز مردم در بانک ها نه صرف بخش تولید می شود و نه به اشتغالزایی پایدار کمکی می کند.
 
ثروتی در پایان بیان کرد: طبق قانون، 25 درصد منابع بانکی باید به بخش کشاورزی اختصاص داده می شد اما گویا دولت قوانین را به سلیقه خود اجرا می کند و همین امر سبب پابرجا بودن مشکلات اقتصادی در کشور شده است. 
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: