bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ژاپن ضمن مثبت خواندن سفر وزیر امور خارجه کشورمان به توکیو، از آزادسازی احتمالی منابع ارزی ایران در این کشور خبر داد.

احتمال آزادسازی منابع ارزی ایران در ژاپن/ تحریم، بزرگ‌ترین مانع در روابط تجاری تهران- توکیو است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهرام شکوری» نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سفر وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور و آخرین وضعیت روابط تجاری تهران و توکیو اظهار کرد: ژاپن یکی از کشور مهم و پیشرفته دنیا محسوب می‌شود؛ لذا، افزایش تعاملات ایران با این کشور در حوزه‌های صنعت، معدن، تکنولوژی و نوآوری و همچنین بخش کشاورزی می‌تواند بخش زیادی از نیاز و مایحتاج کشور را تامین و برآورده سازد.


نایب رئیس اتاق ایران و ژاپن افزود: علاوه بر مباحث اقتصادی، آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی کشور، ایران را به مقصد خوبی برای توریست‌های ژاپنی تبدیل کرده است؛ لذا، علاوه بر موضوعات مذکور، حوزه گردشگری هم از جمله بخش‌هایی است که تهران و توکیو می‌توانند در بستر این حوزه تعاملات خود را افزایش دهند.


وی تصریح کرد: بازار مصرفی کشور ژاپن می‌تواند موقعیت مناسبی برای برخی از محصولات معدنی و کشاورزی ایرانی باشد، اگر چه که این امر الان هم در حال انجام است، اما به دلیل تحریم‌ها، این دست تعاملات تجاری از طریق برخی کشور‌های ثالث صورت می‌پذیرد.


شکوری خاطر نشان کرد: در حال حاضر مسئولان دولتی ژاپن و حتی مردم این کشور میل و علاقه زیادی به افزایش تعامل با ایران دارند، اما تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا تاکنون مانع از تحقق این امر شده است.


نایب رئیس اتاق ایران و ژاپن افزود: براساس آمار‌های موجود از اقتصاد ژاپن، بخش عمده‌ای از محصولات این کشور در بازار‌های جهانی و به طور خاص در کشور آمریکا فروخته می‌شود. علاوه بر این نکته، توکیو و واشنگتن سرمایه‌گذاری مشترکی در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی با یکدیگر دارند، لذا تحریم‌های اعمال شده بر ایران از سوی آمریکا و همچنین گستردگی تعاملات تجاری و اقتصادی ژاپن و آمریکا باعث شده که این کشور آسیایی نتواند روابط خود با ایران را تعمیق بخشد.


وی همچنین درباره سفر «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به ژاپن هم بیان کرد: سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور در قالب سفر‌های خارجی تعریف می‌شود که رئیس جمهور آن را دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم نامیده است. یقیناً ادامه این سفر‌ها به ویژه به مقصد ژاپن می‌تواند آثار خوبی برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.


یخ منابع ارزی ایران در سرزمین آفتاب آب می‌شود؟


شکوری همچنین درباره منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن هم گفت: در حال حاضر آنچه طبق آمار از سوی دولتمردان دو کشور پیرامون این مسئله اعلام شده رقمی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است که بخش عظیمی از این منابع ارزی شامل مبالغی می‌شود که دولت ژاپن قرار بوده برای نفت ایران بپردازد، اما به دلیل تحریم‌ها این امر میسر نشده است.


نایب رئیس اتاق ایران و ژاپن همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در این کشور به مانند عراق آزاد شود، گفت: بله؛ این احتمال وجود دارد که بخشی از این منابع ارزی آزاد شود، اما تحقق این مسئله نیازمند بهبود روند مذاکرات و انجام برخی تعاملات سیاسی است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: