bazarnews

کد خبر: ۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
کارشناس امور بانکی در گفتگو با بازار نیوز؛
فرید ضیاءالملکی کارشناس امور بانکی و رئیس هیات مدیره موسسه مالی کاسپین گفت: کارمندان بانک ها از محل حقوق صاحبان سهام و سپرده های قرض الحسنه جاری و دیداری تسهیلات رفاهی دریافت می کنند.
معاون نظارت بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که براساس مقررات جدید، پرداخت تسهیلات از منابع قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها ممنوع شد. با دستورالعمل جدید بانک مرکزی، بانک‌ها موظف شدند که منابعی را که می‌خواهند به کارکنان خود تسهیلات بدهند، حتما از منابع خود بانک باشد و به هیچ عنوان حق پرداخت وام از محل منابع قرض‌الحسنه‌ای را که جمع‌آوری کرده‌اند به کارکنان خود را ندارند.

با ابلاغ این قانون این سوال مطرح می شود که با این شرایط بانک ها از چه منابعی به کارکنان خود تسهیلات می دهند که فرید ضیاءالملکی کارشناس امور بانکی و رئیس هیات مدیره موسسه مالی کاسپین در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: منابع بانک ها به 2 قسمت تقسیم می شود، سپرده های سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت و یکی هم منابع خود بانک است که به منابع حقوق صاحبان سهام و سپرده های قرض الحسنه جاری و دیداری تقسیم می شود.

وی اضافه کرد: بالاخره کارمندان بانک ها هم احتیاجات ضروری دارند که می توانند تسهیلات خود را از صندوق های رفاهی موجود در بانک ها و حقوق صاحبان سهام و سپرده های قرض الحسنه جاری و دیداری دریافت کنند.

ضیاءالملکی تاکید کرد: حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز طبق قانون بانکداری بدون ربا صرفا پس از کسب وصول قانونی باید صرف پرداخت های ضرروری و حساب های وام قرض الحسنه شود، از جمله در مواردی مثل ازدواج، مسکن، درمان، سیل، زلزله و ... ، حال با وجود ابلاغیه بانک مرکزی، کارمندان بانک ها نمی توانند از این حساب برداشتی داشته باشند ولی از محل منابع حقوقی مربوط به بانک مشکلی نخواهند داشت. 

ضمن اینکه در همه ارگان ها برای کارمندان خود امتیازات ویژه ای قائل می شوند که بانک ها هم از این موضوع مستثنی نیستند و کارمندان بانک ها هم باید برای تامین منابع ضروری خود امتیازاتی به آنها تعلق بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با حذف وام های قرض الحسنه به کارمندان، بانک منابع خاصی را از قبل برای پرداخت تسهیلات به کارمندان تعیین کرده است یا خیر، گفت: هیات مدیره بانک و مسئولین سیاست گذاری بانک ها در این خصوص به جمع بندی می رسند و با برنامه ریزی تصمیم می گیرند که با چه نرخی و با چه تفاوتی به کارمندان خود وام بدهند. 

قطعا کارمندان بانک ها از دریافت تسهیلات از محل منابع بانکی منع نشده اند. باید برنامه ریزی ها عادلانه باشد و تسهیلاتی که به حق و حقوق مردم مرتبط نباشد را به عنوان کمک های رفاهی به کارمندان بانک ها هم اختصاص دهند.

کارشناس امور بانکی افزود: اما نکته اینجاست که کارمندان بانک به نسبت حقوق شان تسهیلات دریافت می کنند و نباید فراموش کنیم که 98 درصد از کارمندان بانک زیر خط فقر هستند! در حال حاضر در کلان شهرها خط فقر زیر 3 میلیون تومان است و اکثر کارمندان بانک ها حدود یک و نیم تا  2 میلیون تومان دریافتی دارند.

وی در پایان تاکید کرد: باید برای رفاه و رفع نیازهای ضروری کارمندان بانک ها برنامه ریزی عادلانه ای صورت بگیرد که به حق و حقوق مردم هم ربطی نداشته باشه و از محل خود منابع بانک به عنوان کمک های رفاهی به کارمندان بانک ها پرداخت شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: