bazarnews

کد خبر: ۹۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
برنامه اقتصادی دولت سیزدهم زیر ذره‌بین/2
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن تاکید بر روابط طولانی مدت ایران و چین در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم موظف است موانع سرمایه گذاری خارجی به ویژه برای چین را به طور سریع رفع کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به مباحث گوناگونی اشاره و سوال برخی از خبرنگاران خارجی را پاسخ داد.

یکی از مهمترین بخش‌های این نشست خبری، سوال خبرنگار تلویزیون دولتی چین در مورد سند همکاری مشترک ایران و چین است که در فروردین ۱۴۰۰ توسط وزیر امور خارجه ایران و چین  به امضا رسید.

رئیسی در این نشست نظر مساعدی را در اجرای همکاری‌های ایران و چین ذیل برنامه ۲۵ ساله داشت. اکنون  با پایان دولت دوازدهم و رویکرد‌های دولت آینده این سوال به وجود می‌آید که سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین در دولت آینده چه وضعیتی خواهد داشت.

در همین راستا، «مجید رضا حریری»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز به وضعیت سند ۲۵ همکاری ایران و چین و روابط اقتصادی دو کشور در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: روابط اقتصادی ایران و چین طی سال‌های گذشته مبتنی بر دولت خاصی نبوده  و این روابط از قبل ز انقلاب شروع و پس از انقلاب در ادوار گوناگون بسط و گسترش یافت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: طی ۲۵ تا ۳۰ گذشته دولت خاصی در این روابط به ویژه اقتصادی دخالت زیادی نداشته و این روابطه ماهیت سنتی دارد، در نتیجه نمی‌توان به قاطعیت گفت که روابط اقتصادی دو کشور در دولت سیزدهم توسعه و پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

 وی خاطر نشان کرد: در سال‌های متمادی روئسای جمهو ایران، سفر‌هایی را به چین داشته اند و این روند نیز برای روئسای جمهور چین نیز برقرار بود و آخرین سفر متعلق به «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به تهران است که در سال ۱۳۹۴ انجام شد.
 

ایران و چین در مسیر تحقق منافع اقتصادی متقابل

حریری در ادامه به ماهیت روابط ایران و چین اشاره کرد و گفت: جمهوری خلق چین به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی نظام بین الملل  و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین کشور‌های نفتی و اقتصادی منطقه می‌توانند مکمل مناسبی برای یکدیگر باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین یادآور شد: روابط اقتصادی ایران و چین طی این سال‌ها روابط دو طرفه و متقابلی بوده است و بر حسب نیاز دو طرف، هر کشور نیاز دیگری را برآورده ساخته است.

وی افزود: ایران نفت لازم برای بخش عظیم و گسترده صنعت چین را در کنار کشور‌های نفتی دیگر تامین می‌کند و از سوی دیگر کشور چین به یکی از مهمترین خریداران نفت ایران و اصلی‌ترین تامین کننده برخی از کالا‌های اساسی کشورمان تبدیل شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: طی این سال‌ها وضعیت روابط اقتصادی ایران و چین در جایگاه خوبی قرار داشته و تراز تجاری بین دو کشور به نفع ایران بوده است، اما در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های آمریکا و همه‌گیری کرونا، تراز تجاری ایران و چین کمی کاهش یافته است.
 

اخبار مرتبط:

 

 با رفع تحریم ها وضعیت بهتر خواهد شد

حریری در ادامه ضمن تاکید بر رفع تحریم‌ها و رونق روابط تجاری ایران و چین گفت: در سال‌های اخیر و تحریم‌های نفتی  روابط تجاری ایران و چین تحت تاثیر قرار گرفت، البته در این سال‌ها چین به روش‌هایی از ایران نفت خریداری کرد، اما مقامات این کشور مایل نیستند به صورت علنی تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، چرا که با آن کشور منافع اقتصادی متععدی دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تاکید کرد: میزان مبادلات تجاری و اقتصادی ایران تا قبل از سال ۲۰۱۷ میلادی، دو برابر سال ۲۰۲۰  بوده و با احیای مجدد برجام  و رفع تحریم‌های نفتی و بانکی، این روابط برای بار دیگر جهش جدی پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۴ میلادی و همزمان با سفر رئیس جمهوری خلق چین به تهران، طی بیانه مشترکی میان روسای جمهور دو کشور برنامه اقتصادی با هدف‌گذاری مشخصی انجام شد؛ در این بیانیه مقررشد طی برنامه‌ای ده ساله، میزان مبادلات اقتصادی دو کشور در هرسال ۶۰ میلیارد دلار تخمین و در نتیجه در پایان این برنامه تراز تجاری ایران چین رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار برآورده شود.

 این فعال اقتصادی متذکر شد:، اما بعد از خروج آمریکا از برجام و احتیاطی که چینی‌ها به خاطر تحریم‌ها به عمل آوردند، آهنگ این مبادلات اقتصادی و تجاری کمی از رونق افتاد؛ تاکنون نیمی از هدف تعیین شده از این حجم تجاری برآورده شده و ما توانسته‌ایم سالانه ۳۰ میلیارد دلار با کشور چین معامله اقتصادی داشته باشیم.
 

 جایگاه ایران در طرح های کلان اقتصادی چین چیست؟

حریری در پاسخ به سوالی مبنی بر آینده عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، حضور ایران در طرح اقتصادی «یک جاده یک کمربند» و در آخر سرنوشت سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران چگونه خواهد بود گفت: امروزه از جمهوری خلق چین به عنوان یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان یاد می‌شود و برخی از رسانه‌های بین المللی خاطر نشان کرده‌اند که این کشور تا سال ۲۰۳۰ به عنوان نخست ابر قدرت اقتصادی به حیات خود ادامه خواهد داد.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین همچنین افزود: نخستین موضوع طرح اقتصادی یک جاده، یک کمربند یا با اسم جاده ابریشم است که توسط رئیس جمهور فعلی چین ابداء و به مرحله اجرا درآمده است. این طرح از بند شانگ‌های شروع و به اروپا و آفریقا ختم می‌شود؛ ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد می‌تواند حداکثر استفاده را به عمل آورد به شرط آن که زیر ساخت‌های ارتباطی، اقتصادی و طرح‌های عمرانی داخلی را در عالی‌ترین سطح به اجرا درآورد.

 وی ادامه داد: این موضوع، بحث پیچیده و گسترده‌ای است که صحبت و تحلیل‌های بسیار زیادی را می‌طلبد،   اما آن چیز که مشخص است، برای  این که جمهوری اسلامی ایران بتواند در این طرح کلان اقتصادی سهم ویژه‌ای داشته باشد باید  زیر ساخت‌های  اقتصادی خود را با بهترین استاندارد‌ها ارتقاء ببخشد.

حریری درباره به عضویت ایران در سازمان اقتصادی همکاری‌های شانگهای، تصریح کرد: علیرغم پروژه یک جاده یک کمربند، عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های یکی دیگر از فرصت‌های اقتصادی ایران است که می‌تواند آثار مهمی را برای کشور به همراه داشته باشد، اما به دلیل برخی از تحریم‌های آمریکا و عدم عضویت ایران در برخی از سازمان‌های بین المللی این عضویت تا کنون به تعویق افتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران  یاد آورد شد: یقینا اعضا و موسسین اولیه سازمان همکاری شانگ‌های به دنبال آن نیستند که با پذیرش عضو جدیدی که هنوز در موارد بین المللی دچار مشکل است، برای خود و سازمان مذکور چالشی به وجود آورند، لذا ایران موظف است در گام نخست مشکلات تحریمی خود در موارد بانکی و مبادلاتی خود را حل کند.

وی متذکر شد: با احیای مجدد برجام و رفع یا لغو بسیاری از تحریم‌ها، چینی‌ها از موضع  محافظه کاری خارج شده و می‌توانند در قالب سند همکاری ۲۵ ساله که بین سران دو کشور به امضا رسید، سرمایه‌گذاری بالایی را در همه بخش‌های اقتصادی ایران انجام دهند.

حریری در آخر تاکید کرد: اکنون وظیفه دولت سیزدهم پس از شروع کار خود این باید باشدکه در ابتدا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، زیر ساخت‌های اقتصادی کشور را ارتقاء و در مرحله بعد با رفع محدودیت و تحریم‌های بین المللی، زمینه لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی را فراهم سازد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: