bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار مسکن در خصوص دلیل کاهش قیمت و ایجاد آرامش در این بازار، علل مختلفی را بیان کرد که مهمترین آن سرکوب تقاضا و کاهش انتظارات تورمی است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ کیانوش گودرزی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آمارهای منتشره توسط بانک مرکزی و مرکز آمار مبنی بر نزولی شدن قیمت مسکن اظهار کرد: مشخص نیست آمارهایی که بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می کنند، از چه مبنا و پایگاهی برای جمع آوری اطلاعات آنها استفاده می شود.

چرا بازار مسکن آرام شد؟

وی افزود: به نظر می رسد این نهادها، از پلتفرم‌های داخلی که قیمت در آنها رها شده برای جمع‌آوری داده استفاده می کنند و واقعیت این است که آمارهای مذکور واقعی نیست.

گودرزی گفت: دو سال پیش، اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که قیمت مسکن بر اساس آنچه در دفترهای آنها نگاشته شده، 15 درصد کاهش داشته؛ بلافاصله بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام کردند که بازار مسکن با 4 درصد افزایش مواجه است. این نشان می داد که این آمارها جهت دار هستند و برای منافع یک عده خاص قرار دارند.

وی تاکید کرد: بارها خواهش کردیم که نمایندگان مجلس و دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم به این آمارها ورود کنند؛ چون این ها دقیقا زمانی منتشر می شود که بازار نزولی است.

این کارشناس در خصوص قیمت در بازار اظهار کرد: اکنون در برخی مناطق مشاهده می شود که مسکن با 30 درصد پایین تر از قیمت سال گذشته هم مشتری ندارد.

گودرزی در خصوص علل آرامش این روزهای بازار مسکن، تصریح کرد:در حال حاضر، دولت تلاش می کند که هر طور شده این بازار را ساماندهی کند. اکنون سامانه هایی مانند«املاک و اسکان» را داریم که از طریق آن دولت توانسته به اطلاعات خوبی دست یابد. همچنین موضوع حذف قراردادهای غیر رسمی مطرح شده که می تواند به آرامش بازار مسکن کمک کند.

وی افزود: همچنین قرار شده که دولت به کمک مجلس، گلوگاه اصلی مسکن که زمین است را بیشتر در دسترس متقاضیان قرار دهند. یکی از این اقدامات، این است که 57 شهر جدید مصوب شده که می تواند بخش بزرگی از نیازهای جامعه را به خصوص در نوار ساحلی خلیج فارس تا دریای عمان پوشش دهد. بخش دیگر به اخذ مالیات از املاک برمی‌گردد که  این اقدامات در کاهش شدید انتظارات تورمی اثر مثبت گذاشته  و توانسته قیمت را در بازار کاهش دهد. 

این کارشناس ادامه داد: در حال حاضر،سرکوب شدید تقاضا اتفاق افتاده و تقریبا می توان گفت که مصرف کننده واقعی در این بازار نیست و آنهایی که در این ایام فعالیت دارند، می خواهند ضرر کاهش قیمت را به خریدار بعدی منتقل کنند.

گودرزی در پایان تاکید کرد که بازار مسکن متاثر مسائل انتخابات نیست و برخلاف شایعاتی که وجود دارد، بازار شاهد رشد قیمت پس از انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی نخواهد بود.

پایان پیام//


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: