bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴

 

 

استفاده از ضد یخ یا خنک کننده؟ آیا تفاوتی دارند؟

به نظر شما ضد یخ و خنک‌کننده دو ماده متفاوت هستند؟

بله، ضد یخ ماده‌ای است که از یخ زدن موتور یا افزایش بیش از حد دمای آن جلوگیری می‌کند، اما مایع خنک‌کننده به تنظیم دمای موتور کمک می‌کند.

 

ضد یخ یا خنک‌کننده

تأثیرات شدید گرما و سرما می‌تواند بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد، بنابراین هنگام تغییر فصل‌ها، مراقبت مناسب از سیستم خنک‌کننده موتور خود امری ضروری است. برای حفظ بهینه‌سازی این سیستم، استفاده از ضد یخ و خنک‌کننده (هر دو) ضروری است. اما ممکن است معنای دقیق این اصطلاحات برای شما روشن نباشد و تفاوت بین آن‌ها را ندانید، به خصوص اینکه اغلب افراد این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار می‌برند. آیا خنک‌کننده و ضد یخ به یک معنا هستند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

 

ضد یخ چیست

به طور خلاصه، ضد یخ یک مایع است که به سیستم خنک‌کننده موتور اضافه می‌شود تا دمای انجماد آب را کاهش دهد و دمای جوش را بالا ببرد. این مایع اغلب از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تهیه می‌شود و با کاهش نقطه انجماد، از تشکیل یخ جلوگیری می‌کند. ضد یخ همچنین با افزایش نقطه جوش آب، به کنترل دمای موتور در مواجهه با گرمای زیاد کمک می‌کند. باید توجه داشت که استفاده زیاد از ضد یخ نیز می‌تواند باعث افزایش فشار در سیستم خنک‌کننده شده و به قطعات موتور آسیب برساند. قبل از هر چیز، بهتر است عوامل و موارد موثر کاهش سطح ضد یخ را نیز بشناسید.

موتور خودرو گرمای زیادی تولید می‌کند و اگر این گرما کنترل نشود، می‌تواند باعث آسیب جدی شود. به همین دلیل است که ضد یخ برای نگهداری از خودرو حیاتی است. هنگامی که این ماده با آب مخلوط شده و به رادیاتور اضافه می‌شود، به تنظیم دمای موتور کمک می‌کند؛ در عین حال از قطعات فلزی مختلف در سیستم خنک‌کننده موتور محافظت و آن‌ها را روانکاری می‌کند.

 

ضد یخ چگونه کار می‌کند

عملکرد ضد یخ به واسطه ترکیبی از مواد شیمیایی انجام می‌شود که به مایع خنک‌کننده افزوده می‌شود. این مواد شامل اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول و مواد افزودنی دیگر هستند. ضد یخ وظیفه دارد تا دمای انجماد مایع خنک‌کننده را به شکل محدودی کاهش دهد. به عبارت دیگر، زمانی که دما کاهش یابد و به نزدیکی نقطه انجماد برسد، این مواد ضد یخ جلوی تشکیل بلورهای یخ را می‌گیرند. همچنین، ضد یخ به عنوان یک ماده ضد اکسیداسیون عمل می‌کند تا قطعات فلزی در سیستم خنک‌کننده از زنگ‌زدگی و آسیب جلوگیری کند.

از طرفی در تابستان، موتور گرم می‌شود، ضد یخ به عنوان یک ماده ضد گرما عمل می‌کند. این ماده حرارت را از موتور جمع‌آوری و به رادیاتور منتقل می‌کند. در رادیاتور، حرارت به هوا منتقل می‌شود و هوای خنک‌تر وارد موتور می‌شود. این فرآیند باعث خنک‌شدن موتور و حفظ دمای مناسب آن می‌شود. در واقع، ضد یخ گرما را جمع‌آوری می‌کند و به رادیاتور می‌رساند تا حرارت را از موتور دور کند و آن را در دمای مناسب نگه دارد.

 

خنک‌کننده

خنک‌کننده یا مایع خنک‌کننده، ترکیبی است که از مخلوط آب و ضد یخ تشکیل شده است. این مایع به موتور اجازه می‌دهد که در داخل سیستم خنک‌کننده گردش پیدا کند و گرما را از موتور جذب کند. معمولاً این ترکیب حاوی مقدار بیشتری آب نسبت به ضد یخ دارد، به همین دلیل در دماهای بسیار سرد ممکن است کمی ضعیف عمل کند. به همین دلیل، ترکیب‌ها و نسبت‌های مختلفی از آب و ضد یخ تولید می‌شوند که به متناسب با شرایط خودرو و محیط، مناسب باشند. مخلوط‌های ضد یخ و خنک‌کننده با نسبت‌های صحیح می‌تواند دارای نقطه جوش بالا باشند و در مقابل دماهای بالا، به ویژه در مناطق گرم، مقاومت زیادی از خود نشان دهند.

 

تفاوت بین ضد یخ و خنک‌کننده

 

استفاده از ضد یخ یا خنک کننده؟ آیا تفاوتی دارند؟

تفاوت اصلی بین ضد یخ و خنک‌کننده ارتباطی به ترکیباتی دارد که در تشکیل آن‌ها دخیل هستند. ضد یخ اغلب از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تهیه می‌شود. از سوی دیگر، خنک‌کننده از مخلوط 50-50 آب و ضد یخ تشکیل شده است. این ترکیب آب و ضد یخ باعث می‌شود خنک‌کننده دارای خنک‌کنندگی کافی باشد و همچنین توانایی جلوگیری از یخ‌زدگی در موتور را داشته باشد.

 

به جای خنک‌کننده از ضد یخ استفاده کنیم؟

بله، می‌توانید به جای خنک‌کننده از ضد یخ استفاده کنید. هر دو ماده ضد یخ و خنک‌کننده هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. تفاوت اصلی بین آن‌ها در ترکیباتی است که در تولیدشان دخیل هستند. ضد یخ اغلب از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تهیه می‌شود، در حالی که خنک‌کننده از مخلوط 50-50 آب و ضد یخ تشکیل شده است. این ترکیب آب و ضد یخ به خنک‌کننده کمک می‌کند تا خنک‌کنندگی کافی داشته باشد و همچنین از یخ‌زدگی موتور جلوگیری کند.

با این حال، باید توجه داشته باشید که ضد یخ و خنک‌کننده هر دو عملکرد یکسانی را دارند و می‌توانند به عنوان جایگزین یکدیگر استفاده شوند. با این حال، ضد یخ به طور تخصصی و به همراه ترکیبات ویژه به محرک‌های وسیله نقلیه پاسخ می‌دهد. این اشتباه است که فکر کنید آب یا مایعات دیگر می‌توانند به همان شیوه عمل کنند. ضد یخ بهترین گزینه برای حفظ عملکرد بهتر در کنترل گرما و سرما در فصل‌های مختلف است.

استفاده از آب به جای خنک‌کننده به عنوان یک جایگزین بسیار موقت در مواقع اضطراری می‌تواند انجام شود. با این حال، باید توجه داشته باشید که آب نقطه انجماد بسیار بالایی دارد و ممکن است در هوای سرد باعث خوردگی و یخ‌زدگی لوله‌ها شود. به همین دلیل، استفاده از آب به عنوان جایگزین اصلی خنک‌کننده توصیه نمی‌شود.

 

در نهایت، برای تصمیم‌گیری بهتر، توصیه می‌شود هنگام دست‌کاری موتور و مایعات داخل وسیله نقلیه، با یک مشاوره حرفه‌ای مشورت کنید تا از عملکرد سیستم خنک‌کننده و اجزای موتور اطمینان حاصل کنید.

 

منابع

 

https://www.scottrobinsonhonda.com/antifreeze-coolant-everything-you-need-to-know/

https://www.kwik-fit.com/blog/running-out-of-antifreeze#:~:text=If%20you're%20in%20a,of%20water%20is%20much%20higher.

https://services.totalenergies.uk/coolant-same-antifreeze-0#:~:text=Well%2C%20 antifreeze%20and%20engine%20 coolant,solution%20of%20antifreeze%20and%20water.

 

 

 

 

 

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: