bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن انتقاد از دخالت‌های سیاسون در امور بورس، روند بازار سهام را صعودی پیش بینی کرد.

سیاسیون در بازارسرمایه دخالت نکنند بهتر است/بازار بورس در مسیر صعود

گروه بانک و بورس بازارنیوز- محمود جباری؛ «بهنام صمدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا و عدم اجرای آن در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: توقف این سیاست منجر به جهش قیمت خودرو در بازار شد؛ این در حالی است که در سال گذشته تنها تعداد محدودی از خودرو‌ها در این بازار عرضه شده بود و به همین خاطر، نمی‌توان درباره اثرگذاری بورس کالا بر روند بازار خودرو به خوبی قضاوت کرد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز عرضه خودرو در بورس کالا، برخی افراد نسبت به قیمت‌های تعیین شده برای خودرو‌های بورسی اعتراضاتی داشتند؛ این در حالیست که اکنون قیمت هر یک از این خودرو در بازار آزاد حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد گران‌تر از نرخ‌های کشف شده در بورس کالا است.


وی تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس کالا باید در سال جدید مجدداً اجرا شود، چرا که این سیاست به کاهش زیان خودرو ساز‌ان و تهیه خودرو با قیمتی مناسب برای مصرف‌کنندگان منتج خواهد شد.


این تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را هم یادآور شد فروش خودرو از طریق بورس در هیچ یک از کشورها سابقه نداشته و عرضه این محصول در بورس کالا هم یک راه حل موقتی محسوب می‌شود، اما با این حال فروش خودرو از این روش به مراتب بهتر از قرعه کشی آن برای مردم است.

سیاسیون در بازارسرمایه دخالت نکنند بهتر است/بازار بورس در مسیر صعود
ورود سیاسیون ممنوع


صمدی همچنین درباره وضعیت فعلی بازار سهام توضیح داد: بازار سرمایه ترسو است و تجربه نشان داده که دخالت سیاسیون در این بازار نه تنها توانسته کمکی به پویایی آن کند بلکه وضعیت را بحرانی‌تر و سخت‌تر از قبل آن کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در طول سه سال گذشته بورس در حال طی کردن یک روند اصلاحی بوده است، گفت: در طول این مدت، علی‌رغم وعده‌های متعدد سیاسیون و تحقق برخی از آنها، باز هم هیچ گونه بهبودی در شرایط بازار سهام ایجاد نمی‌شد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار بورس نسبت به عملکرد سیاسیون حساس شده و هر بار که آن‌ها به این حوزه ورود می‌کنند، این حساسیت ذهنیتی در ذهن فعالان بازار سهام ایجاد می‌شود که قرار است دوباره اتفاقات سال ۹۹ برای این بازار تکرار شود.


صمدی متذکر شد: البته سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است به ابزار‌هایی همچون عرضه اولیه و پذیره نویسی سرعت بخشیده و با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، بازار را به تعادل برساند.


این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نیازی نیست که سیاسیون در بازار دخالت کنند، چرا که تجربه ثابت کرده که هر موقع آن‌ها به این بازار آمده‌اند، باعث فرار فعالان بورس و در نتیحه سلب اعتماد آنها شده‌اند. 

سیاسیون در بازارسرمایه دخالت نکنند بهتر است/بازار بورس در مسیر صعود
روند صعودی بورس ادامه دارد


صمدی همچنین درباره شاخص کل بورس هم گفت: در مورد رشد این مولفه نمی‌توان عدد دقیقی را عنوان کرد، زیرا متغیر‌های متعددی در بازار سرمایه موثر هستند، به همین خاطر نمی‌شود رقم مشخصی را برای آن پیش بینی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه متذکر شد: هر متغیر می‌تواند سرنوشت متفاوتی را برای بازار رقم بزند، به عنوان مثال، احتمال احیای برجام، احتمال رشد قیمت دلار و یا کاهش آن، مصوبات متعدد دولت و مجلس، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ مالیات و... هر یک از جمله مواردی هستند که نقش بسزایی را در روند بازار سهام ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بورس هنوز به لحاظ عددی به شرایط سال ۹۹ نرسیده و شاید هنوز هم به نصف آن عدد هم نزدیک نشده باشد. تاکنون شرکت‌های جدیدی به بازار اضافه شده، ولی با این وجود فکر می‌کنم که بازار هنوز جای رشد دارد.

صمدی در پایان پیرامون دوره اصلاح بازار گفت: بازار بورس وارد یک دوره صعودی شده و الان هم در یک دوره اصلاح زمانی هستیم؛ یعنی بعد از یک رشد خوب از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی و رسیدن آن به عدد دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، بازار نیازمند استراحت بود تا اندیکاتور‌ها اصلاح شوند و انرژی بگیرند. با توجه به شرایط فعلی بورس، به نظر می‌رسد به زودی شاهد روند صعودی آن باشیم؛ به همین خاطر، دوره‌ی اصلاح طبیعتا طولانی نخواهد بود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: