bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی سازمان امورمالیاتی گفت: این احتمال می‌رود، حساب‌های مورد استفاده برای قرعه‌کشی‌های خانگی مشمول مالیات بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشوند، زیرا این امکان وجود دارد که تعداد و یا میزان مبلغ جا به جا شده به اندازه‌ای نباشد که مشمول این بند قانون شوند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اواخر هفته قبل مصاحبه‌ای از سوی یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد که طی آن برداشت غلطی از یکی از بنده‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ شده بود. این نماینده در گفتگوی مذکور اعلام کرده بود که "اگر جمع واریزی به حساب شخصی و غیر تجاری اشخاص حقیقی در هر ماه، تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل بیشتر شده باشد، مشمول مالیات خواهد شد".

قرعه‌کشی‌های خانگی مشمول مالیات می‌شوند؟
ساعاتی پس از انتشار این اظهارنظر، روابط عمومی و مسئولان سازمان امور مالیاتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و آن را یک سوء برداشت از یکی از بند‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان کردند.


برخلاف ادعا این نماینده، در بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، اینگونه آمده که" در صورتی که که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب‌های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه از جمع مبلغ و دفعات واریزی که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنش درآمدی نبودن تراکنش‌ها و ارائه اسناد و مدارک بر عهده صاحب حساب می‌باشد. منظور از حساب غیرتجاری حسابی است که نزد سازمان امور مالیاتی به عنوان حساب مرتبط با فعالیت مودی ثبت نشده باشد".


اگرچه موضوع مالیات از مجموع واریزی‌ها به حساب‌های شخصی غیر تجاری افراد به نحوی از سوی دولت رد شد، اما در این میان حساب‌های بانکی وجود دارند که در ابتدای امر شخصی به نظر می‌رسند، اما تراکنش‌های بانکی بسیار بالایی را در بطن خود دارند.


در طول چند سال گذشته، تب تاسیس صندوق و یا قرعه‌کشی‌های خانگی در میان خانواده‌های ایرانی به شدت افزایش یافته است. در جریان این فرایند، ابتدا یک شخص به عنوان مسئول اداره کننده آن صندوق و یا قرعه‌کشی معرفی شده و سپس آن فرد با ارائه شماره کارت خود، اقدام به جمع آوری اقساط اعضای صندوق می‌کند.


مدت زمان این قرعه‌کشی‌ها عمدتاً یک سال و نیم تا ۲ ساله بوده و در طول این ۱۸ تا ۲۴ ماه، تقریباً در هر ماه بین ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان اقساط برای یک قرعه‌کشی ۴۰ میلیون تومانی به حساب آن فرد واریز می‌شود. گفتنی است که میزان قسط و تعداد آن به تناسب رقم و همچنین اعضای آن قرعه‌کشی متفاوت است.


با در نظر گرفتن اعداد مذکور، می‌توان اینگونه محاسبه کرد که در صورت واریز ۴۰ میلیون تومان در پایان هر ماه، حساب آن فرد در طول ۱۲ ماه ۴۰۰ میلیون تومان، در ۱۸ ماه ۷۲۰ میلیون تومان و در نهایت بعد از گذشت ۲ سال هم ۹۶۰ میلیون تومان تراکنش خواهد داشت. مطمئنا این مقدار تراکنش بانکی می‌تواند برای نظام بانکی کشور و همچنین سازمان امور مالیاتی تا حدودی مشکوک به نظر برسد.


«مهدی موحدی بکنظر» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تاکید بر این مسئله که مصوبه بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ عموم مردم را به خود درگیر نمی‌کند، پیرامون مشمولیت حساب قرعه‌کشی‌های خانگی ذیل بند مذکور به بازارنیوز گفت: در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز پول به حساب فرد بیش از آن مقداری باشد که شورای پول و اعتبار اعلام کرده، آن شخص می‌تواند با ارائه برخی اسناد و مدارک، ماهیت غیر درآمدی بودن حساب خود را اثبات کند.


سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: جمع آوری پرداخت‌های دوره‌ای یک ساختمان و یا اقساط ماهانه یک صندوق قرض الحسنه از جمله مواردی هستند که ذیل این موضوع قرار می‌گیرد. همانگونه که در ابتدا ذکر شد، فرد صاحب حساب با صورت جلسه کردن مدارک مربوط به ماهیت حساب، این امکان را به دست خواهد آورد که مشکوک بودن حساب شخصی خود را در نزد سازمان‌های ذی‌ربط با این موضوع رفع کند.


وی تصریح کرد: در این صورت حساب، افراد به صورت کامل تشریح می‌‎کنند که چه مقدار مبلغ، تحت چه عنوانی و از چه حسابی به کدام حساب‌ها واریز خواهد شد. با مشخص شدن این ابعاد موضوع، در صورتی که میزان مبلغ و همچنین تعداد تراکنش‌ها بیش از مبلغ شورای پول و اعتبار هم باشد، آن حساب با پشتوانه مدارک ارائه شده دیگر در زمره حساب‌های مشکوک به تجاری قرار نخواهد داشت.


موحدی بکنظر تصریح کرد: افرادی که از حساب خود برای امور مربوط به قرعه‌کشی و یا صندوق‌های خانگی استفاده می‌کنند، باید مدارک مربوط به غیر تجاری حساب خود را نگه‌دارند. چرا که تا زمانی که آن حساب غیر تجاری تلقی نشده و پرونده مالیاتی برای آن ایجاد نشده صاحب آن حساب این مسئله را خواهد داشت.


وی در پایان تاکید کرد: با توجه به نکات مذکور، این احتمال می‌رود حساب‌های مورد استفاده برای قرعه‌کشی‌های خانگی مشمول مالیات بند ج تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشوند، زیرا این امکان وجود دارد که تعداد و یا میزان مبلغ جا به جا شده به اندازه‌ای نباشد که مشمول این بند قانون شوند. مصوبه مذکور در لایحه بودجه سال آینده بیشتر شامل حال اصناف و فعالان اقتصادی خواهد شد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: