bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
اسرائیل در آتش؛
افزایش مدت زمان جنگ در کنار هزینه میلیاردی برای صهیونیست ها، بدهی دولت به بانک مرکزی این رژیم را افزایش داده تا کسری بودجه را بتوانند جبران کنند.

گروه پرونده ویژه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ جنگی اکنون در حال انجام است تبعات مختلفی برای رژیم صهیونیستی و دولت نتانیاهو داشته. یکی از این تبعات، کسری بودجه سنگین و در پی آن مقروض شدن دولت به بانک مرکزی است.
نتانیاهو هر روز بدهکارتر می‌شود
جنگ برای اسرائیل دردسر ساز شده و هر روز که از درگیری‌ها می‌گذرد، میلیون‌ها دلار آسیب به اقتصاد آن‌ها وارد می‌شود. بیکاری صد‌ها هزار نفری، فراخوان ۳۶۰ هزار نیرو ذخیره، پرداخت یارانه به ارتودکس‌های مقیم اسرائیل که وظیفه‌شان مطالعه بر روی تورات است و عملا کار نمی‌کنند، در کنار هزینه‌های جنگ از جمله هزینه گنبد آهنین، استقراض بین‌المللی و... کار اسرائیل را بسیار دشوار کرده است.

دولت نتانیاهو که پیش از آغاز جنگ، مورد انتقاد اکثر اسرائیلی‌ها بود، به صورتی که ماه‌ها شهر‌های اشغالی مملو از جمعیت تظاهرات کنندگان بود؛ حالا درگیر جنگ است و برای این که شهرک‌نشینان را راضی نگه دارد، مجبور است یارانه پرداختی را افزایش دهد، بیکاران را ساپورت مالی کند و صاحبان کسب و کار‌های تعطیل شده را راضی نگه دارد. همه این‌ها موجب بالارفتن کسری بودجه‌ای شده که حالا صدای مسئولین اقتصادی رژیم صهیونیستی را هم درآورده است.

طبق گزارش بلومبرگ، اسرائیل روزانه ۲۶۰ میلیون دلار هزینه از جنگ کنونی متحمل می‌شود. بن دیوید، یک کارشناس اقتصادی اسرائیل در مصاحبه‌ای اعلام کرده که اگر جنگ ادامه‌دار نباشد، ممکن است اسرائیل بتواند به شرایط اقتصادی پیش از ۷ اکتبر بازگردد، اما اگر جنگ فرسایشی شود و طول بکشد، ضرر بزرگی به صهیونیست‌ها وارد می‌شود.

مارک چمپیون، ستون‌نویس بلومبرگ در مقاله‌ای اینگونه وضعیت اسرائیل عنوان کرده است: اسرائیل در حال جنگ است، مخارجش در حال انفجار، درآمدهایش به شدت کاهشی شده و هزینه‌های استقراض در حال افزایش است.

رئیس تحقیقات بانک مرکزی اسرائیل، که در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که اصلاحیه بودجه پیشنهادی اسموتریچ (وزیر دارای رژیم صهیونیستی) برای پرداخت هزینه جنگ - در صورت تصویب توسط کابینه و پارلمان - چندان برای آرام کردن آشفتگی بازار که در حال افزایش است، اثرگذار نیست.

وی گفت که اسموتریچ پیشنهاد می‌کند ۳۱ میلیارد شیکل (۸.۲۳ میلیارد دلار) از هزینه‌های مربوط به جنگ را به بودجه امسال اضافه کند، در حالی که هزینه‌های دیگر دولت را تنها ۴ میلیارد شیکل کاهش دهد تا فضا باز شود.

در جواب وزیر دارایی، بانک مرکزی اسرائیل به صراحت اعلام کرده که کاهش هزینه‌ها باید بزرگ‌تر باشد و گفت که این کاهش هزینه‌ها باید  از یارانه گروه‌های مختلف و همچنین بودجه برای کرانه باختری و سایر بخش‌های مهم باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، پیش‌بینی می‌شود با آمادگی گروه‌های مقاومت، جنگ غزه ادامه‌دار خواهد داشت که منجر به بدهکار شدن دولت مورد انتقاد نتانیاهو خواهد شد. فقط باید دید که این بدهی دولت به بانک مرکزی و استقراض از نهاد‌های بین المللی با وجود حمایت‌های مالی آمریکا چقدر خواهد بود؟

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: