bazarnews

کد خبر: ۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
محمد علی خطیبی در گفتگو با بازار نیوز تشریح کرد:
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، با اشاره به اینکه اوپک 50 درصد درآمد نفتی ایران را افزایش می دهد،گفت: رقم منابع بین المللی از میزان تولید نفت خام ایران با رقم منابع داخلی از میزان صادرات نفت و میزان نفت خام مورد نیاز پالایشگاه ها حدود 400 هزار بشکه اختلاف دارد که وزارت نفت باید پاسخگو باشد.
محمد علی خطیبی، در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز، درخصوص میزان صادرات نفت خام ایران پس از اجرایی شدن برجام،گفت: به گفته مسئولان میزان صادرات نفت خام کشور به 2 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است که اگر این عدد را با میزان نفتی که پالایشگاه های کشور تصفیه کرده اند جمع کنیم میزان تولید نفت خام کشور بدست می آید. 

اختلاف 400 هزار بشکه ای تولید نفت خام 
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، تصریح کرد: مجموع 2 میلیون و 400 هزار بشکه صادرات نفت خام و یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام مورد نیاز پالایشگاه ها حدود 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام در روز می شود.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهار داشت: براساس گزارش منابع بین المللی میزان تولید نفت خام ایران روزانه سه میلیون 700 هزار تا سه میلیون و 800 هزار بشکه است که این رقم با میزان تولید 4 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام در روز هم خوانی ندارد.

وی ادامه داد: به عبارتی رقم منابع بین المللی از میزان تولید نفت خام ایران با رقم منابع داخلی از میزان صادرات نفت و میزان نفت خام مورد نیاز پالایشگاه ها حدود 400 هزار بشکه فاصله دارد.

خطیبی، افزود: احتمال دارد که صادرات 2 میلیون و 400 هزار بشکه فقط مربوط به نفت خام نبوده بلکه همراه با میعانات گازی بوده است به عبارتی اگر 400 هزار بشکه میعانات گازی روزانه صادر شده باشد  سه میلیون و 800 هزار بشکه تولید نفت خام بدست می آید.

وی،ادامه داد: اگر صادرات نفت خام روزانه 2 میلیون و 400 هزار بشکه و نفت خام مورد نیاز پالایشگاه ها یک میلیون و 800 هزار بشکه باشد باید حدود 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز تولید داشته باشیم که این رقم را مسئولی گزارش نکرده است.

از سقف تولید قبل از تحریم ها عبور کرده ایم؟
این کارشناس حوزه نفت و انرژی، اظهارداشت: قبل از تحریم ها میزان تولید نفت خام کشور حدود 4 میلیون بشکه در روز بوده است که هم اکنون ایران از طرح فریز نفتی اوپک مستثنی است و می توان رقم قبل از تحریم ها را تولید کرد اما اگر  میزان تولید نفت خام کشور به 4 میلیون و 200 هزار بشکه رسیده باشد از سقف قبل از تحریم ها عبور کرده است.

مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، تصریح کرد: نمی گویم که از تولید قبل از تحریم ها عبور کردیم بلکه معتقدم آمار و ارقامی که مسئولان می دهند باید باهم همخوانی داشته باشد بنابراین وزارت نفت باید در خصوص میزان تولید و حجم صادرات نفت خام پاسخگو باشد.

قیمت جهانی نفت در گرو اجرای توافق اجلاس اوپک
این کارشناس حوزه نفت و انرژی، درخصوص پیش بینی قیمت نفت، اظهارداشت: دو سناریو برای قیمت جهانی نفت در سال آینده می توان پیش بینی کرد،به طوری که توافق اجلاس گذشته اوپک در خصوص سقف تولید 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه نفت خام در روز اجرایی می شود یا نمی شود؟

خطیبی، افزود: اگر براساس توافق اجلاس گذشته اوپک، سقف تولید 32 میلیون و 500 هزار تا 33 میلیون بشکه نفت خام در روز برای کل اعضای اوپک در سال آینده اجرایی شود به طوری که هرکشوری سهمیه مربوط به خود را تولید کند در این شرایط قیمت جهانی هر بشکه نفت خام به 60 دلار می رسد.

 وی،ادامه داد: اما چنانچه سقف تولید اوپک در سال آینده همچنان 34 میلیون بشکه در روز باشد و هرکشوری به میزان دلخواه خود تولید کند و غیر اوپکی ها هم در راستای کاهش تولید همکاری های لازم را نداشته باشند و همچنین سه کشور ایران، لیبی و نیجریه که از اجرای طرح فریز نفتی مستثنی هستند اقدام به افزایش تولید کنند بدون شک قیمت جهانی هر بشکه نفت خام به زیر 40 دلار خواهد رسید.

اوپک 50 درصد درآمد نفتی ایران را افزایش می دهد
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، تصریح کرد: عملکرد اوپک قیمت جهانی نفت را بین 40 تا 60 دلار نوسان می دهد به طوری که اوپک با مدیریت عرضه می تواند 50 درصد درآمد نفتی اعضا را افزایش یا کاهش دهد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، در پاسخ به این سوال که قیمت نفت داخلی به چه عواملی بستگی دارد؟ اظهارداشت: قیمت نفت در داخل کشور توسط دولت تعیین می شود.

خطیبی، افزود: در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا دولت بودجه خود را از نفت جدا کرده است به طوری که بودجه براساس مالیات و حجم صادرات غیرنفتی تدوین می شود، بنابراین تا زمانی که بودجه کشور وابسته به قیمت نفت باشد با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی خواهیم داشت. 

وی، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به این معنا است که قیمت نفت چه زیر 40 دلار باشد و چه بالای 100 دلار باشد تاثیری در بودجه کشور نخواهد داشت به نوعی بودجه کشور خود را در مقابل نوسانات ناشی از قیمت نفت مقاوم کرده است.

صنایع بزرگ دولتی سرمایه را می بلعند 
مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت، تصریح کرد: متاسفانه بیش از 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است، بنابراین اگر دولت خواهان سرمایه گذاری و تخصیص بودجه های اختصاصی باشد، ابتدا صنایع بزرگ دولتی را در اولویت قرار می دهد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی، در پایان خاطر نشان کرد: دولت بودجه برای رشد صنایع در نظر می گیرد، اما اول صنایع بزرگ دولتی وابسته به خود را حمایت می کند که این صنایع سرمایه بر هستند و سرمایه ها می بلعند و بودجه ای هم برای بخش خصوصی باقی نمی گذارند.   

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: