bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس هیئت مدیره کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن با توجه به سفر وزیر امور خارجه ژاپن به کشور، در خصوص مزایا و مشکلات موجود مراودات تجاری تهران و توکیو توضیحاتی ارائه داد.
گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بهرام شکوری، رئیس هیئت مدیره کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن، در خصوص سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به تهران و دیدار با رئیس جمهور جدید ایران، با اشاره به روابط دیرینه تجاری تهران و توکیو به بازارنیوز گفت: علقه زیادی در مردم و مسئولین دو کشور برای توسعه ارتباطات وجود دارد. اخیرا جشن ۹۰ سالگی روابط دیپلماتیک و اقتصادی ایران و ژاپن را جشن گرفتیم، اما با توجه به سرمایه‌گذاری مشترکی که ژاپنی‌ها با امریکایی‌ها دارند و این که بخش عمده فعالیت‌ها در ژاپن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و این‌ها به دنبال منافع خود هستند، طبیعتا نمی‌توانند روابط و منافعشان را فدای رابطه با ایران کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم مشکلمان را در برجام حل کنیم، هیچ مشکلی با ژاپن نخواهیم داشت. این که یکسری از منابع مالی ما در آنجا بلوکه شده، ناشی از همین موضوع است. با توجه به تغییراتی که در دولت ما به وجود آمده، ژاپنی‌ها علاقه‌مند هستند که بتوانند راهی پیدا کنند تا منابع ما آزاد شود.

شکوری تصریح کرد: عمده این منابع، حاصل از فروش نفت ایران به ژاپن است، ولی متاسفانه مبلغ آن را اعلام نمی‌کنند؛ اما به هر میزان هم که باشد، ورود این منابع می‌تواند مشکلاتی از کشور را حل کند. خصوصا این که این پول‌ها می‌تواند در قالب واکسن وارد کشور شود. امیدواریم رئیس جمهور با رایزنی‌های خود با مقامات ژاپنی بتواند از طریق منابعی که در ژاپن داریم، واردات واکسن را تسهیل کند تا مشکل همه‌گیری کرونا در ایران کنترل شود.
 
*چرا ایران و ژاپن اتاق مشترک ندارند؟

رئیس هیئت مدیره کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن در خصوص علت عدم تشکیل اتاق مشترک بازرگانی با ژاپنی‌ها طی ۹۰ سال روابط مستمر، تصریح کرد: هر کشوری روشی در تجارت خود دارد. به عنوان مثال هیچ شرکت ژاپنی به کشور دیگری نمایندگی نمی‌دهد. آن‌ها همین اعتقاد را در خصوص تشکیل اتاق بازرگانی مشترک دارند و با هیچ کشوری اتاق مشترک تشکیل نمی‌دهند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که روابطشان را با تجار کشورها، خارج از چارچوب اتاق‌های بازرگانی داشته باشند، به همین دلیل تاکنون نتوانستیم این کار را انجام دهیم؛ ولی حداقل این کمیته بازرگانی مشترکی که ایجاد شده قدمی است که در این قالب ارتباط بین تجار دو کشور را فعال‌تر کنیم و در نهایت بتوانیم مناسباتمان را توسعه دهیم.

شکوری افزود: در سفری که به ژاپن داشتم، بسیاری از شرکت‌های تجاری که طرف تجاری ما هم هستند، حضور داشتند و به همکاری بهتر و بیشتر با ایران ابراز علاقه کردند. دیدار‌هایی هم با دولت مردان ژاپنی داشتیم و آن‌ها هم در حوزه وزارتخانه‌های اقتصادی خود علاقه‌مند به توسعه مناسبات و همکاری‌ها بودند.
 
*زمینه مراودات تجاری ایران و ژاپن

وی درباره زمینه مراودات تهران و توکیو اظهار کرد: ژاپن در حوزه نوآوری، تجهیزات، ماشین آلات، مواد اولیه و... پیشتاز است و می‌تواند عمده خلاء‌های ما را پر کند. ما اگر بتوانیم ارتباط خود را با ژاپنی‌ها بیشتر کنیم، می‌توانند جایگاه اروپایی‌ها و حتی امریکا را هم برای ما پر کنند. آن‌ها هم به بخشی از محصولات ما نیازمندند. خشکبار، کنستانتره‌های میوه، زعفران، خاویار، میگو، فرش و... بازار خوبی را در ژاپن دارند؛ لذا باید بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را با ژاپن داشته باشیم و بتوانیم مناسبات تجاری را توسعه دهیم به گونه‌ای که تحت هر شرایطی مانند زمان تحریم ها، نتوانند به راحتی کشور ما را ترک کنند. همانطور که نمی‌توانند آمریکا را به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده ترک کنند.

شکوری تاکید کرد: در دولت سیزدهم باید بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترک را با آن‌ها توسعه دهیم. این سرمایه‌گذاری مشترک آینده کشور را تضمین می‌کند و کشور‌ها نمی‌توانند به راحتی کشور را ترک کنند.
 
*لزوم توجه به ژاپن در کنار نگاه به اروپا و سایر کشورها

رئیس هیئت مدیره کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن در پایان گفت: ما از قدیم الایام با برخی کشور‌های اروپایی مانند آلمان مراودات مالی زیادی داشتیم و این باعث شده سمت و سوی تجارت ما به آن سمت کشیده شود. چین هم به دلیل تحریم ها، علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در کشور ما داشتند و توانستند سهم بیشتری از بازار ما را تصاحب کنند. ژاپن با پیشرفت‌هایی که داشته، جزو یکی از بزرگترین کشور‌های صنعتی دنیاست. ما باید علاوه بر رابطه با کشور‌های اروپایی، روابط خود را با ژاپن بیشتر کنیم، چون می‌تواند عمده نیاز‌های ما را تامین کند.

پایان پیام//
برچسب ها: شکوری ، ایران ، ژاپن
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: