bazarnews

کد خبر: ۸۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، عرضه تراکتور سهمیه بندی و ساختار شبکه توزیع را علت اصلی شکل گیری دلال بازی در این بخش اعلام کرد.

حمیدرضا نامی با اشاره به این که تراکتور، کمباین و مابقی ادوات کشاورزی سه مبحث متفاوت از یکدیگر هستند، اظهار کرد: «در شرایط فعلی، تراکتور به دست کشاورزان واقعی نمی رسد. کمباین هم با نرخ پایین در شبکه عرضه نمی شود و سایر ماشین ها و ادوات کشاورزی دچار چسبندگی قیمت هستند که با این وجود فضای رقابتی از بین رفته است.»
وی با انتقاد از این مساله که تراکتور با نرخ واقعی به دست کشاورزان نمی رسد، افزود: «درحال حاضر قیمت یک تراکتور شش سیلندر در سایت کارخانه تراکتور ۲۳۰میلیون تومان است که متاسفانه در چرخه توزیع با محدودیت عرضه می شود. چراکه بخش عمده آن سر از بازار سیاه در می آورد.» 
نامی ادامه داد: «با وجود محدودیت عرضه در ساختار توزیع، کشاورزان واقعی ناچارند دوبرابر قیمت، تراکتور مورد نیاز را از بازار آزاد بخرند و مشکل ما این است که به رغم اصرار دولت در ساختار فعلی توزیع، اما به علت نشتی، تراکتور چندبرابر تعدادی که در شبکه توزیع عرضه می شود، در مبادلات تجاری بازار آزاد مورد دادوستد قرار می گیرد و اختلاف قیمت با کارخانه چشمگیر است.»
وی حذف برنامه ریزی تکلیفی برای فضای اقتصادی را تنها راه جلوگیری از انحرافات دانست و افزود: «ساختار اقتصادی دولت، دقیق و هوشمندانه تر از بازار واقعی کسب وکار نیست. چرا که در بازار واقعی کسب وکار، شرکت ها با شرایط و نرخ مناسب با یکدیگر به رقابت می پردازند و بدیهی است با وجود اختلاف فاحش قیمت تراکتور دولتی با بازار آزاد، بسیاری از کشاورزنماها وسوسه می شوند تراکتور خود را در بازار آزاد عرضه کنند.»  

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: