bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن قطعه‌سازان و صنایع همگن از بدهی ۸۵ هزار میلیارد تومانی تعیین تکلیف نشده خودروسازان به زنجیره تامین خودرو خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن قطعه‌سازان و صنایع همگن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آمار مربوط به بدهی خودروسازان به قطعه سازان اظهار کرد: دو خودروساز بزرگ کشور تا الان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تجمیعی داشته‌اند و این در حالی است که شکاف ایجاد شده میان قیمت درب کارخانه و همچنین قیمت بازار آزاد یک خودرو، زیانی ۳۳۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرده که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن مستقیماً به خود خودروسازان وارد شده است.

طلب ۸۵ هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از خودروسازان
دبیر انجمن قطعه‌سازان و صنایع همگن تصریح کرد: در حال حاضر کل مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین داخلی خودرو، ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۸ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مطالبات تعیین تکلیف نشده معوقی می‌شود که عمدتاً از زمان پاسخگویی به این آن‌ها ۱۲۰ روز گذشته است.


وی همچنین درباره برخی اخبار مبنی بر تعدیل نیروی کارگران توسط برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز هم گفت: اگر ظرفیت و میزان تولید قطعات خودرو افزایش پیدا نکند، چنین مسئله‌ای در صنعت قطعه‌سازی کشور اتفاق خواهد افتاد، زیرا نیروی انسانی فعلی آن‌ها به اندازه تامین قطعات ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سه شیفت کاری مجزا است. در حال حاضر برخی از قطعه‌سازان به دلیل کاهش تولید، ساعت کاری واحد‌های تولیدی خود را از سه شیفت به دو شیفت کار تقلیل داده‌اند.


محبی نژاد خاطرنشان کرد: اگر قطعه‌سازان بخواهند با همین تعداد نیروی کار در سال جدید با افزایش حقوق کارگران مواجه شوند، عملاً ورشکسته می‌شود؛ در نتیجه حفظ صنایع قطعه و خودروسازی کشور و سپس محافظت از کارگران آن‌ها در مقابل خطر تعدیل نیرو منوط به افزایش تیراژ تولید و همینطور قیمت‌گذاری تولیدات این صنعت در یک نظام قیمت‌گذاری سلامت است.


گفتنی است؛ اواخر آبان ماه امسال هم «محمدرضا نجفی‌منش» رئیس انجمن قطعه‌سازان و صنایع همگن در گفتگویی از طلب ۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان کشور از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا خبر داده بود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: