bazarnews

کد خبر: ۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
فعال بازار فروش خودرو در گفتگو با بازار نیوز؛
فعال بازار فروش خودرو گفت: ورود خودرو رنو به ایران فضای رقابتی را ایجاد کرده است و همین موضوع می تواند بر روی خودرهای ساخت داخل از نظر جذابیت ظاهری و بحث فنی و کیفی تاثیر گذار باشد.
بازار نیوز - اخیرا رنو تفاهمنامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرد تا خودرو کوئید به صورت مستقل و با سهم 60 به 40 در ایران ساخته شود. این شرکت فرانسوی می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به صورت مستقل در ایران ایجاد کند.

خبرها حاکی از آن است که این خودرو با قیمتی حدود 25 تا 30 میلیون تومان و چیزی معادل 6 هزار دلار در برزیل و با قیمتی 18 میلیون تومان در هند به فروش می رسد با این تفاسیر می توان گفت که حضور این خودرو با این شرایط در ایران می تواند علاقه مردم را به خودروهای ساخت داخل نظیر پراید و تیبا کمتر کند و خودرو های خارجی رنو و پژو فرانسه جایگزین خوبی برای آنها باشد.

با این شرایط باید یا منتظر اتفاق های بهتری در راستای بهبود کیفیت و رقابت در جهت پیشرفت خودروهای داخلی باشیم و یا اینکه با ورود برندهای خارجی به ایران احتمال ورشکستگی تولید داخل پر رنگ تر می شود یا خیر؟!

رنو، فضای رقابتی در تولید داخلی ایجاد می کند
با این مباحث کاظم محمدی نیک خواه فعال بازار فروش خودرو در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: قطعا ورود برندهای خارجی نظیر رنو به ایران می تواند روند رو به رشد ساخت خودرو را بیشتر کند و آثار مثبت آن در چرخش اقتصادی را هم رونق ببخشد. اگر این مهم استمرار داشته باشد علاوه بر ایجاد اشتغال با خود چرخش صنعت را نیز به همراه دارد و این نوید بخش روزهای خوبی برای خودروهای داخلی هم خواهد بود.

مبلغ عنوان شده برای خودرو برند فرانسه تخیلی است
فعال بازار فروش خودرو در خصوص مبلغ عنوان شده 25 تا 30 میلیون تومانی خودرو کوئید در برزیل نیز تصریح کرد: هنوز قیمت دقیقی برای این خودرو اعلام نشده و این مبلغ قطعا برای این خودرو تخیلی است چرا که به احتمال زیاد قیمت تقریبی آن برای کارخانه بیشتر از قیمت مذکور تخمین داده می شود. مبلغ این خودرو در ایران قطعا بیشتر از 25 تا 30 میلیون تومان است چرا که در بدو ورود باید حدود 50 درصد مبلغ گمرکی را به آن هم اضافه کنیم.

بنیاد اقتصادی بازار ماشین مریض است
محمدی نیک خواه در پاسخ به این سوال که آیا ورود این خودرو باعث ورشکستگی خودرو داخلی می شود یا خیر؟ گفت: اگر این خودرو در ایران وارد چرخه صنعت تولید شود علاوه بر اینکه باعث کنار رفتن خودرو های داخلی نمی شود بلکه فضای رقابتی را نیز بیشتر می کند.
بنیاد اقتصادی بازار ماشین مریض است وگرنه همیشه تقاضا هست اما عرضه نیست، پس این خودرو در جامعه ما متقاضی خاص خودش را دارد. 

اگر رقابت باشد قطعا در بین خودرهای داخلی پراید، پژو، دنا، ال 90 و رنو هم رقابت اجبار می شود، البته شایعاتی هم شنیده شده است که مثلا با ورود این برندها به کشور پژو 12 میلیون تومان می شود و یا اینکه در بغداد پراید 15 میلیون به فروش می رسد و یا اینکه خودرو های برند خارجی با 25 میلیون به فروش میرسند، این کذب محض است و مردم نباید به شایعات اهمیت دهند.

فعالان اقتصادی به خاطر عدم ثبات تحریم، فعالیت شان را شروع نکرده اند
وی در پایان با اشاره به اینکه فروش خودروهای وارداتی در حالت نیمه خواب است و قطعا با این شرایط بهتر از قبل می شود، در خصوص وضعیت خودروی داخلی در ایران گفت: تقاضای بالا و کمبود عرضه در بحث خودرو یک موضوع ناخواسته است و بسیاری از فعالان اقتصادی به خاطر به ثبات نرسیدن تحریم فعالیت شان را شروع نکرده اند و امید است که با حمایت های دولت چرخش به سمت و سوق بهتر شدن حرکت کند. هرچند که شرایط فروش خودرو به نسبت سال گذشته بهتر و روانتر شده و اگر چرخش تولید خودرو در داخل حرکت تندتری داشته باشد قطعا تحرک بازار خودرو هم بیشتر می شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: