bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
رسوب کالا در گمرکات کشور از جمله معضلات همیشگی تجارت خارجی ایران است که هر از چند گاهی با بازدید یک مقامات ارشد از انبار‌های گمرک و یا کمبود کالا‌های اساسی در بازار تبدیل به یک موضوع داغ اقتصادی در فضای رسانه‌ای می‌شود؛ در این گزارش برخی اظهار نظر مسئولان دولت سیزدهم و همچنین اقدامات صورت گرفته توسط برخی سازمان‌ها برای مقابله به رسوب کالا به اختصار تشریح داده شده است.

اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع معضل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- آرزو بهادر؛ رسوب کالا‌های اساسی در بنادر و گمرکات یکی از چالش‌های اقتصاد کشور در چند سال اخیر بوده است. به گفته کارشناسان اقتصادی رسوب کالا‌های اساسی در گمرکات هم زمینه فساد کالا را ایجاد می‌کند و هم باعث ارزبری از کشور خواهد شد.


علاوه بر این با توجه به وابستگی بالای مصرف و تولید کشور به واردات، هرگونه اصطکاک در جریان تجاری کشور منجر به تهدید امنیت غذایی و رکود در تولید خواهد شد. چالش رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور موضوعی است که هر از گاهی در خلال بازدید مقامات ارشد کشور از بنادر و گمرکات، تبدیل به تیتر رسانه‌­های کشور شده، اما به سرعت فراموش می­‌شود. در جدول زیر نظرات مدیران و مسئولان ارشد در خصوص رسوب کالا‌های اساسی بیان شده است.

اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع معضل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور
مطابق با جدول بالا، مدیران و مسئولان کشوری، مهم‌ترین دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات را ناشی از کامل نبودن اسناد تجار برای ترخیص کالا، عدم تامین و تخصیص ارز، طولانی بودن زمان اخذ مجوز برای ترخیص کالا و ... می­ دانند.


با توجه به مسائل و مشکلات شناسایی شده برای چرایی رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، با وجود اقدامات متعدد دولت سیزدهم در این زمینه هنوز مشکل حل نشده است. در ادامه اقداماتی که در دولت سیزدهم در راستای کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات انجام شده، فهرست شده است.

اقدامات دولت سیزدهم در راستای رفع معضل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور
در دولت سیزدهم به مانند گذشته اقدامات متعددی در سطوح سیاست‌­گذاری و اجرایی برای رفع معضل رسوب کالا‌ها در بنادر و گمرکات کشور انجام شده است. ولی این چالش همچنان به قوت خود باقی است که از اصلی­‌ترین دلیل این موضوع وجود محدودیت‌­های ارزی در کنار اعمال سیاست‌­های کنترل ارزی و تجاری در شرایط وجود سطح بالای نااطمینانی و ضعف­‌های زیرساختی در زمینه زنجیره‌­های تولید، توزیع و مصرف کالا است؛ بنابراین چالش رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور به عنوان یک جزء از کل باید مورد توجه قرار گیرد و حل آن را منوط به رفع چالش‌­های کلان اقتصاد ملی دید هر چند که نباید از اقدامات مرتبط با این موضوع غافل بود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: