bazarnews

کد خبر: ۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
یک نماینده مجلس دهم شورای اسلامی گفت : تولید خودروهای مشترک ایرانی و کشورهای صاحب نام به ویژه فرانسه و کره از سیاست های پیش روی صنعت خودرو سازی است .
بازار نیوز - عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی  با اشاره به این که صنعت خودرو سازی در شان مردم نیست اظهار کرد: تولید لوازم یدکی داخلی و واردات لوازم یدکی از کشورهای صاحب نام و برندهای برتر جهانی و تلفیق این دو با یکدیگر با مونتاژ متخصصان ایرانی در کارخانه های خودرو سازی و انعقاد قرارداد با کشورهای صاحب نام مانند فرانسه از سیاست های پیش رو صنعت خودروی ایرانی است زیرا شرایط کنونی این صنعت در شان مردم نیست و باید ارتقا پیدا کند .

وی ادامه داد : با توجه به ذائقه مصرف‌کنندگان و بازار تقاضای داخلی با دواصل کیفبت و قیمت مناسب  دولتمردان بیشتر با دو کشور  فرانسه و کره مشارکت داشته و محصولات آینده ایرانی بیشتر تلفیقی از صنعت فرانسه ، کره و ایران است .

رضیان در خصوص وضعیت جدید صنعت خودرو سازی ایران گفت :  در حال حاضر بازارمصرف داخلی خودرو اشباع است و مشکلی برای تامین نیازهای مردم ندارد زیرا در بحث واردات با توجه به ذائقه داخلی این صنعت تامین می شود و بیشتر در تلاشیم با گسترش دامنه تولید خودروهای ایرانی پاسخگوی نیازهای بازار داخلی و خارجی  و مشارکت در فضای رقابتی جهانی باشیم . تولیدات داخلی فقط برای تامین نیازهای داخلی در نظر گرفته نشده بلکه به بازار جهانی نیز توجه ویژه شده است .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی افزود : حفظ  صنعت خودرو سازی  به دلیل ایجا د اشتغال زایی برای بیش از یک میلیون نیروی انسانی و ارتقای آن با انعقاد قرار داد های مشترک با کشورهای صاحب نام و برتر جهانی می تواند را ه حلی برای خروج از بحران حاکم بر صنعت خودرو سازی ایران باشد؛ ما باید حداقل تلاش کنیم شرایط فعلی این صنعت را نیز از دست ندهیم .

وی در ارتباط با تشابه شرایط کنونی صنعت خودرو سازی ایران با 50 سال گذشته ژاپن و 20 سال قبل کره تصریح کرد : اکنون صنعت خودرو سازی در شرایطی نیست که بتواند با کشور های صاحب نام با برندهای برتر و مطرح جهانی قدرت رقابت داشته باشد و تاکنون هیچ کشوری شرایط نامناسب خودرو سازی ایران را نداشته زیرا به این صنعت توجه ویژه برای ارتقای آن در سال های گذشته نشده و ما در نقطه صفر صنعت خودرو سازی هستیم و باید اقدامات جدی برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای صاحب برند های برتر جهان انجام شود .

 رضیان با اشاره به این که شرایط خودروی ایرانی جزیره ای است تاکید کرد : در ایران نیروهای نخبه ، متخصص وتوانا بسیاری وجود دارد ولی به دلیل این که ما از نظر کیفیت و قیمت جهانی نمی توانیم در سازمان تجارت جهانی مشارکت داشته باشیم در صورت نبود بستری برای رفع این موانع ، صاحب قدرت رقابت و برندهای مناسب نیز نخواهیم نشد .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در پایان گفت : متاسفانه در دولت های مختلف اقدامات خاص و موثری برای ارتقای صنعت خودرو سازی نشده  و با توجه به شرایط پسابرجامی  دولت در تلاش است با انعقاد  قرارداد های مشترک با کشورهای شرقی مانند چین و کره و کشورهای غربی مانند فرانسه این صنعت را ارتقا دهد .

محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به لزوم توانمند سازی صنعت خودرو سازی ایران اظهار کرد : لزوم توانمند سازی صنایع به ویژه صنعت خودرو سازی با توجه به پیشرفت تکنولوژی در پنجاه سال گذشته و تربیت نیروی انسانی توانمند برای تولید محصولات دانش بنیان ، به روز و دارای قدرت رقابت با بازار جهانی از اقداماتی است که باید به طور جدی به آن توجه شود .

وی ادامه داد : متاسفانه صنعت خودروسازی ایران تا کنون نتوانسته خود را با تکنولوژی های روز وفق دهد و با فاصله بسیاراز بازار جهانی محصولات گران تولید می کند درصورتی که شرایط مناسب و لازم  از جمله ارائه تسهیلاتی مانند برق ، آب و نیروی انسانی ارزان در اختیار این صنعت قرار دارد ؛ گرانی قیمت محصولات نهایی این صنعت مشکلی ریشه ای است و با یک مدیریت آسان رفع نمی شود .

منصوری در خصوص تاثیر پرداخت سود بانکی در قیمت نهایی خودرو ایرانی گفت : تجمیع بدهی های بانکی خودروسازی مربوط به سی سال گذشته است ؛ بیش از  سی در صد قیمت نهایی خودرو به پرداخت  فیش سود بانکی اختصاص دارد به طور کی این صنعت از نظر کیفیت و قیمت با استاندارد جهانی مطابقت ندارد .

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی  با اشاره به سه اصل مهم توانمند سازی مدیریت ، تکنولوژی و نیروی انسانی برای  ارتقای قدرت رقابت و دست یابی به استاندارد های جهانی افزود : متاسفانه استاندارد های جهانی رعایت نمی شود به طوری در بحث مقاومت سازی بدنه خودرو فولاد فنر به یک آهن معمولی تبدیل شده باید برای جلوگیری از آسیب و خسارت های جانی سر نشینان خودرو به این امر توجه شود .

وی با اشاره به لزوم ارتقای بستر آموزشی برای ارتقای صنعت خورو سازی تاکید کرد : ریشه اصلی شرایط کنونی صنعت خودرو سازی ایران نقص سیستم آموزشی است ؛ باید برای تربیت نیروی جوان کار آفرین سسیتم آموزشی به روز رسانی شود در حقیقت تا زمانی که جوانان فارغ التحصیل نتوانند کار آفرینی لازم را برای ارتقای قدرت رقابت و دست یابی به استاندارد های جهانی ایجاد کنند مشکلات پیش رو صنعت خودرو سازی رفع نمی شود .

منصوری با اشاره به نبود مدیریت مناسب در صنعت خود رو سازی افزود : با یک مدیریت صحیح و تربیت نیروی انسانی با توجه به شرایط کنونی تکنولوژی که  هر لحظه پای ابزار های رقابتی در جهان به میان می آید و عد ه بسیاری از چرخه اشتغال حذف می شوند باید با تربیت جوانان کار آفرین و مسلط در بخش های مختلف تولید ، امور مال و بازرگانی بستر را برای جلوگیری از ایجاد آسیب های پیش رو نسل آینده را مهیا سازیم .

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی در پایان گفت :  با انعقاد قرارداد هایی با کشورهای صاحب نام و برندهای برتر جهانی حتی چین که در شرایط کنونی محصولات با کیفیت تولید می کنند و همسان سازی صنعت خودرو سازی با استانداردهای جهانی معضلات حاکم در این صنعت بهبود می یابد ؛ به طور کلی هرگاه ایران بتواند در بحث صادرات خودرو به بازار جهانی ورود پیدا کند آن وقت می توان گفت این صنعت ارتقا پیدا می کند .
باشگاه خبرنگاران جوان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: