bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
بلومبرگ گزارش داد:
ایران تا 10 سال آینده به دلیل عدم وجود تخصص کافی نمی‌تواند تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز تعداد کمی از کشورها از جمله ایران توانستند از بازیابی بازار نفت بهره ببرند. از آنجایی که تحریم‌ها سایه‌اش را در ژانویه از اقتصاد ایران برداشته است، تولیدکنندگان خلیج فارس می‌توانستند اقدام به تولید نفت بیشتری بکنند این در حالی است که اعضای دیگر عضو اوپک باید صادرات نفت خود را کاهش می‌دادند.

کارستن فریتچ تحلیلگر کومرزبانک فرانکفورت می‌گوید ایران به طور قطعی نسبت به شروع سال روند بهتری را طی خواهد کرد.

در حالی که در سال 2014 بسیاری از کشوهای خایج فارس به دلیل کاهش قیمت تا نصف با کم شدن درآمدهای نفتی دست و پنجه نرم می‌کنند، ایران با جمعیت در حدود سه برابری عربستان سعودی و اقتصادی که وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی دارد سعی می‌کند رشد خود را سرعت ببخشد. برای نگه داشتن نیروی محرکه خود، ایران سعی می‌کند در حدود 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در صنعت جذب نماید.

ایران تولید نفت خود را در این سال تا 870 هزار بشکه در روز افزایش داد و در ماه نوامبر به 3.67 میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر رسیده است و بر اساس میانگین قیمت نفت برنت به در ماه قبل یعنی قیمت 46.98 دلار برای هر بشکه و در مقایسه با 110 میلیون دلار در روز ماه دسامبر هنگامی که میانگین قیمت نفت برنت 39.15 دلار بوده ایران به سومین تولید کننده بزرک اوپک تبدیل شده است.

ایران در حالی وارد سال 2017 می‌شود که در بر اساس توافق اوپک در ماه نوامبر توانست از کاهش تولیدات نفت خود سر باز بزند.

دلیل این گروه برای تولید کمتر، شناور کردن قیمت‌ها است و برنت در حال حاضر بیشترین درآمد سالیانه را از سال 2009 در اختیار دارد.

امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت در امور بین الملل در کنفرانس ماه اکتبر تهران می‌گوید ما نیازداریم تا به سطح قبل از تحریم‌ها برسیم و اشاره کرد که قبل از اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، کشور 4.085 میلیون بشکه در روز تولید داشته است.

ایران از ماه اکتبر نسبت به دوران تحریم‌ها نفت بیشتری را صادر می‌کند و فروش ماه قبل به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

جفر العطیه مدیرعامل گروه مشاور ابوظبی منار می‌گوید نیاز بالقوه بیشتری برای نفت خام تا انتهای سال وجود خواهد داشت و ایران برای داشتن فروش خواهد جنگید.

العطیه و فریتچ می‌گویند تا قبل از شدت گرفتن تحریم‌ها در سال 2012 ایران دومین تولید کننده بزرگ اوپک بعد از عربستان سعودی بود اما تا ده سال آینده به دلیل عدم وجود تخصص کافی نمی‌تواند 1 میلیون بشکه دیگر به تولید خود اضافه کند.

اهداف واقع‌بینانه

حسن روحانی در ماه قبل بیان کرد که تولید نفت در غرب کارون باید به یک میلیون بشکه در روز برسد و یک هدف واقع‌بینانه است و به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی نیازمندیم.

ایران همچنین بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد و در ماه نوامبر پروژه توسعه‌ گازی 4.8 میلیارد دلاری با شرکت‌های توتال و شرکت پتروشیمی چین امضا کرده است. کشور به دنبال این است تا سال بعد شرکت‌هایی همانند توتال، رویال و لوک‌اویل روسیه و گازپروم را به زمین بازی خود برگرداند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: