bazarnews

کد خبر: ۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
در پی فرمان مقام معظم رهبری؛
طی ماههای گذشته دو محموله 52 کانتینری و 210 کانتینری قاچاق از مرز گمرک وارد کشور و البته ضبط شدند ولی هنوز خبری از سرنوشت پرونده های آنها در دست نیست. هرچند که فرمان مقام معظم رهبری برای امحای آنها حسن ختام ماجرا است.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز  بهمن سال 94 یکی از بزرگترین محموله های قاچاق کالا در هرمزگان کشف شد. این محموله در قالب 52 کانتینر 40 فوتی تحت عنوان اجزا و قطعات فریم یخچال(بدنه پلاستیکی داخل یخچال) در مبداء اظهار شده بود.

ارزش گمرکی محموله کشف شده بیست میلیارد ریال عنوان شد که از کره جنوبی به صورت مستقیم به بندرشهید رجایی وارد و بارگیری شد ضمن اینکه اسناد بازرسی و سایر اسناد نهادهای ذیربط که به صورت خلاف تنظیم شده بود! نیز به همراه داشت.

جالب این جاست که هنوز تکلیف این محموله عظیم توسط ارزیابان وکارشناسان مشخص نیست و حتی خبری از بررسی وضعیت و سرنوشت 52 کانتینر و حتی دستگیر شدگان این پرونده رسانه ای نشده که طی یک ماه گذشته فرمانده انتظامی هرمزگان دوباره از کشف بزرگترین پرونده قاچاق کالا پس از انقلاب آن هم با ۲۱۰کانتینر حاوی ظروف بلور، کریستال و اسباب بازی قاچاق به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان از یک باند بزرگ قاچاق خبرداد که با استفاده از اسناد جعلی توانسته بودند وارد گمرک شوند. 

در این ماجرا علاوه بر دستگیری 40 قاچاقچی، یکی از بازاریان بزرگ تهران هم به عنوان بزرگترین مهره در این پرونده دستگیر شد و با این شرایط پرونده این 2 قاچاق بزرگ کالا هنوز برای عموم مردم روشن نشده است.

البته  ناگفته نماند که قرار است طی چهارشنبه هفته جاری  13 خودروی بنز S- 500 و پورشه هم به ارزش تقریبی 14 میلیارد تومان در راستای مبارزه با قاچاق کالا با حضور مسئولان در شیراز امحا شود و متهمان پرونده هم به 14 میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده اند که طبق گفته مسئولین در صورت عدم پرداخت جریمه مذکور طبق قانون به حبس تا 15 سال محکوم خواهند شد.

با وارد شدن محموله قاچاق به کشور و توزیع آن، تقاضای مشتریان داخلی هم از بین می رود و این زنگ خطر را برای کارخانجات و تولیدات داخلی به صدا در می آورد. پس مسئولین امر به عنوان حامی حقوق مردم باید با جدیت بیشتری پیگیر این مهم باشند.

البته در همین کش وقوس با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور شاهد برخورد و فرمان قاطعانه مقام معظم رهبری نسبت به معدوم کردن کالاهای قاچاق بودیم که قطعا این حسن ختامی برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور است. 

رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت و برخورد جدی با قاچاق کالا فرمودند: بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می‌کنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می‌کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی. خب معلوم است وقتی‌که جنس خارجی وارد شد ـ چه از مبادی ورودی قانونی مثل گمرک و امثال اینها، چه از مبادی قاچاق که متأسفانه خیلی هم زیاد است ـ تولید داخلی می‌خوابد. 

وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست: جوان ما بیکار می‌شود، اشتغال ما کم می‌شود، رکود بر کشور حاکم می‌شود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می‌شود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمی‌شود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم. اینها کارهایی است که به‌عهده خود ماست؛ راه این است.

با سخنان مقام معظم رهبری برای معدوم سازی کالاهای قاچاقی باید ببینیم برای دولت بعد از کشف این 2 محموله عظیم که قطعا ضربه های جبران ناپذیری به تولید داخلی وارد می کند چه اتفاقی خواهد افتاد.

بر اساس قانون، کالاهایی قاچاقی که در کشور مزیت نسبی دارند و تولید آن در ایران صورت نمی‌گیرد به صورت مزایده‌ای به فروش خواهد رسید و به نفع دولت مصادره می‌شود اما کالاهای که در داخل کشور تولید می‌شوند بدون کم و کاست معدوم می‌شود. چرا که ورود این کالاها به بازار بشدت به اقتصاد ملی و اشتغال ضربه می‌زند و در همین راستا باید دید که مسئولان امر پیرو فرمان مقام معظم رهبری چه برنامه ای برای از بین بردن کالاهای قاچاقی دارند.

البته نکته نظرات بسیاری در خصوص اینکه می توان کالاهای وارداتی قاچاق را در راستای اموال تملیکی دوباره به فروش رساند، اما امکان اینکه دوباره افراد سوجود آن را خریداری کنند و  به فروش برسانند بسیار زیاد است.

 با مصادره شدن این محموله ها امیدواریم خبری مبنی بر تنها جریمه شدن خاطیان شنیده نشود چرا که این احتمال باعث می شود تا دست قاچاقچیان در مرزهای گمرکی باز شود و با پرداخت جریمه دوباره شاهد بروز این مشکلات و اتفاقات ناخوشایند باشیم.

حال این سوال پیش می آید که چرا کالای قاچاق می تواند وارد مرزهای گمرکی شود و یا چرا عوامل قاچاق به صورت علنی مجازات های سنگین نمی شوند تا درس عبرتی شود برای افراد سوجویی که تنها به منافع شخصی خودشان فکر می کنند.

اقتصاد مملکت تا زمانی که ورود قاچاق به آن به راحتی صورت گیرد نمی توند چرخه صنعت پویایی داشته باشد و حتی فقط مجازات های نقدی هم می تواند به گسترش آن دامن زند.

 با وجود دستور اکید رهبر انقلاب باید ببینیم آیا مسئولان این مملکت پیرو دستور ایشان این محموله های بزرگ و بی سابقه را به آتش خواهند کشید! و یا برنامه ای برای معدوم کردن آنها در جهت کمک به اقتصاد کشور دارند یا خیر؟!

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: