bazarnews

کد خبر: ۱۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
قیمت نفت در ماه آینده یا سال آینده به کجا خواهد رفت؟ بعد از سقوط قیمت نفت در دو سال گذشته، بازی روزمره اقتصاددنان و تحلیلگران پیش‌بینی قیمت نفت بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، آنالیزهای قیمت نفت در بازه بین 10 دلار تا 70 دلار در نقاط مختلفی از سال متفاوت بوده و قیمت آن در سال 2016 با دست‌اندازهای متفاوتی رو به رو بوده است. نفت خام WTI قیمتی در بازه بین 30 دلار در 2016 و 55 دلار در 12 دسامبر 2016 نوسان کرده است.

با نزدیک شدن به سال 2017 بیشتر پیش‌بینی‌ها توسط سازمان‌ها و بانک‌های سرمایه‌گذاری در بازه بین 50 تا 60 دلار متفاوت بوده اما سازمان‌ها و افرادی وجود دارند که پیش‌بینی‌های بسیار بالا یا بسیار پایینی‌ کرده‌اند.

در ماه فوریه امسال هنگامی که قیمت WTI به بالای 31 دلار رسید، برندون بلوزمن در شرکت تودور پیکرینگ هولت می‌گوید انتطار دارد قیمت نفت به 70 دلار تا انتهای سال و 90 دلار در انتهای سال آینده برسد.

این پیش‌بینی کمتر از یک ماه بعد از گفته استاندارد چترد صورت گرفت که اشاره کرد انتظار دارد قیمت نفت به کمتر از ده دلار برسد.

در ماه ژوئن پاول مالچانو مدیر ارشد ریموند جیمز گفت ذخایز جهانی رشد خود را معکوس کرده و در نیمه دوم سال شروع به کاهش خواهند کرد و همچنین در سال 2017 این کاهش سریع‌تر خواهد بود. ریموند جیمز قیمت نفت WTI را در سطح 75 دلار در ماه اول سال 2017 پیش‌بیینی کرد و می‌گوید در فصل آخر این سال به 80 دلار خواهد رسید.

شش ماه بعد، هنگامی که نفت 20 دلار کمتر از پیش بینی ریموند جیمز فروخته شد. مالچو بعد از توافق اوپک بر روی پیش بینی خود سرسختی بیشتری کرد. در 3 نوامبر وی گفت تقاضای جهانی بسیار قوی است و قیمت نفت به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری باز هم افزایش خواهد یافت.

رویترز بعد از توافق اوپک از 29 محقق و اقتصاددان درباره قیمت نفت نظرسنجی کرد. ریموند جیمز بالاترین پیش‌بینی را برای 83 دلاری هر بشکه نفت برنت داشت در حالی که نظرسنجی می‌گفت به طور متوسط قیمت نفت 57.01 دلار در سال آینده خواهد بود.

در طرف مقابل شاون دریسکول مدیر رو پراسش قرار دارد که اوایل ای نماه بیان کرد نفت شرایط نزولی را پیش خواهد گرفت و انتظار می‌رود به زیر 50 دلار در سال 2017 و تا پایان 2018 به زیر 40 دلار برای هر بشکه برسد.

بک ماه قبل از اینکه توافق صورت بگیرد، بانک جهانی پیش بینی خود از قیمت نفت را 2 دلار افزایش داد و به سطح 55 دلار برای سال آینده رساند.

شکرت مشاوره‌ وود مک‌کنری می‌گوید صنعت نفت در زمینه قیمت 55 دلاری نفت برای سال آینده می گوید این صنعت برای اولین بار بعد از کاهش قیمت جریان نقدی مثبت را تجربه خواهد کرد و انتظار می‌رود 2017 سالی باثبات و فرصت‌پذیر در این بخش باشد.

سازمان اطلاعات انرژی (EIA) در آخرین چشم انداز کوتاه مدت انرژی خود که در 6 دسامبر انجام داد انتظار دارد قیمت نفت خام برنت به طور متوسط 51.66 دلار در سال 2017 باشد. با این وجود EIA اشاره می‌کند که قراردادهای صورت گرفته و گزینه‌های موجود در آن نااطمینانی بسیاری را در چشم انداز قیمت نفت به وجود آورده است.

بانک مریل لینچ که همواره چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای درمیان‌ بانک‌های سرمایه گذاری دارد، در نگاهی به بازار سال 2017، پیش‌بینی قیمت 59 دلاری برای WTI و 51 دلاری برای قیمت نفت برنت را کرده است و اشاره می‌کند: در سال 2017 تولید نفت ایالات متحده 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به سطح 9.2 میلیون بشکه در آخرین روز سال 2017 خواهد رسید.

مانند همیشه بازی تعیین قیمت نفت در انتهای سال آینده برنده‌ها و بازنده‌هایی خواهد داشت. این بازی هر لحظه ممکن است با رو شدن کارت‌های جدید تغییر کند و همین پیش‌بینی قیمت را بسیار مشکل کرده است. آیا اوپک به تعهد کاهش تولید خود پایبند خواهد ماند؟ آیا این کاهش تولید بازار را به تعادل مجدد خواهد رساند؟ حتی اگر تعهد اوپک پا برجا بماند آیا کشورهای عضو هنگامی که مشاهده کردند قیمت‌ها مقداری بالا رفت است برای بدست آوردن درآمد نفتی بیشتر به قرارداد خیانت خواهند نمود؟ به چه سرعتی نفت شیل ایالات متحده می‌تواند شرایط سابق خود را بدست آورد؟ این موضوع چگونه بر روی عرضه جهانی و قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت؟ اوپک چگونه نسبت به تجدید حیات نفت شیل واکنش نشان خواهد داد؟

بازی نفتی شروع خواهد شد اما بدانیم که پیش‌بینی‌های قیمت نقت بین 10 تا 90 دلار متفاوت است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: