bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

منگنز دی اکسید ماده ای معدنی است، که شکل ظاهری آن مشکی مایل به قهوه‌ای رنگ است. و در صنایع مختلف از جمله فولاد سازی،کود کشاورزی،شیشه سازی،رنگ سازی و باتری سازی کاربرد دارد.

برای خرید ماده منگنز دی اکسید از برند معتبر مرک آلمان با کیفیت بالا و با ضمانت اصالت ماده باید به این نکته توجه داشته باشید که از شرکت های فروش مواد شیمیایی با سابقه ماده مورد نظر خود را تهیه کنید. مراکزی که مواد را از برندهای معتبر تهیه می‌کنند و در شرایط استاندارد با رعایت کلیه شرایط حمل و نگهداری به مشتریان خود ارائه می‌دهند. یکی از این تامین کنندگان و فروشندگان بزرگ در ایران شرکت دایا اکسیر است. شرکت دایا اکسیر انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی از گرید های مختلف با وزن های مولکولی مختلف از برندهای معروف و بین المللی مانند برند معتبر مرک آلمان را به شما عرضه مینماید.

آشنایی با منگنز دی‌ اکسید

ویژگی‌های منگنز دی‌ اکسید

این ماده با فرمول شیمیایی MnO یک ترکیب معدنی است که به صورت طبیعی با اکسیژن در سرعت‌های مختلف واکنش می‌دهد که در نهایت منجر به تشکیل منگنز اکسید ( I , II ) می‌شود. این ترکیب معدنی مانند دیگر مونوکسیدها دارای ساختار نمکی است که در آن‌ کاتیون‌ها و آنیون‌ها ساختار هشت ضلعی دارند.

منگنز دی اکسید که ترکیب رایج دیگری از منگنز اکسید است، در شکل‌های مختلف پودر، گرانول و میکرونیزه موجود است. این ترکیب به طور معدنی نیز در پیرولوزیت یافت می‌شود.

روش تولید منگنز دی اکسید

همانطور که گفتیم، این ماده ترکیبی از اتم‌های منگنز و اکسیژن‌ است که می‌توانند به طور طبیعی و یا در آزمایشگاه با یکدیگر واکنش داده و ترکیب شوند. پیرولوزیت کانی اصلی منگنز در ترکیب‌های معدنی دارای منگنز است و منگنز معمولاً به مقدار بسیار کم در سنگ‌ها به صورت طبیعی یافت می‌شود.

این کانی به تدریج از داخل سنگ‌ها شسته می‌شود و در محیط‌های رسوبی مانند باتلاق، دریاچه و دریابه صورت کانی‌های مختلف منگنز دار به ویژه پیرولوزیت یا ترکیب منگنز دی اکسید رسوب می‌کند.

همچنین این ماده ممکن است در رگه‌های معدنی همراه با کوارتز و کانی‌های فلزی دیگری به صورت کاملاً طبیعی به وجود بیاید. اما در محیط آزمایشگاه این ترکیب را می‌توان از طریق احیا دی اکسید در هیدروژن و یا با گرم کردن کربنات و سنگ معدن منگنز به اضافه کک متالورژیکی تولید کرد.

منگنز دی اکسید را همچنین می‌توان از طریق استخراج مستقیم منگنزII از کانی پیرولوزیت در حضور عنصر Fe2+ به عنوان یک عامل احیا کننده در محیط اسید سولفوریک نیز تولید کرد. معمولاً در ترکیب منگنز دی اکسید مقدار کمی آب ( معمولاً تا 2%) وجود دارد. همچنین عناصر مختلفی مانند آهن، آلومینیوم، کلسیم، منیزیم و باریم ممکن است در این ترکیب جانشین منگنز شوند.

کانی این ترکیب اغلب به صورت توده‌های کم و بیش متخلخل است و به همین دلیل سختی آن در حالت توده‌ای بین ۱ تا ۲ می‌باشد. ترکیب منگنز دی اکسید معدنی گاهاً به صورت رشته‌ای، دانه‌ای و یا دندریتی یافت می‌شود.

آشنایی با منگنز دی‌ اکسید

کاربردهای منگنز دی اکسید

عمده‌‌ترین و رایج‌‌ترین کاربرد اکسید منگنز در باتری‌های سلول خشک (باتری‌های روی کربن ) دیده می‌شود. باتری‌ها بخش قابل توجهی از کل مصرف سالانه منگنز اکسید را تشکیل می‌دهند. با این حال، در سال‌های اخیر، باتری‌های قلیایی که از این ترکیب نیز استفاده می‌کنند، شروع به تسلط بر بازار کرده‌اند.

منگنز دی‌ اکسید می تواند به عنوان یک عامل اکسید کننده برای اکسیداسیون موارد زیر استفاده شود:

الکل های آلیلیک به α، β-اتیلن آلدئیدها، یا کتون ها.

الکل های پروپارژیلیک به آلدئیدهای آلکینیک یا کتون ها.

الکل های بنزیلی و هتروسیکلیک به آلدئیدهای آروماتیک مزدوج یا کتون ها.

منگنز دی‌ اکسید همچنین می تواند برای سنتز اگزازولین های جایگزین شده از آلدوکسیم ها از طریق تشکیل اکسید نیتریل استفاده شود. الکل‌های حلقوی و غیرحلقه‌ای غیرفعال شده با استفاده از منگنز دی‌ اکسید استوکیومتری و کاتالیزور روتنیم به آنالوگ‌های کتون اکسید می‌شوند.

علاوه بر این، ترکیب شیمیایی منگنز اکسید در نساجی‌ها، آزمایشگاه‌های شیمی، تولید رنگدانه‌ها، به عنوان مواد سفید کننده و همچنین به عنوان یک افزودنی برای خوراک دام و طیور، صنایع رنگ و مصالح ساختمانی مانند آجر، کودهای گیاهی و دفع قارچ‌ها و حشرات مزاحم در کشاورزی و غیره استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای منگنز اکسید می‌توان به کودهای کشاورزی، کاربردهای الکتریکی در ترمیستورها و الکترودهای جوشکاری، شن پاشی در ساخت جاده‌ها، توده‌های بتنی، متراکم سازی در صنعت ساخت و ساز، مواد اولیه برای ذوب در کوره‌ها، صنایع پلاستیک سازی در تولید چسب و درزگیرها، مشتقات سوختی، محصولات تصفیه هوا و … اشاره کرد.

نکته مهمی که در مورد اکسید منگنز باید به آن توجه کرد این است که وقتی در تماس با هوا قرار می‌گیرد و آلوده می‌شود، ذرات آن می‌توانند باعث مسمومیت با منگنز یا منگنیسم شوند که در اغلب موارد این مسمویت می‌تواند منجر به اختلالات روانی و حرکتی شود.

ترکیب‌های مختلف منگنز اکسید مانند منگنز دی اکسید در صنایع مختلف سرامیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (سنگ معدن منگنز برای استفاده مستقیم در تولید سلول خشک “فعال” نیست و بسیاری از آنها باید با عملیات فیزیکی یا شیمیایی فعال شوند.)
در صنایع شیشه سازی برای از بین بردن رنگ سبز ناشی از ناخالصی‌های آهن از این ترکیب استفاده می‌شود. از ترکیبات مختلف منگنز اکسید به عنوان یک جزء مهم در باتری‌ها استفاده می‌شود. MnO2 عمدتاً به عنوان بخشی از باتری‌های سلول خشک نیز استفاده می‌شود.

از منگنز دی اکسید همچنین برای تولید حسگرهای زیستی، دستگاه‌های اندازه گیری ولتاژ، به عنوان پوشش در صنایع مختلف، کاتالیزور و افزودنی در تولید مواد مختلف مانند سفید کننده‌ها، ساخت انواع مواد پلاستیکی، ساختارهای الکتریکی و جذب امواج نوکلئوتیدی استفاده می‌شود. این ترکیب اخیراً به عنوان تولید ماده واسطه موثر در ذخیره سازی داده‌ها و اطلاعات مغناطیسی نیز مورد استفاده واقع شده است.

خطرات منگنز دی اکسید

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده به ذرات دی اکسید منگنز میتواند منجر به مسمومیت با منگنز شود. منگنز دی اکسید به عنوان یک نوروکسین تجمعی طبقه بندی میشود. در صورت بلع، منگنز دی اکسید خطرناک و سمی است. در صورت استنشاق، منگنز دی اکسید سمی است و باعث آسیب رساندن به اندامها از طریق تماس طولانی مدت یا مکرر میشود. منگنز دی اکسید ممکن است بر روی ریه ها و سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد که این امر میتواند به افزایش حساسیت برونشیت، پولمونیت و اختلالات عصبی و روانی منجر شود.
منگنز دی اکسید در دمای بیش از ۵۵۳ درجه سانتی گراد تجزیه و باعث تولید اکسید منگنز (III) و اکسیژن می شود که خطر آتش سوزی را افزایش میدهد. منگنز دی اکسید یک ماده اکسنده قوی است. منگنز دی اکسید به شدت با مواد قابل احتراق و کاهنده واکنش میدهد که باعث ایجاد خطر آتش سوزی و انفجار میشود. منگنز دی اکسید در معرض حرارت با آلومینیوم واکنش میدهد. منگنز دی اکسید میتواند به وسیله استنشاق جذب بدن شود. منگنز دی اکسید قابل احتراق نیست بلکه احتراق مواد دیگر را افزایش می دهد.

آشنایی با منگنز دی‌ اکسید

ارتباط با دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران

شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. همچنین این شرکت نمایندگی مرک در ایران میباشد که از طریق فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی امکان خرید محصولات سیگما آلدریچ و مرک با قیمت های مناسب فراهم گردیده است.

شماره تماس فروش مواد شیمیایی:

شماره تماس 22327043-021

تلگرام، واتساپ و پیامک 09017777023

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: