bazarnews

کد خبر: ۹۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
گفتگوی نوروزی/۲
دبیر انجمن خودروسازان گفت: مواد اولیه تولید خودرو در حال گران شدن است و اگر ادامه داشته باشد، افزایش خودرو قیمت در سال ۱۴۰۰ اجتناب ناپذیر است.

گروه کشت‌وصنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگوی نوروزی با بازارنیوز پیرامون وضعیت بازار خودرو در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: آمار تولیدات خودرو در این سال، به مرز یک میلیون دستگاه می‌رسد که نسبت به سال ۹۸، بیش از بیست درصد افزایش تولید داشتیم، اما متاسفانه روش قیمت‌گذاری همچنان معیوب است و باعث زیان شرکت‌های خودروسازی می‌شود.

وی افزود: قیمت‌های تکلیفی که به خصوص از طرف شورای رقابت دیکته می‌شود، باعث ضرر و زیان شرکت‌های خودروساز شده است. طبق آمار ثبت شده ۹ ماهه سال ۹۹، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومن زیان کردند. این زیان به دلیل اختلاف قیمت کارخانه با بازار است که ما به آن سرکوب مالی شرکت‌ها می‌گوییم.

نعمت‌بخش ادامه داد: طبق حساب سرانگشتی، آمار تولیدات ایران خودرو و سایپا را ضربدر اختلاف قیمت بازار با کارخانه کردیم، که رقم آن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شد. این دو معنی دارد. یکی این که این پول از جیب شرکت‌ها رفته و دوم این که، ما با این روش رانت توزیع می‌کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از وضعیت موجود در پیش‌فروش‌ها و قرعه‌کشی فروش فوری خودرو، اظهار کرد:  با آگهی پیش‌فروش و فروش سه‌ماهه، صد‌ها هزار نفر ثبت نام می‌کنند. طبق یک آمار غیر رسمی، در یک فراخوان برای ۴۰ هزار خودرو، ۳ نفر به ازای هر هزار دستگاه، شانس برنده شدن داشتند. دلیل این اتفاق هم آن است که پول‌های سرگردان در فضای اقتصاد، خیلی زیاد است و با روش قرعه‌کشی، این پول‌ها به سمت خرید خودرو می‌آیند؛ چون پشت این قیمت دونرخی، رانت وجود دارد.
 
*کالای دونرخی منشا فساد است

وی با تاکید بر اینکه، کالایی که دو نرخی باشد منشا رانت و فساد است، تصریح کرد: ما متاسفانه علی رقم اینکه به تمام مسئولین کشور از وزارت صمت گرفته تا معاون اول رئیس جمهور و کسانی که در قیمت‌گذاری دخیل هستند، هشدار دادیم که روش قرعه‌کشی، روش مناسبی نیست و باید کاری کنیم که رانت از صنعت خودرو حذف شود، نتوانستیم آن‌ها را مجاب کنیم که از تجربه دهه ۷۰ استفاده و قیمت را تک نرخی کنند.

نعمت‌بخش با تاکید بر این که باید شرط و شروطی که برای ثبت نام خودرو می‌گذارند برداشته شود تا خودروسازان از زیان خارج شوند و بتوانند روی کیفیت تولیدات خود را افزایش داده و بدهی‌هایشان را پرداخت کنند، گفت: در حال حاضر، خودروسازان بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهی دارند و این باعث می‌شود کیفیت خودرو و قطعات مطلوب نباشد. اگر قطعه‌ساز سود نکند، به سراغ به‌روزرسانی ماشین آلات خود نمی‌رود و با همان دستگاه‌ها و سیستم قدیمی تولید می‌کند. ۸۶ درصد خودرو، قطعات است و وقتی این قطعات کیفیت خوبی نداشته باشند، خودرو هم از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود.

وی افزود: ما در کشور، شرکت «بازرسی کیفیت و استاندارد ایران» داریم که وضعیت خدمات پس از فروش را رصد می‌کند. یعنی پس از گذشت چند وقت، با کسی که خودروی نو خریداری کرده تماس می‌گیرند و می‌پرسند که برای خودروی شما در دوران گارانتی چه مشکلی پیش آمد؟ آیا در سرویس اولیه رفع عیب شد یا خیر؟ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد خریداران اعلام کرده‌اند که خودروی خود را فروخته‌اند. این نشان می‌دهد که این درصد سرمایه گذار یا دلال هستند که می‌خواهند از این اختلاف قیمت سود ببرند. بنابرانی از یک طرف، شرکت‌ها زیان می‌دهند و از طرف دیگر دلال سود بادآورده به دست می‌آورند.
 

سایر اخبار این مجموعه:


*وضعیت خودرو در سال 1400

نعمت‌بخش درباره وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: وضعیت این بازار در سال آینده به مسائل مختلفی بستگی دارد. پذیرش یا عدم پذیرش FATF، احتمال رفع تحریم رفع تحریم ها، آزادسازی قیمت‌ها و افزایش تولید از مسائلی است که می‌تواند روی بازار خودرو تاثیرگذار باشد

دبیر انجمن خودروسازان درباره میزان تولیدات در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: خودروسازان در برنامه خود برای این سال، افزایش حداقل ۲۰ درصدی تولید، نسبت به سال ۹۹ را دارند، ولی این که تا چقدر موفق شوند، به مسائل مختلف بستگی دارد. امید داریم در سال آینده با رفع احتمالی تحریم‌ها به مرحله صادرات محصولات هم برسیم.

وی افزود: در حال حاضر مواد اولیه در بحث کاتالیست، ماده گرانی است که هر انس آن در سال ۹۷،   ۳ هزار دلار بوده، ولی اکنون به ۴۰ هزار دلار رسیده و  باعث شده فقط کاتالیست یک خودوری داخلی ۱۵ میلیون تومان قیمت داشته باشد. همچنین در یک سال اخیر، به طرز عجیبی قیمت مس گافزایش یافته است؛ لذا مواد اولیه تولید خودرو در حال گران شدن است و اگر ادامه داشته باشد افزایش قیمت در سال ۱۴۰۰ اجتناب ناپذیر است.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: