bazarnews

با توجه شرایط اخیر موسسه کاسپین آخرین اخبار حاکی از آن 7 تعاونی به طور کامل به موسسه کاسپین پیوستند.
بازار نیوز - با تشکیل موسسه اعتباری کاسپین و صدور مجوز برای در پایان سال ۱۳۹۴ با تجمیع هشت تعاونی که پیش از آن منحل شده بودند.

"فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلیل گرگان و عام کشاورزان مازندران، هشت تعاونی بودند که در مجموعه‌ای تحت عنوان کاسپین گرد آمده و بانک مرکزی مجوز فعالیت را برای این موسسه صادر کرد. 
با شرایط فعلی کاسپین باید تمام امور نقل و انتقالات مربوط به تعاونی زیر مجوعه خود را انجام می داد.


از طرف دیگر آن طور که  بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، قصور هیات  کاسپین در مقابل وظایفی که برای ساماندهی تعاونی‌های زیرمجموعه داشته‌اند و همچنین صدور حکم قضایی برای تغییر تابلوها و دفترچه تعاونی‌ها قبل از انتقال کامل دارایی‌ها از جمله عوامل دیگری بود که موجب به  شرایط ورشکستگی کاسپین در سال ۱۳۹۵ شد.

 سال گذشته هیات‌های تصفیه برای رسیدگی به امور هشت تعاونی منحله شروع به کار کرده و برای انجام ارزیابی و نقل و انتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی‌ها به موسسه کاسپین فعالیت انجام دادند.

  انجام امور تصفیه هفت تعاونی به پایان رسیده و اکنون نقل و انتقال کامل آنها به موسسه کاسپین انجام شده و طبق آن اکنون کاسپین مسئول اصلی رسیدگی به امور تمامی هفت تعاونی الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلیل گرگان و عام کشاورزان مازندران خواهد بود.

در این شرایط اکنون تنها امور مربوط به تعاونی فرشتگان و نقل و انتقال کامل دارایی‌های آن به موسسه کاسپین باقی مانده است. فرشتگان بزرگترین زیرمجموعه کاسپین با حدود ۴۹ درصد از سهم آن با حدود ۵۰۰ هزار سپرده‌گذار به شمار می‌رود.

طبق آخرین آماری که به طور رسمی بانک مرکزی اعلام کرده دارایی‌های فرشتگان تا حدود سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده و شناسایی و انتقال مابقی اموال و دارایی‌های این تعاونی در دستور کار قرار دارد.

به هر حال مشخص است که هر آنچه تحت عنوان دارایی و اموال هشت تعاونی دیگر به کاسپین منتقل شده، تنها خاص همان تعاونی‌ها بوده و ارتباطی با اموال فرشتگان ندارد، در عین حال که بانک مرکزی تاکید داشته تمامی اموال فرشتگان متعلق به سپرده‌گذاران عام بوده و تمامی دارایی شناسایی و منتقل شود، پاسخگوی پرداخت وجوه سپرده‌گذاران فرشتگان باشند.

در رابطه با شعب تعاونی‌های زیرمجموعه کاسپین نیز باید یادآور شد که اکنون از ۴۳۰ شعبه‌ای که برای هر هشت تعاونی در سطح کشور فعال بود، فقط ۸۰ مورد مجوز فعالیت از بانک مرکزی داشته و مابقی پلمب شده‌اند.

ایسنا 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: