bazarnews

کد خبر: ۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: بانک مرکزی باید با جدیت هرچه تمام تر بر مسئله سود سپرده های بانکی نظارت کند.
بانک مرکزی جلوی تخلف شعبه‌ها را بگیرد/ وام ازدواج دغدغه مجلسی هاستسید تقی کبیری در خصوص سود بالای تسهیلات بانک ها به خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: متاسفانه یکی از معضلات اصلی بانک های ما عدم نظارت و پیگیری مستمر بانک مرکزی در بخش سود تسهیلات است و تا زمانی که نظارت نباشد امکان تخلف در بعضی از شعبه ها هم وجود دارد و همین موضوع باعث می شود تا ذهنیت جامعه در مورد بانک ها خدشه دار شود.

وی اضافه کرد: باید تیمی فعال در سریعترین زمان این موضوع را پیگیری کنند و موارد خلاف را اعلام کنند چرا که در صورتی که این نظارت ها در بانک ها و شعبه ها وجود نداشته باشد ما باید همچنان شاهد تخلف خیل عظیمی از بانک باشیم.

کبیری تصریح کرد: در صورتی که گزارشی و یا اعتراضی از سوی عموم مردم مبنی بر تخلفات بانک ها و درخواست سود بالا به سپرده های خاص  از سوی بانک ها به  دست ما برسد کمیسیون اقتصادی قطعا با تشکیل جلسه ای پیگیر خواهد شد اما آنچه مهم است نظارت بانک ها است. ضمن اینکه این موضوع نمی تواند مخفی بماند.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس در خصوص اعطای تسهیلات از سوی بانک ها به تولید کننده ها هم گفت: تولید کننده باید برای حضور در سیستم چرخه اقتصادی وام های با سودهای کم به آنها تعلق بگیرد. تسهیل هم به مسیر زمانی و کاری پرداخت وام مربوط می شود و درصد سود این وام باید پایین باشد. 

 وی در ادامه افزود: معضل دیگری که در سیستم بانک ها وجود دارد این است که ممکن است یک بانکی در اعطای وام به تولید کننده بخشی از آن را به عنوان سپرده در بانک نگه دارد و این دوگانه عمل کردن در بین بانک های باعث ایجاد اختلال می شود.ضمن اینکه اگر قرار باشد یک واحد تولیدی یک وام با درصد سود بالایی بگیرد با این وضعیت رکودی در جامعه قطعا نمی تواند از کالای تولیدی سود بالایی ببرد.

کبیری خاطر نشان ساخت: واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات مالی و عدم بازپرداخت سودهای کلان تسهیلات بانک ها اکثرا تعطیل شده اند. حتی در شرایطی مبلغ سود تسهیلات به 4 برابر هم رسیده است!

به نظر می رسد که بانک مرکزی باید برای این مشکلات چاره اندیشی کند و برای واحد های تولیدی سود را پایین بیاورد ضمن اینکه به اعتقاد بنده باید در کناراین وام های تولیدی نظارت ویژه و مستمری هم وجود داشته باشد.

 عضو کمیسیون اقتصادی خاطر نشان ساخت: در جلسه مدیران عامل بانک ها که طی چند روز گذشته برگزار شد عنوان کردیم که زمانی که یک واحد تولیدی دچار مشکل می شود آن را جریمه و یا مورد تملک خود قرار می دهیم در صورتی که می توانیم با اعطای وام خط تولید دوباره راه اندازی شود.

هر چند که در بسیاری از موارد امکان دارد که وام اعطا شده در بخش دیگری و بجز تولید صرف شود و طبیعی است که وام با سود مثلا 10 درصد ممکن است در بانک ها با سودی 18 درصد سپرده گذاری شود و اگر نظارت بانک ها باشد این امکان که وام به این سمت و سو برود منتفی شود.

 کبیری در پایان در خصوص وام ازدواج و حضور 600 هزار نفر در صف این وام ها گفت: در کمیسیون اقتصادی هنوز به شکل موردی به آن ورود نکرده ایم البته خبرهای داریم مبنی بر اینکه یک بانک تنها 10 وام ازدواج اعطا کرده است. این موضوعات جزو دغدغه های کمیسیون اقتصادی است و قطعا در صورت ارائه گزارش مورد بررسی قرار می گیرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: